تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 11:31
کد خبر : 63393

بریتانیا بدنبال سرمایه‌های اعراب در دوره پسابرگزیت

بریتانیا بدنبال سرمایه‌های اعراب در دوره پسابرگزیت

  سالهاست که انگلستان از روابط نزدیک و مشارکت‌های بزرگ با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برخوردار بوده و در حال حاضر به دنبال تنوع و گسترش این مشارکت‌ها برای جبران خروج از اتحادیه اروپا است. هر یک از دو طرف از سرمایه گذاری‌های عظیمی در طرف دیگر برخوردار است. به عنوان مثال سرمایه گذاری

 

سالهاست که انگلستان از روابط نزدیک و مشارکت‌های بزرگ با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برخوردار بوده و در حال حاضر به دنبال تنوع و گسترش این مشارکت‌ها برای جبران خروج از اتحادیه اروپا است.

هر یک از دو طرف از سرمایه گذاری‌های عظیمی در طرف دیگر برخوردار است. به عنوان مثال سرمایه گذاری قطر در انگلیس در سال گذشته بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار بود.

انتظار می‌رود که در دوره آینده به دلیل نیاز هر دو طرف به یکدیگر این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد. در شرایطی که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی در چارچوب سیاست‌های مستمر خود برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود هستند، بریتانیا نیز پس از جدایی از اتحادیه اروپا به دنبال مشارکت‌های جدیدی است.

توافقنامه خلیج فارس و انگلیس

اولین گام آغاز مذاکرات تجاری بریتانیا با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از روز جمعه (۸ اکتبر ۲۰۲۱) است، که از شرکت‌های انگلیسی دعوت می‌کند تا نظر خود را در مورد موضوعات آن ابراز کنند.

به گزارش رویترز، آن ماری ترولیان، وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا قصد دارد با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس- عربستان سعودی، امارات، عمان، قطر، کویت و بحرین – به توافق برسد زیرا آنها به دنبال ایجاد روابط جدید در سراسر جهان هستند.

از تاریخ فوق، ترولیان یک مشاوره ۱۴ هفته‌ای را راه‌اندازی می‌کند که در آن از مردم و شرکت‌ها دعوت کرده تا نظرات خود را در مورد توافقنامه بیان کنند و با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در لندن دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما خواهان یک توافق مدرن و جامع هستیم که موانع تجاری بر سر بازار مواد غذایی، آشامیدنی، تجارت دیجیتال و انرژی‌های تجدیدپذیر را برطرف تا کسب‌وکارهای مناسبی در سراسر بریتانیا ایجاد شود.

خلیج فارس اولویت فعلی انگلیس است

لیام فاکس، عضو مجلس عوام انگلیس گفت که کشورش تقویت روابط تجاری با شورای همکاری خلیج فارس را از اولویت‌های پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می‌داند.

فاکس در مصاحبه با ” بلومبرگ”، ۴ فوریه ۲۰۲۱، گفت که بسیاری از توافقنامه‌های تجاری وجود دارد که دو طرف می‌توانند در آینده منعقد و احتمالا از این منطقه به عنوان نقطه ورود صادرات کالا و خدمات به قاره اروپا و آسیای مرکزی استفاده کنند.

فاکس گفت که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امکان دسترسی به موافقت نامه‌های تجاری با شورای همکاری خلیج (GCC) را فراهم می‌کند.

وی افزود: بریتانیا و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند در ایجاد مشارکت برای استفاده از این منطقه به عنوان نقطه ورود برای صادرات کالا و خدمات به قاره اروپا و آسیای مرکزی با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: بریتانیا ظرفیت عظیمی برای صادرات خدمات حقوقی و مالی دارد و با شرکای کشورهای خلیج فارس برای بهبود و طراحی این محصولات متناسب با بازار منطقه همکاری می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۰ ، “اسکای نیوز” انگلیس به نقل از منابع گفت که تلاش‌های از سوی انگلیس و خلیج فارس برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک خلیج فارس به ارزش ۳٫۸ میلیارد پوند (۵ میلیارد دلار) وجود دارد که بودجه آن تا حدی توسط دولت‌های خلیج فارس تأمین خواهد شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....