تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 19:58
کد خبر : 119552

بهار؛ تمثیلی از حیات دوباره

بهار؛ تمثیلی از حیات دوباره

  یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبراللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال سال نومی شود. زمین نفسی دوباره می کشد. برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زنند. حال باید ببینیم نقش ما و سهم ما در این رویش سبز چیست ؟

 

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبراللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
سال نومی شود. زمین نفسی دوباره می کشد. برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زنند. حال باید ببینیم نقش ما و سهم ما در این رویش سبز چیست ؟
عید به معنای بازگشت است و در قرآن کریم، مشتقات کلمه عید, دلالت بر یک نوع بازگشت دارد. هر لحظه در جهان و در طبیعت، عید است و به طور مرتب حیات به مرگ و مرگ به حیات تبدیل می شود و از این جهت چندین بار این جمله که ما عید می کنیم، در قرآن آمده است. اینکه پس از زمستان دوباره بهار برمی گردد،
به این معناست که یک نوع مرگ زمستانی و سردی و بی حرکتی تبدیل به هیجان و زیبایی و رنگ و بو می شود. در حقیقت بهار تمثیلی از رستاخیز و حیات مجدد است.

در عید نوروز به دامان اصل خود و طبیعت بازمی گردیم. پیام هایی هم که قرآن از این تجدید حیات طبیعت مطرح کرده، بسیار عبرت آموز است.

اما در دعای تحویل سال هم که چهار بند است، ما در سه بند اول خدا را با صفات مبارکش مورد خطاب قرار می دهیم و در پایان از خداوند می خواهیم که حال ما را به بهترین حال دگرگون فرماید .

خداوند؛ آفریدگار و خالق جهان است و در واقع حیات در دست خداست. ولی اینکه در دعای تحویل سال، خداوند را هم در حرکت ببینیم، یک مرحله عمیق تر از خداشناسی است. در واقع در دعای تحویل سال ، سه نقش را به خداوند نسبت می دهیم؛ انقلاب ، تدبیر جهان و تحولات که در جهان هستی اتفاق می افتد و در فراز آخر دعا از خداوند رحمان و رحیم تبدیل حالمان را به احسن الحال مسئلت داریم .
تقارن بهار طبیعت و بهار دلها در این سال را به فال نیک میگیریم و برای همه حال خوب دل و جان را آرزومندیم .
جامعه زینب (س) حلول سال نو و بهار پرطراوت طبیعت و بهار شیرین دلها را تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از خیر و برکت ، سلامتی ، صلح و دوستی ، امنیت و آرامش را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای تمام ایرانیان مسئلت دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....