تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 - 20:53
کد خبر : 48492

بشار اسد و سومین دهه سکانداری حکومت سوریه !؟

بشار اسد و سومین دهه سکانداری حکومت سوریه !؟

  انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه برگزار شده است و برنده آن تقریباً قطعی است. رئیس جمهور بشار اسد برای چهارمین بار پیروز خواهد شد و یک دوره هفت ساله دیگر رئیس جمهور این کشور خواهد بود. ۵۱ تن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثبت نام کرده بودند، اما محکمه قانون اساسی

 

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه برگزار شده است و برنده آن تقریباً قطعی است. رئیس جمهور بشار اسد برای چهارمین بار پیروز خواهد شد و یک دوره هفت ساله دیگر رئیس جمهور این کشور خواهد بود.

۵۱ تن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثبت نام کرده بودند، اما محکمه قانون اساسی این کشور تنها سه تن را واجد شرایط نامزدی در انتخابات شناخت: عبدالله سلوم عبدالله معاون پیشین وزیر دولت، محمود احمد مرعی رئیس یک حزب کوچک اپوزیسیون مورد تائید حکومت، و بشار اسد که بعد از مرگ ‌پدرش در سال ۲۰۰۰ به این سو بر این کشور حکومت می‌کند.
براساس گزارش‌ها از روز دوشنبه به این سو هزاران تن به جاده‌های بمباران شده در شهرهای مختلف سوریه برده شده اند تا از بشار اسد حمایت کنند. خانواده اسد از پنج دهه به این سو در سوریه حکومت می‌کند.
با وجود گروه‌های مردم که با شادی و حمل کردن پوسترهای بشار اسد و پرچم سوریه در جاده‌ها حضور یافتند، این انتخابات با معیارهایی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اند، برگزار نمی‌شود.

کمیته قانون اساسی سوریه که به کمک ملل متحد ایجاد شده بود و در ماه جنوری امسال به دلیل عدم پیشرفت در کارهایش منحل گردید، نیز به هدف‌اش مبنی به تامین صلح و تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور دست نیافت.

هواداران بشار اسد برای حمایت از او در انتخابات به جاده‌ها برآمدند

جنیفر فنتون، سخنگوی فرستاده ویژه ملل متحد برای سوریه به خبرنگاران‌ گفت: «ملل متحد در این انتخابات نقش ندارد و ماموریتی برای این کار نیز ندارد.»
ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اعلامیه‌ای نشر کرده و گفته اند که انتخابات ریاست جمهوری سوریه «نه آزادانه است و نه منصفانه.»
وزیران خارجه این کشورها در یک اعلامیه مشترک گفته اند: «ما تصمیم اسد به برگزاری انتخابات خارج از چهارچوب قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت را محکوم می‌کنیم و از صدای همه سوریایی‌ها، به شمول نهادهای جامعه مدنی و اپوزیسیون که پروسه انتخابات را غیرمشروع خوانده و محکوم کرده اند، حمایت می‌کنیم.»
ایران که یک متحد نظامی بشار اسد است، در روزهای پیش از برگزاری انتخابات هیئتی را به دمشق فرستاده است تا بر روند انتخابات نظارت کند و به این انتخابات به نحوی این تصویر را ایجاد کند که این انتخابات به شکل آزادانه و منصفانه برگزار می‌شود.
در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ میلادی بشار اسد در رقابت با دو نامزد دیگر ۸۹ درصد مجموع آرا را به دست آورد و میزان اشتراک‌کنندگان نیز ۷۳ درصد بود. ناظران بین‌المللی در آن زمان این انتخابات را «ساختگی» عنوان کردند و انتخابات امسال نیز تفاوتی با آن ندارد.
روسیه و ایران بزرگ‌ترین حامیان سوریه از سال ۲۰۱۵ به این سو اند. روسیه در زمانی که نیروهای نظامی بشار اسد در چهارمین سال جنگ داخلی در ضعیف‌ترین حالت قرار داشتند، با هواپیماهای جنگی خود به حمایت او شتافت و ایران همراه با گروه‌های مفاومت‌ مورد حمایت‌اش حزب‌الله لبنان از بشار اسد حمایت می‌کند.
لینا خطیب، مسئول بخش خاور میانه و شمال افریقا در مرکز تحقیقاتی «چتم هاوس» معتقدند‌: «انتخابات مجدد بشار اسد به عنوان نشانه قدرت او نباید نگریسته شود، بلکه بیشتر به عنوان نشانه قدرت روسیه و همچنین امتیازگیری روسیه و ایران از بی‌عملی نسبی غرب در تلاش برای یافتن راه حلی در این منازعه دیده شود.»
این تحلیلگر مسایل سوریه می‌گوید که برد و باخت در انتخابات به دست روسیه است: «اگر روسیه انتخابات مجدد بشار اسد را نمی‌خواست، می‌توانست مانع این انتخابات شود
نتالبج‌انتخابات عصر امروز اعلام‌می سود و‌در نهابت بسار اسد پیرور این‌انتخابات است.

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....