تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400 - 11:51
کد خبر : 76910

بهترین منبع گاز اروپا، ایران است ولی فعلاً مطرح نیست

بهترین منبع گاز اروپا، ایران است ولی فعلاً مطرح نیست

بایدن به قطر بیشتر اعتماد دارد تا عربستان پروفسور «حسین عسکری» معتقد است بهترین منبع مستقل جایگزین گاز برای اروپا، ایران است ولی فعلا به خاطر روابط ایران و روسیه قابل طرح نیست.  قطر در سیاست‌های آمریکا جایگاه خاصی دارد. با این حال، در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این روابط تحت تأثیر

بایدن به قطر بیشتر اعتماد دارد تا عربستان

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است بهترین منبع مستقل جایگزین گاز برای اروپا، ایران است ولی فعلا به خاطر روابط ایران و روسیه قابل طرح نیست.

 قطر در سیاست‌های آمریکا جایگاه خاصی دارد. با این حال، در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این روابط تحت تأثیر روابط واشنگتن با ریاض قرار گرفته بود. در سفر کنونی امیر قطر به واشنگتن تقویت روابط دو کشور مد نظر قرار گرفت. قطر و آمریکا روابط استراتژیک دارند و به عنوان همپیمان اصلی خارج ناتو هم در این سفر مطرح شد. قطر در پایگاه هوایی العدید میزبان نظامیان آمریکایی است. پایگاه العدید بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خارج از این کشور محسوب می‌شود.

همان‌گونه که کاخ سفید اعلام کرد مساله تضمین امنیت انرژی از جمله علل سفر شیخ تمیم به آمریکا بود. این موضوع به تنش اخیر روسیه و اوکراین باز می‌گردد. آمریکایی‌ها مدعی هستند روسیه درصدد حمله نظامی به اوکراین است. آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند در صورت حمله روسیه به اوکراین، خرید گاز اروپا از مسکو باید کاهش یابد یا متوقف شود. اروپا بیش از ۴۰ درصد از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند. آمریکا درصدد است گاز قطر را جایگزین گاز روسیه برای کشورهای اروپایی کند.

با این حال، تحلیلگران بر این باور هستند که حتی اگر عرضه بیشتر گاز به اروپا منافع سیاسی برای قطر به همراه داشته باشد، باز هم این کشور حوزه خلیج فارس نمی‌خواهد شراکت‌های آسیایی خود را به خطر بیندازد و در صورت مختل شدن جریان صادرات گاز روسیه به اروپا، قادر نخواهد بود عرضه گاز طبیعی به این منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،در خصوص این موضوع خبرنگار مصاحبه ای با پروفسور «حسین عسکری» مشاور بانک جهانی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده که در ادامه آمده است. حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

امیر قطر «تمیم بن حمد» سفری به واشنگتن داشت و با جو بایدن دیدار کرد و بر اساس برخی اخبار این سفر در ارتباط با صادرات گاز قطر به اروپا بوده است. آیا تحقق صادرات گاز قطر به اروپا در کوتاه مدت میسر است؟
همه چیز بستگی به این دارد که منظور شما از کوتاه مدت چه باشد؛ یک تا سه ماه، نه ماه یا بیشتر. اما اگر منظور شما بعدا باشد بله میسر است. همچنین، ایالات متحده می تواند LNG بیشتری به اروپا صادر کند. اما اروپا همچنان باید در استفاده از گاز خود صرفه جویی کند.

بر اساس برخی داده ها، میزان گاز قطر جوابگوی کشورهای اروپایی نخواهد بود. بر این اساس آیا احتمال استقلال کشورهای اروپایی از انرژی روسیه متصور است؟
اروپا نمی تواند در آینده قابل پیش بینی مستقل از گاز روسیه باشد. نیازهای اروپا در میان مدت نمی تواند توسط قطر و ایالات متحده برآورده شود همچنین، من مطمئن نیستم که قطر بخواهد پوتین را از خود دور کند.

من بیش از ۲۰ سال است که گفته ام بهترین منبع مستقل جایگزین گاز ایران است. اما آمریکا ۲۰ سال پیش با آن مخالف بود و هنوز هم تحریم‌هایی که وجود دارد به آنها داده می‌شود. اما اکنون که ایران با روسیه و چین دوست شده است، این موضوع فعلاً قابل بحث نیست.
اما به یاد داشته باشید، روسیه نیز می خواهد گاز خود را بفروشد.
بنابراین، به نظر من، اروپا باید ترکیبی از کارها را انجام دهد: از ایالات متحده و قطر LNG بخواهد، خریدهای روسیه را کاهش دهد و تا حدی استفاده از انرژی هسته ای را حفظ کند.

اگر قطر بتواند به اروپا گاز صادر کند و انحصار روسیه را بشکند، این موضوع چه آثاری بر روابط قطر با روسیه خواهد داشت؟
باعث سقوط و بد شدن روابط روسیه و قطر می شود. قطر هم به خاطر این موضوع روابط خود را با روسیه خراب نمی کند.

جو بایدن اعلام کرد که قطر را به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی می کند. در حالی که دونالد ترامپ رابطه بسیار نزدیکی را با عربستان برقرار کرد، به نظر می رسد که بایدن به سراغ قطر رفته به طوری که این سومین کشور خلیج فارس پس از کویت و بحرین خواهد بود که امریکا عنوان متحد اصلی غیر ناتو را به دوستان نزدیکی که روابط کاری استراتژیک با ارتش خود دارند، اعطا کرده است. دلیل این رویکرد دولت بایدن چیست؟
من فکر می کنم که ترامپ و دامادش کوشنر با عربستان سعودی روابط تجاری داشته و دارند و بایدن اینطور نیست. من معتقدم که بایدن و دموکرات‌ها عموما از محمد بن سلمان خوششان نمی‌آید و هنوز هم از ترور خاشقجی ناراحت هستند.

بایدن می خواهد از محمد بن سلمان و سیاست هایش فاصله بگیرد. بایدن از حمایت قطر در تخلیه از افغانستان یاد می کند. او قطر را قابل اعتمادتر از عربستان سعودی می داند زیرا آنها همچنین بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه را دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....