تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 - 19:01
کد خبر : 10208

بهترین صندوق‌‎های سرمایه‌گذاری برای بازدهی ۳۸۰ درصدی

بهترین صندوق‌‎های سرمایه‌گذاری برای بازدهی ۳۸۰ درصدی

صندوق سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای کسانی هستند که به تازگی وارد بورس شده و هنوز امکان تحلیل سهام شرکت‌ها و انتخاب بهترین گزینه برای خرید سهام را ندارند. این افراد می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری پرریسکی مثل خرید سهام شرکت‌ها سراغ صندوق‌ها بروند. صندوق‌های درآمد ثابت، کمترین ریسک را دارند. سودشان نسبت به شرکت‌های بورسی خیلی

صندوق سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای کسانی هستند که به تازگی وارد بورس شده و هنوز امکان تحلیل سهام شرکت‌ها و انتخاب بهترین گزینه برای خرید سهام را ندارند. این افراد می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری پرریسکی مثل خرید سهام شرکت‌ها سراغ صندوق‌ها بروند. صندوق‌های درآمد ثابت، کمترین ریسک را دارند. سودشان نسبت به شرکت‌های بورسی خیلی کمتر، اما بالاتر از نرخ سود بانکی است. صندوق‌های سهامی ریسک بالا با سود چشمگیر ۳۸۰ درصدی نصیبتان می‌کنند و صندوق‌های مختلط راه میانه را برگزیده‌اند.

موقع انتخاب صندوق مورد نظرتان باید حتما به قابل معامله بودن واحد‌های سرمایه‌گذاری توجه کنید. اغلب صندوق‌ها قابل معامله در بورس نیستند و برای خرید و فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری باید به شعبه صندوق مراجعه کنید. در طرف مقابل صندوق‌های ETF کارتان را راحت کرده‌اند. هر موقع خواستید می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید. در این گزارش ضمن بررسی عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط، سه صندوق با بیشترین بازدهی در یک سال گذشته را معرفی کرده‌ایم. بررسی ترکیب دارایی صندوق‌ها می‌تواند نشان‌دهنده میزان ریسک‌پذیری این صندوق‌ها باشد. هرچه وجه نقد، سپرده بانکی و اوراق در ترکیب دارایی آن‌ها بیشتر باشد به معنای ریسک کمتر و هرچه سهام بورسی بیشتر باشد، به معنای سود و ریسک‌پذیری بیشتر است.
بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام با سود ۳۸۰ درصدی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی پول شما را مستقیما به بازار بورس می‌برند. برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت که بخش عمده دارایی‌هایشان اوراق بهادار است، صندوق‌های سهامی اغلب دارایی‌شان را در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مورد باعث می‌شود ریسک چنین صندوق‌هایی بیشتر شود. این روز‌ها که بورس وضعیت خوبی دارد، سود این صندوق‌ها به طور چشمگیری بالا است. ولی چنین سودی همیشگی نیست و ممکن است با نزولی شدن روند بورس، شاهد بازدهی منفی این صندوق‌ها باشید. البته این بازدهی منفی آنقدری به شما ضرر نخواهد رساند. روند چنین صندوق‌هایی عموما مشابه شاخص کل بورس، اما با نوسانات کمتر است. توجه داشته باشید که حداقل بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها عموما بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت است. بازدهی صندوق‌های سهامی بعضا به ۶۴۰ درصد سالانه می‌رسد. صندوق مشترک ارزش کاوان آینده توانسته در یک سال اخیر چنین بازدهی داشته باشد، اما این صندوق قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیست.

در بین صندوق‌های سهامی ETF و قابل معامله، سپهر کاریزما بهترین عملکرد را در یک سال گذشته از خود نشان داده است. این صندوق بازدهی ۳۷۹ درصدی را در یک سال گذشته نصیب سرمایه‌گذارانش کرده و پول آن‌ها را بیش از چهار و نیم برابر کرده است. واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق با نماد کاریس در بورس قابل خرید و فروش است و ارزش هر کدام آن‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است. صندوق سپهر کاریزما ۹۶ درصد پول سرمایه‌گذارانش را به بورس برده که نشان از ریسک بالای این صندوق دارد.

رتبه دوم پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ETF به هستی‌بخش آگاه اختصاص دارد که توانسته در یک سال گذشته ۳۷۰ درصد بازدهی داشته باشد. این یعنی ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق در یک سال گذشته چهار و نیم برابر شده و حالا به ۱۹ هزار و ۴۸۰ تومان رسیده است. بخش عمده پولی که به این صندوق می‌سپارید در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. طوری که ۹۳ درصد دارایی‌های این صندوق با نماد آگاس سهام است.

صندوق سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان رتبه سوم بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های سهامی ETF دارد. طوری که بازدهی یک سال اخیر این صندوق به ۳۶۹ درصد می‌رسد. تجارت شاخصی کاردان را می‌توانید با نماد کاردان در بورس پیدا کنید. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن حدود ۱۴ هزار تومان است. بررسی دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد روند سوددهی آن کاملا بر اساس فعالیت کارشناسانش در بازار بورس است. چراکه این صندوق کل پول سرمایه‌گذارانش را به بورس برده و این یعنی اگر وضعیت بورس خراب شود، ممکن است این صندوق نتواند بازدهی خوبی برایتان داشته باشد.
بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با سود ۱۸۰ درصدی
سود بالا و ریسک پایین همخوانی چندانی با هم ندارند. اگر ریسک نکنید نمی‌توانید انتظار سود چشمگیر داشته باشید. برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه میانه را در پیش گرفته‌اند. فعالیت آن‌ها ترکیبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با کمترین ریسک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با بیشترین سود است. برای همین اسمشان را صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط گذاشته‌اند. سودآوری‌شان تقریبا نصف صندوق‌های سهامی است، اما خیلی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت برایتان سود دارند. ریسکشان هم تا حدودی کنترل شده است. چراکه بر اساس دستورالعمل‌ها باید بخشی از دارایی‌شان را در بخش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنند. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بعضا به سالانه ۲۶۳ درصد می‌رسد. چنین بازدهی را صندوق مشترک نواندیشان رقم زده که بالاترین بازدهی بین صندوق‌های مختلط است. این صندوق در بورس قابل معامله نیست.

رتبه اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط قابل معامله در بورس یا ETF از نظر بازدهی در یک سال گذشته به صندوق سپهر اندیشه نوین تعلق دارد. این صندوق در یک سال گذشته ۱۸۲ درصد بازدهی داشته و پول مشتریانش را حدود سه برابر کرده است. این صندوق با نماد صنوین در بورس فعال است. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن در حال حاضر هفت هزار و ۵۱۷ تومان است و بررسی ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد ۶۱ درصد پولی که به آن‌ها می‌سپارید در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. ۲۶ درصد آن به اوراق بهادار تعلق دارد و ۱۱ درصد دیگر روانه سپرده‌های بانکی می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری ثروت آفرین پارسیان در رتبه دوم بازدهی قرار گرفته است. این صندوق در یک سال گذشته سرمایه مشتریانش را دو و نیم برابر کرده و ۱۷۵ درصد افزایش داده است. هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق هشت هزار و ۲۲۸ تومان ارزش دارد. ۶۱ درصد پولی که به صندوق سپهر اندیشه نوین می‌سپارید در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. ۲۹ درصد آن را اوراق می‌خرند و ۹ درصد دیگر را در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ریسک صندوق کمتر شود.

مقام سوم بیشترین بازدهی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط ETF به صندوق آرمان سپهر آشنا اختصاص دارد. این صندوق را می‌توانید با نماد آسام در بورس پیدا کنید. بررسی بازدهی سالانه آسام نشان می‌دهد این صندوق در یک سال گذشته ۱۶۳ درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذارانش کرده. بررسی ترکیب دارایی‌های آن نشان می‌دهد حدود ۶۴ درصد پول صندوق در سهام سرمایه‌گذاری شده است. ۱۹ درصد پول نقد است و ۱۶ درصد برای خرید اوراق اختصاص داده شده و مابقی آن‌ها در بخش سایر دارایی‌ها دسته‌بندی می‌شود. با این حساب می‌توان گفت بخش قابل توجه یعنی یک پنجم سرمایه این صندوق بیکار مانده است و سود و ضرر ندارد.
بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با سود ۳۷ درصدی
کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری در بازار بورس، متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. سودشان چندان با سود سهام در بورس قابل مقایسه نیست، اما نسبت به بانک‌ها چند قدم جلوتر هستند. تفاوت کارشان اینجاست که این صندوق‌ها سود تضمین‌شده‌ای برایتان ندارند و همه‎چیز به روند فعالیت صندوق بستگی دارد. با این وجود امکان قرمز رنگ شدن این صندوق‌ها در بازار بورس عملا دور از ذهن است. این طلسم در سبد دارایی‌های این صندوق‌ها ریشه دارد. بخش اغلب پولی که به این صندوق‌ها می‌سپارید، خرج خرید اوراق می‌شود. اوراق عموما درآمد ثابتی دارند که مبلغ آن پایین، اما سودش قطعی است. بعد از اوراق، نوبت به سهام می‌رسد. بخش دوم دارایی‌های چنین صندوق‌هایی را سهام بورسی تشکیل می‌دهد که سودشان خیلی بیشتر از اوراق است، اما ریسک بالایی دارند. از آنجا که بخش کوچکی از دارایی‌های صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود، نگرانی چندانی بابت ریسک این سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌توانند تا ۷۱ درصد سالانه به شما سود برسانند. نمونه آن صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اندیشه فردا است که توانسته در یک سال اخیر چنین بازدهی داشته باشد. این صندوق‌ها قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیستند و دردسر‌های خاص خودشان را دارند.

در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت EFT بهترین عملکرد به صندوق گنجینه آینده روشن اختصاص دارد که در یک سال گذشته برای سرمایه‌گذارانش ۳۷ درصد بازدهی داشته است. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق با نماد صایند در آخرین روز معامله هزار و ۱۵ تومان است. وقتی پولتان را به این صندوق می‌سپارید، ۴۳ درصد آن در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود و ۳۷ درصدش روانه سپرده‌های بانکی می‌شود. ۱۸ درصد دارایی‌های این صندوق سهام بورسی است و مابقی در بخش سایر دارایی‌ها دسته بندی می‌شود.

صندوق آرمان آتی کوثر با نماد آکورد در رتبه دوم بهترین عملکرد سالانه قرار دارد. این صندوق درآمد ثابت توانسته در یک سال اخیر ۳۶ درصد بازدهی داشته باشد. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری آن در آخرین روز معاملات دو هزار و ۶۳۷ تومان است. بررسی ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد ۶۱ درصد پول مشتری‌ها در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. ۳۰ درصد آن را اوراق خریده‌اند و ۸.۱ درصد برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده شده.

رتبه سوم بهترین عملکرد سالانه بین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در اختیار صندوق سپهر خبرگان نفت با نماد سخند قرار دارد. این صندوق در یک سال اخیر بازدهی ۳۴.۵ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن در آخرین روز معامله هزار و ۱۵۹ تومان است. وقتی پولتان را به این صندوق می‌سپارید، ۲۵ درصد آن در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود و ۳۸ درصدش روانه سپرده‌های بانکی می‌شود. ۳۴ درصد دارایی‌های این صندوق سهام بورسی است و مابقی در بخش سایر دارایی‌ها دسته بندی می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....