تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400 - 11:46
کد خبر : 51047

بورس در انتظار تابستان رویایی

بورس در انتظار تابستان رویایی

شاخص کل بازار سرمایه اولین روز کاری خود را در فصل تابستان با سبزپوشی آغاز کرد و با رسیدن به فصل مجامع شرکت‌ها می‌توان امید بیشتری به رشد بورس داشت. بازار در حال حاضر ارزندگی بسیار خوبی دارد اما با سوءاستفاده‌هایی که طی زمان گذشته در بورس به وجود آمد امیدواری چندانی برای تزریق نقدینگی

شاخص کل بازار سرمایه اولین روز کاری خود را در فصل تابستان با سبزپوشی آغاز کرد و با رسیدن به فصل مجامع شرکت‌ها می‌توان امید بیشتری به رشد بورس داشت. بازار در حال حاضر ارزندگی بسیار خوبی دارد اما با سوءاستفاده‌هایی که طی زمان گذشته در بورس به وجود آمد امیدواری چندانی برای تزریق نقدینگی هنگفت توسط سهامداران وجود ندارد و از سویی رییس دولت سیزدهم وعده‌های خوبی در جهت حمایت از این بازار داده که بنابر احتمال می‌تواند کارساز باشد.شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته در حدود ۱٫۵ درصد رشد کرد، همچنین صف‌های فروش به حداقل رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تعادل  ،  برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام این رشد را ناشی از نشست خبری دیروز سیدابراهیم رییسی می‌دانند و براین عقیده‌اند که صحبت‌های هرچند کوتاه رییس دولت جدید کارساز بوده و باعث شده سهامداران نسبت به تالار شیشه‌ای امیدوار شوند اما برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند بازار سرمایه در حال جهت‌یابی است و احتمالا با پایان ماه جاری وضعیت به‌طور کل تغییر کند و رشد روز گذشته ربطی به صحبت‌های رییس دولت جدید ندارد.در حال حاضر بازار سرمایه دارای ارزندگی بسیار خوبی است اما برای سهامداران زیان‌دیده جذاب نیست. جذابیت بازار سرمایه زمانی ایجاد می‌شود که اعتمادسازی و برنامه‌ریزی برای این بازار وجود داشته باشد. بررسی نشان می‌دهد که با توجه به نزدیک شدن به زمان مجامع بورسی، میل چندانی در سهامداران برای فروش وجود ندارد، در این میان افرادی که دانش اقتصادی و بورسی بیشتری با تحلیل‌های متعدد برخی از سهام را در قیمت پایین خریداری می‌کنند و چندهفته پس از برگزاری مجمع و دریافت سود با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسانند، این خرید برای سود بیشتر در مجمع باعث شده که صف‌های خرید کمی جان بگیرند از حالت قفل خارج شوند. از سوی دیگر نرخ دلار نیز تأثیر عمده‌ای بر روی سهام کامودیتی محور دارد و طی روزهای گذشته نرخ دلار بر روی قیمت ۲۳ الی ۲۴٫۵۰۰ هزار تومان نوسان داشته که این نوسان بر روی محدوده خاص می‌تواند نشان‌گر تعیین نرخ دلار برای بورس باشد. البته تعیین یا رسیدن به این نرخ با توجه به تغییر دولت و مذاکرات وین کمی سخت و شاید تا آخر یا میانه‌های تابستان زمان به خود اختصاص دهد اما می‌توان با توجه به داده‌های موجود گفت که نرخ دلار مشخص شده برای بازار در میان ۲۱ الی ۲۵ هزار تومان است و متغیرهای اقتصادی اجازه کاهش نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزارتومان را نمی‌دهند. به‌طور کلی می‌توان گفت که آینده بورس نسبت به دیگر بازارهای مالی روشن، رشد و سوددهی در میانه ۳۰ الی ۴۰ درصد (با توجه به متغیرهای سیاسی-اقتصادی اکنون) رخ خواهد داد.

     بازار سرمایه جذاب نیست

به عقیده یکی از کارشناسان بازار سرمایه، بازار ارزندگی خوبی دارد اما جذاب نیست و تا زمانی که در مذاکرات وین نتایج قابل‌توجهی را نبینیم متغیر اصلی بازار همان متغیرهای درون‌زای شرکت‌ها مثل برنامه‌های توسعه‌ای خواهند بود و در مواردی هم بازارهای جهانی می‌توانند به عنوان عامل بیرونی مهم باشند. در حال حاضر ابهامات اصلی درباره فاکتور اصلی رشد بازار یعنی نرخ دلار وجود دارد و همانطور که مذاکره‌کنندگان گفته‌اند توافقات حاصل شده اما باید منتظر نتایج مثبت و منفی آن باشیم. برخی از افراد دلار ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان را قابل پیش‌بینی می‌دانند اما این ارقام منطقی نیستند و برای نرخ دلار همان محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان قابل‌تصور است و باید به این نکته توجه کرد که اگر دلار در این محدوده‌ها هم بچرخد باز هم بازار پتانسیل رشد را ندارد. P/E و سایر فاکتورهای ارزشیابی برای بازار یک وضعیت ساید و با ثبات را پیش‌بینی می‌کنیم و جهت کلی بازار به سمت نمادهای خاص حرکت می‌کند. گروه‌هایی مثل غذا و دارو با توجه به اینکه ارز تدریجی در آنها در حال حذف شدن است رشد خوبی را در آنها شاهد خواهیم بود اما باید بدانیم که نرخ دلار که بازوی اصلی رشد بازار است قدرت خودش را از دست داده است. خیلی از افراد بازار را در حال حاضر ارزنده می‌دانند اما باید توجه کرد که علاوه بر ارزندگی جذابیت برای سرمایه‌گذاری هم در آن وجود دارد؟ با طرح این مساله باید گفت که بازده مورد نظر سرمایه‌گذار متفاوت از بازده مورد انتظار از یک دارایی است و فهم این نکته شاه کلید سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است و الان بازار ما به لحاظ قابلیت در فاکتورهای بنیادی وضعیت خوبی را دارد اما برای سرمایه‌گذاری جذاب و قابل توجه نیستند. نرخ دلار در بازار به ثبات رسیده است اما با همین قیمت‌ها هم پتانسیل رشد را نخواهد داشت و بازار به سمت تک نمادهای خاص حرکت می‌کند.

     حضور پررنگ حقیقی‌ها در تالار شیشه‌ای

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی سه‌شنبه، یکم تیرماه ۱۸ هزار و ۲۳۲ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۵۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۲ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه‌هزار و ۱۵۴ واحد افزایش به ۳۷۳ هزار و ۱۸۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۲۴ واحد رشد به ۲۳۹ هزار و ۴۷۲ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۵ هزار و ۷۵۴ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۲۸ هزار و ۶۲۴ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس» با ۲ هزار و ۸۴ واحد، ملی صنایع مس ایران «فملی» با یک‌هزار و ۴۵۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» با ۹۵۴ واحد، بانک ملت «وبملت» با ۸۹۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر «کگل» با ۸۲۶ واحد، ایران‌خودرو «خودرو» با ۷۲۵ واحد، پالایش نفت اصفهان «شپنا» با ۷۰۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین «تاپیکو» با ۶۱۲ واحد، گروه مپنا «رمپنا» با ۶۱۱ واحد، توسعه معادن و فلزات «ومعادن» با ۵۰۵ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» با ۴۹۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل، بین‌المللی محصولات پارس «شپارس» با ۱۳۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید «وامید» با ۱۲۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان «وسکرمان» با ۱۱۹ واحد، لبنیات پاک «غپاک» با ۱۰۱ واحد، ایران دارو «دایران» با ۹۴ واحد، صنایع سیمان دشتستان «سدشت» با ۷۸ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران «خاهن» با ۵۴ واحد، داده‌گستر عصر نوین های‌وب «های وب» با ۳۳ واحد، صنایع آذرآب «فاذر» با ۳۲ واحد، داروسازی روز دارو «دروز» با ۲۸ واحد و نفت پارس «شنفت» با ۲۸ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در چهارمین روز کاری هفته شرکت لیزینگ کارآفرین «ولکار»، ملی صنایع مس ایران «فملی»، صنعت غذایی کورش «غکورش»، ایران خودرو «خودرو»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو «خگستر» و فرآوری معدنی اپال کانی پارس «اپال» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۹۲۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد. روز سه شنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۰۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۲۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد. روز گذشته شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه «میدکو»، پتروشیمی تندگویان «شگویا»، صنعتی مینو «غصینو»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان «ذوب»، فرابورس ایران «فرابورس»، بیمه پاساگارد «بپاس»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم «بجهرم»، پتروشیمی زاگرس «زاگرس»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی «سمگا»، پالایش نفت لاوان «شاوان»، صنایع ماشین‌های اداری ایران «مادیرا»، مدیریت انرژی تابان‌هور «وهور»، بیمه سامان «بساما»، پلیمر آریا ساسول «آریا» و توکاریل «توریل» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....