تاریخ انتشار : شنبه 7 تیر 1399 - 12:47
کد خبر : 11064

بزرگترین حق‌الناس این روزها؛ نزدن ماسک است

بزرگترین حق‌الناس این روزها؛ نزدن ماسک است

به گزارش اقتصاددان، تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خودشان ماسک می زنند، در حالی که ماسک منافعش برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می زند و در واقع ما با زدن ماسک علاوه بر خودمان از دیگران هم محافظت می کنیم. بر این مبنا کمپینی در انگلیس توسط

به گزارش اقتصاددان، تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خودشان ماسک می زنند، در حالی که ماسک منافعش برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می زند و در واقع ما با زدن ماسک علاوه بر خودمان از دیگران هم محافظت می کنیم.

بر این مبنا کمپینی در انگلیس توسط این دانشگاه به نام «ماسک من از تو محافظت می کند، ماسک تو از من» شکل گرفته است.

در صورتی که ۷۵ درصد مردم در مکانهای عمومی ماسک بزنند توان کاهش دادن R0 از عدد ۴ به زیر یک و جلوگیری از موج دوم را خواهد داشت نظیر آنچه که در انگلیس اتفاق افتاد.

زدن ماسک توسط ۱۰۰ درصد مردم در اماکن عمومی توان جلوگیری از موج دوم تا ۱۸ ماه را دارد، زمانی که برای رسیدن همه واکسن‌های در حال تولید کرونا کافی است. در این مدلسازی مبنا بر استفاده عمومی از ماسک خانگی بوده است و حتی با ماسک خانگی چنین پیشگیری امکان پذیر است.

بر اساس این مطالعه در صورت استفاده گسترده از ماسک نیازی به قرنطینه کامل جامعه نیست و فقط با بسته نگه داشتن برخی تجمعات یا مراکز پرخطر و رعایت فاصله اجتماعی می توان جلوی موج دوم را گرفت.

این مدل نشان داده است که بدون زدن گستره ماسک حتی قرنطینه اجتماعی هم توان جلوگیری از موج دوم را ندارد. ویروس کرونا هوابرد است و می تواند با سرفه و عطسه و حتی حرف زدن منتقل شود و ماسک از این مسأله جلوگیری می کند.

به نقل از مفدا، زدن ماسک حتی بدون داشتن علایم نسبت به زدن آن بعد از ظهور علایم تاثیری دو برابری در کاهش R0 دارد؛ هر چه زودتر زدن ماسک همگانی شود بهتر خواهد بود ولی مدل نشان داده است حتی ۱۲۰ روز بعد از آغاز شیوع توان جلوگیری از پیک جدید را دارد.

در همه جا ماسک بزنید؛ بزرگترین حق الناس این روزها؛ نزدن ماسک است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....