تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 11:07
کد خبر : 46231

بلاک چین قهرمانی برای صنعت موسیقی

بلاک چین قهرمانی برای صنعت موسیقی

بلاک چین با ورودش به صنعت موسیقی می تواند مزیتهای بیشماری را به همراه بیاورد که یکی از این موارد کوتاه کردن دست واسطه ها و حفظ مالکیت فکری آثار هنرمندان این صنعت است.       به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،  «بی بی ان ان تایمز» در گزارشی به بررسی مزیتهای استفاده

بلاک چین با ورودش به صنعت موسیقی می تواند مزیتهای بیشماری را به همراه بیاورد که یکی از این موارد کوتاه کردن دست واسطه ها و حفظ مالکیت فکری آثار هنرمندان این صنعت است.

      به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،  «بی بی ان ان تایمز» در گزارشی به بررسی مزیتهای استفاده از بلاک چین در صنعت موسیقی پرداخته است که در ادامه می توانید بخوانید:

بلاک چین با  مزیتهایی همچون اطمینان از پاداش عادلانه به هنرمندان، محافظت از مالکیت معنوی و شفاف سازی تقسیم درآمد، می تواند به عنوان یک فناوری باعث تحول صنعت موسیقی شود.

صرف نظر از تجربه شما – به عنوان یک مصرف کننده یا خالق – صنعت موسیقی دائماً در حال تغییر است. به عنوان یک مصرف کننده، ممکن است متوجه شده باشید که موسیقی مدرن با موسیقی حتی نیم قرن قبل تفاوت فاحشی دارد. سبک های موسیقی تغییر کرده، ژانرهای جدیدی ظهور کرده اند، برخی از سبک های قدیمی (تقریباً) از بین رفته اند و رسانه ها برای کشف و بهره بردن از موسیقی کاملاً مورد بازنگری قرار گرفته اند. از نظر سازندگان، شیوه ایجاد موسیقی آنها متحول شده است – انقلاب دیجیتال باعث ایجاد ابزارهای جدید، تجهیزات پردازش و کانال هایی برای دسترسی به طرفداران شده است.

 فناوری باعث ایجاد استعداد جهانی گسترده ای از لحاظ نه تنها نوازندگان بلکه متخصصان مرتبط مانند مهندسان صدا، آهنگسازان، ترانه سرایان و غیره می شود. با وجود همه این تغییرات، چند جنبه اصلی از تجارت موسیقی، به طور عمده شامل بخش تجاری صنعت، هنوز در انتظار تغییر هستند. ورود بلاک چین در صنعت موسیقی می تواند برخی از این مشکلات دیرینه را برطرف کرده و به یک پایه اصلی در صنعت موسیقی جهانی تبدیل شود.

بلاک چین چگونه به صنعت موسیقی کمک می کند
در حالی که کاربردهای زنجیره بلوک در امور مالی، بهداشت و درمان و صنایع بسیار زیاد است، این فناوری همچنین آماده گسترش در بسیاری از زمینه های دیگر از جمله هنر و موسیقی است. بلاک چین می تواند عملکرد خود را به جنبه های تجاری صنعت موسیقی مانند بازسازی روند پرداخت هنرمندان و سازندگان  گسترش دهد و در عین حال از مالکیت فکری آثار هم محافظت کند.

۱. اطمینان از پاداش منصفانه به خالقان آثار
بخشی از صنعت موسیقی مدرن به همان اندازه که یک فعالیت هنری است به عنوان یک کار تجاری هم محسوب میشود. نوازندگان حرفه ای برای امرار معاش خود به کار و پاداشی که برای کارشان می گیرند وابسته هستند. روش های مختلفی برای موسیقی دانان وجود دارد که می توانند برای هنر خود پول دریافت کنند – فروش دیسک و ابزار دیجیتال، پلتفرم های پخش جریانی و نمایش های زنده تنها چند مورد از آنها است. با این حال، مشکل این مدل های توزیع این است که آنها اغلب به طور نامتناسبی به عوامل واقعی سازنده موسیقی خسارت می دهند، واسطه هایی مانند توزیع کنندگان و خرده فروشان را به جای خود هنرمندان در این میان سود می برند. با این حال از زمان ظهور اینترنت، ارتقا و توجه به هنر به طور فزاینده ای آسان شده است بنابراین، نیاز به واسطه ها، اگرچه هنوز بطور قابل توجهی زیاد است، در حال کاهش است.

علاوه بر این، واسطه هایی هستند که بخش عمده ای از درآمد حاصل از فروش محتوای ایجاد شده توسط هنرمندان را در اختیار می گیرند. این باعث می شود که افراد اصلی در ترکیب با کسری ناچیز از کل درآمد مشارکت داشته باشند. گزارش شده است که نوازندگان فقط ۱۲ درصد از کل فروشهای صنعت موسیقی را کسب می کنند که اکنون ۴۳ میلیارد دلار در سال است. مگر اینکه به طور اتفاقی هنرمند مورد نظر یک نام جهانی شناخته شده باشد که می تواند میلیون ها شنونده را برای هر (track ترک) آهنگ به خود جلب کند، با این وجود در صورت پرداخت مبلغ ناچیزی، تأمین هزینه های زندگی برایشان سخت می باشد. بنابراین، بسیاری از هنرمندان نمی توانند از مرحله «مبارزه» به «ستاره شدن» برسند، جایی که فقط تعداد معدودی از افراد موفق به رسیدن به آن می شوند.

پاداش نسبتاً مناسب هنرمندان نیاز به حذف اکثر واسطه هایی است که در حال حاضر در پخش موسیقی فعالیت دارند. هنگامی که ما در مورد حذف واسطه ها در هر معامله صحبت می کنیم، راه حل طبیعی – از زمان ظهور آن در صحنه فن آوری – مشخص می شود که بلاک چین (حداقل از نظر تئوری) است. بلاک چین می تواند کانال معاملاتی بین سازندگان موسیقی و طرفدارانی را که می خواهند از آنها حمایت کنند، ایجاد کند، نیاز به واسطه ها را از بین ببرد – یا به حداقل برساند.

چندین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین در حال ظهور است، که به طرفداران این امکان را می دهد که به طور مستقیم بابت موسیقی به هنرمندان، به صورت رمزارز“>رمزارز پرداخت کنند. این پلتقرم ها می توانند اکثریت درآمد جمع شده را به هنرمندان ارائه دهند، در حالی که به دلیل عدم حضور عوامل میانی برای توزیع موسیقی، می توانند سود بیشتری را کسب کنند.

۲. حمایت از مالکیت فکری
بلاک چین همچنین می تواند برای تأمین حقوق مالکیت فکری موسیقی دانان برای کارهایی که خلق کرده اند، استفاده شود. بلاک چین می تواند برای ایجاد یک پایگاه داده جهانی و یکپارچه از ترکیبات موسیقی مورد استفاده قرار گیرد که در آن هر آهنگ ایجاد شده با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می تواند توسط شبکه ثبت و تأیید شود. این داده ها بدون تغییر و در دسترس عموم خواهند بود. این امر هنگام ایجاد مطالبات حقوق قانونی درباره محتوای آنها، هیچ مشکلی برای سازندگان محتوای اصلی نخواهد داشت.

۳. شفاف سازی تقسیم درآمد
ساخت موسیقی غالباً یک کار مشترک است و نیاز به تقسیم پاداش توسط همه طرف های درگیر دارد. استفاده از قراردادهای هوشمند برای ذخیره شرایط توافق شده و اجرای تقسیم درآمد در میان عوامل می تواند باعث شفافیت تجاری موسیقی نسبت به حال حاضر شود. فروش آهنگ ها از طریق همه رسانه ها، دیجیتال و فیزیکی، می تواند در بلاک چین ثبت شود که اطمینان حاصل کند که به همه مشارکت کنندگان بر اساس فروش پاداش داده می شود.

چالش های پذیرش بلوک چین در صنعت موسیقی
از طرفی مشکلات و چالش های ذاتی پذیرش بلاک چین که باعث شده، مانع اجرای آن در صنعت موسیقی نیز می شود. روزانه هزاران آهنگ ایجاد و منتشر می شود، بنابراین نیازهای فنی ذخیره بانک اطلاعاتی هر آهنگ منتشر شده برای عملی کردن تقریباً  ناممکن است. دلیل این امر این است که، بلاک چین، همانطور که اکنون وجودد ارد، برای کار کردن دارای منابع فشرده است. استفاده از بلاک چین برای ردیابی توزیع جهانی موسیقی برای دارندگان پلتفرم ها غیرقابل اجرا خواهد بود، زیرا هزینه ها بسیار بیشتر از درآمد است. اضافه کردن به این واقعیت که هیچ مرجعی برای تنظیم عملیات بلاک چین در هیچ صنعتی وجود ندارد، چه رسد به موسیقی و  این به ما نشان می دهد که تمام مزایای بلاک چین در صنعت موسیقی هنوز سالها فاصله دارد.

در عین حال فناوری بلاک چین تازه شروع به انتقال از گزاره های نظری به کاربردهای دنیای واقعی کرده است. برای شناسایی و غلبه بر تمام محدودیت های بلاک چین و آماده سازی آن برای تصویب جریان اصلی، تکرارهای متعدد از پروژه های دنیای واقعی لازم است. اما با توجه به مزایای بالقوه زنجیره بلوک در صنعت موسیقی و هرجای دیگر، با اطمینان می توان گفت که بلاک چین می تواند قهرمان صنعت موسیقی و هنر باشد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....