تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 13:14
کد خبر : 45645

به فاجعه بزرگ نزدیکتر می شویم

به فاجعه بزرگ نزدیکتر می شویم

سه پزوهشگر ایرانی حوزه عمران و محیط زیست دانشگاه کنکوردیای مونترال در یک پژوهش که نیچر آن را منتشر کرده است ، اوضاع آبی ایران و بخصوص آبهای زیرزمینی را بسیار نگران کننده توصیف و اعلام کرده اند ۸۰ درصد ایران در معرض خشک شدن است. اقتصاددان: آنها علت اصلی اضافه برداشت آب های زیرزمینی

سه پزوهشگر ایرانی حوزه عمران و محیط زیست دانشگاه کنکوردیای مونترال در یک پژوهش که نیچر آن را منتشر کرده است ، اوضاع آبی ایران و بخصوص آبهای زیرزمینی را بسیار نگران کننده توصیف و اعلام کرده اند ۸۰ درصد ایران در معرض خشک شدن است.

اقتصاددان: آنها علت اصلی اضافه برداشت آب های زیرزمینی در فاصله ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ را به مدیریت آب در بخش کشاورزی و کاربری زمین مربوط دانسته اند.[ یعنی افزایش تعداد چاهها به ۸۰۰ هزار میرود که ایران را برای همیشه از هستی ساقط کند ]

بحران های امنیت ملی، امنیت غذایی و فرونشست خاک در پی خالی شدن سفره ها در مناطق مختلف و بخصوص تهران که مستعد جابجایی صفحات تکتونیکی و زلزله است از پیامدهای این بی مدیریتی در حوزه اب خواهد بود.

پی نوشت: یکی از نگرانی های همیشگی همه ما همین موضوع آب است که اگر ما امروز با کم آبی شدید مواجه ایم ،نسل آینده ایران اصلا آب ندارد؛ همان طور که زمین،دریا و محیط زیست نخواهد داشت. حکمرانی غلط که همچنان ادامه دارد و در پی آن بیشترین منابع نفتی و گازی به هدر رفت، زیرساخت های آبی و خاکی و زیستی را فراموش کرد و اگر همین روند ادامه یابد در آینده ای نزدیک ایران به شوره زاری از خاک تبدیل می شود.آنچه هم برای ما باقی خواهد ماند،حسرت خواهد بود و حسرت خواهد بود و حسرت.

تمام سقوط ها و عقب ماندگی ها در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و آب و کاربری زمین، ناشی از رها شدن این حوزه و تسلط حاکمیتی بی دانش و بی کفایت بر این سرزمین و بخصوص برمنابع و ذخایر تجدیدناپذیرش است. برایشان هم مهم نیست چه کسی جواب نسل های آتی را خواهد داد و چه بر سر آنها خواهد آمد و چرا سهم آنها را پیش خور کرده اند؛ همان کاری که با آموزش و زیرساخت های تامین اجتماعی و فرهنگ و امید کردند با آب های زیرزمینی هم کردند؛ جدول و نمودارهای های این پژوهش را نگاه کنید، اگر ذره ای به این خاک علاقه مند باشید قلبتان درد می گیرد.ایران دوستان و فعالان حوزه آب و خاک تا قبل از آنکه دیر شود باید چاره ای بیندیشند و گرنه ادامه وضع موجود،ایران را از هستی ساقط و به شوره زار خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....