تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 16:09
کد خبر : 99968

بورس در دست فروشندگان کم زور

بورس در دست فروشندگان کم زور

بورس تهران این هفته وضعیت پایداری داشت و میزان نوسانات آن اندک بود. شاخص های مهم بازار سهام هیچ کدام حتی به اندازه یک درصد هم رشد یا افت نداشتند. اقتصاددان: وضعیت بازار سهام در این هفته بد نبود. البته چندان خوب هم نبود. شاخص کل بورس این هفته حدود ۳ هزار واحد معادل ۲۱

بورس تهران این هفته وضعیت پایداری داشت و میزان نوسانات آن اندک بود. شاخص های مهم بازار سهام هیچ کدام حتی به اندازه یک درصد هم رشد یا افت نداشتند.

اقتصاددان: وضعیت بازار سهام در این هفته بد نبود. البته چندان خوب هم نبود. شاخص کل بورس این هفته حدود ۳ هزار واحد معادل ۲۱ صدم درصد افت کرد که نوسانی جزئی محسوب می شود.

اما برخلاف شاخص کل، شاخص هم وزن حدود ۳۶۰۰ واحد رشد کرد که معادل ۸۹ صدم درصد می شود. شاخص کل فرابورس هم ۱۰ واحد افت کرد که معادل ۵ صدم درصد است. با این حساب می توان گفت که در این هفته نمادهای بزرگ بازار مقداری افت کرده اند و نمادهای کوچک بازار هم مقداری رشد داشته اند که برآیند آن افت محدود شاخص کل و افت کمتر از یک درصدی شاخص هم وزن است.

افت ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد بازار سهام این هفته پله پله کاهش یافت. در حالی که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود، در روز شنبه ارزش معاملات به ۳۴۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز یکشنبه ارزش معاملات به ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسید و دوشنبه ارزش معاملات ۲۹۰۰ میلیارد تومان بود. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود.

با این حساب رشد ارزش معاملات که در هفته گذشته رخ داده بود، در این هفته روند معکوس گرفت و از این جهت سیگنال های منفی به بازار تزریق شد.

خروج پول در ۵ روز متوالی

این هفته در تمام روزهای معاملاتی، سرمایه گذاران حقیقی بازار سرمایه خود را از بازار سهام خارج کردند. با اینکه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در دو روز متوالی تزریق پول خرد به بازار اتفاق افتاد، در این هفته در روزهای شنبه و یکشنبه به ترتیب ۱۳۰ و ۲۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

روز دوشنبه خروج پول حقیقی ها شتاب کمتری گرفت و به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسید. اما پس از آن دوباره خروج پول این سهامداران زیاد شد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۱۲۰ و ۲۲۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

بازار دست فروشندگان بود

قدرت خریداران حقیقی در این هفته در هیچ کدام از روزها بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی نبود. بهترین روز دوشنبه بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی دقیقا عدد ۱ را ثبت کرد. این عدد نشان دهنده قدرت برابر خریداران و فروشندگان است.

اما در روزهای شنبه و یکشنبه اعداد ۰٫۹۸ و ۰٫۹۱ ثبت شد که برتری جزئی فروشندگان نسبت به خریداران حقیقی را نشان می دهد. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم این شاخص اعداد ۰٫۹۲ و ۰٫۹۸ را ثبت کرد. با این حساب فروشندگان هنوز در بازار دست برتر را دارند اما قدرت آن ها نسبت به قدرت خریداران حقیقی چندان هم بیشتر نیست و این روند به سرعت می تواند تغییر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....