تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تیر 1400 - 19:32
کد خبر : 54363

برنج در آستانه گرانی مجدد

برنج در آستانه گرانی مجدد

آمارها از افزایش قیمت برنج ایرانی از ابتدای امسال حکایت دارد. درحالی‌که برداشت برنج آغاز شده و واردات امسال هم آمار خوبی نداشته، بازار مصرف ممکن است به‌ویژه در فصل ممنوعیت واردات، با کمبود و گرانی مجدد مواجه شود.  هشدار گمرک درباره کاهش میزان ذخایر برنج و احتمال بالاتر رفتن قیمت این ماده غذایی پرمصرف،

آمارها از افزایش قیمت برنج ایرانی از ابتدای امسال حکایت دارد. درحالی‌که برداشت برنج آغاز شده و واردات امسال هم آمار خوبی نداشته، بازار مصرف ممکن است به‌ویژه در فصل ممنوعیت واردات، با کمبود و گرانی مجدد مواجه شود.

 هشدار گمرک درباره کاهش میزان ذخایر برنج و احتمال بالاتر رفتن قیمت این ماده غذایی پرمصرف، بار دیگر توجه رسانه‌ها و مصرف‌کننده‌ها را به این بازار جلب کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  گفته می‌شود درحالی‌که برداشت برنج آغاز شده و واردات امسال هم آمار خوبی نداشته، بازار مصرف ممکن است به‌ویژه در فصل ممنوعیت واردات با کمبود و گرانی مجدد مواجه شود.

در طول یک سال اخیر جهش قیمت برنج خارجی، رقابت را از بین برد و مصرف‌کننده‌ای که حالا گزینه به‌صرفه‌ای برای انتخاب ندارد، ناگزیر کاهش مصرف را برگزیده است.

میانگین بالای قیمت برنج ایرانی، سال‌هاست بخشی از اقشار را به سمت مصرف برنج‌های وارداتی سوق داده است. فراتر از آمارهای دولتی، قیمت بعضی از ارقام برنج ایرانی در بازار خرده‌فروشی به ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان رسیده و متوسط قیمت این برنج ۳۵ هزار تومان است .

امکان تغییر سازوکار واردات برنج

از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی کاهش تولید برنج به‌خاطر خشکسالی و کاهش واردات با قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی، مسئولان تأمین بازار، خواستار تغییر قوانین مربوط به ممنوعیت واردات در زمان برداشت برنج شده‌اند.

در سال زراعی ۹۹-۹۸ بارش‌های مناسب، باعث شد سطح زیرکشت برنج بویژه در استان‌های دیگر(غیر از استان‌های شمالی) افزایش یابد و سال گذشته بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج تولید شد. اما خشکسالی سال زراعی۱۴۰۰-۹۹ سطح زیر کشت برنج در استان‌های دیگر را کاهش داده و کاهش تولید برنج پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر قطع ارز دولتی واردات برنج از سال ۹۸ کاهش واردات را به‌دنبال داشته است. این دو موضوع نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت برنج در ماههای پیش رو را ایجاد کرده است.

درخواست بازنگری در قانون

در تازه‌ترین موضع‌گیری برای تأمین برنج مورد نیاز، گمرک در مکاتبه با وزارت صمت، خواستار تجدید نظر در قوانین موبوط به واردات برنج شده است. براساس قانون و با هدف حمایت از تولید داخل، ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مردادماه تا پایان آبان‌ماه اعمال می‌شود و تنها برنج‌هایی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای قبض انبار و اعلامیه ورود و همچنین ثبت سفارش باشند امکان اظهار و ترخیص دارند و خارج از آن واردات به بعد از ممنوعیت موکول می شود. اما امسال با توجه به وضعیت تولید و میزان ذخایر گمرک از وزارت صمت تقاضا کرده تا در قوانین مربوط به محدودیت واردات برنج تجدید نظر شود.

در نامه گمرک آمده است: با توجه به شرایط موجود و خشکسالی سال‌جاری به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از هرگونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی، تصمیم ابلاغ شده نیاز به بررسی مجدد و بازنگری فوری خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....