تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 19:15
کد خبر : 84904

بررسی سه باره یک لایحه در صحن شورای شهر تهران!

بررسی سه باره یک لایحه در صحن شورای شهر تهران!

بررسی ایجاد سازمان فنآوری های نوین و نوآوری شهری که قرار است زیر نظر شهردار تهران اداره شود جلسه علنی صحن شورای شهر تهران را تعطیل کرد. اعضا پس از آن درجلسه هم اندیشی ابهامات درخواست شهردار را بررسی کردند . اقتصاددان: بخش پرحاشیه لایحه اصلاح ساختاردرشهرداری تهران که سال گذشته درروزهای پایانی اسفندماه۱۴۰۰ بررسی

بررسی ایجاد سازمان فنآوری های نوین و نوآوری شهری که قرار است زیر نظر شهردار تهران اداره شود جلسه علنی صحن شورای شهر تهران را تعطیل کرد. اعضا پس از آن درجلسه هم اندیشی ابهامات درخواست شهردار را بررسی کردند .

اقتصاددان: بخش پرحاشیه لایحه اصلاح ساختاردرشهرداری تهران که سال گذشته درروزهای پایانی اسفندماه۱۴۰۰ بررسی و به تصویب رسید ،سه شنبه هفته گذشته هم در دستورکارصحن شورای شهرتهران قرار گرفت اما با وجود حضور شهردار در صحن باز هم مخالفان این لایحه برمواضع خود پافشاری کردند .

دربند «د» این لایحه درخواست شده بود که به شهرداری تهران اجازه داده شود برای سازماندهی، یکپارچه سازی و پیشبرد امور مربوط به هوشمندسازی، فن آوری های نوین، نوآوری و کسب و کارهای نوپا در مدیریت شهری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تاسیس و جانمایی سازمان فن آوری های نوین و نوآوری شهری زیر نظر مستقیم شهردار اقدام کند که در این خصوص شهرداری می بایست اساسنامه این سازمان را ظرف مدت یک ماه تهیه و به شورای شهر تهران ارائه کند.

مخالفان این ایجاد چنین سازمانی معتقد بودند که شهردار تهران هشت معاونت و ۲۲ منطقه دارد و با توجه به دیگر نهادهایی که زیر نظر شهردار ۴۲ واحد به طور مستقیم زیر نظر شهردار است که در هیچ دستگاهی این گونه نیست . به اعتقاد مخالفان ایجاد یک سازمان جدید در شهرداری با چابک سازی و منطقی سازی مغایرت دارد.

سخنرانی ۴۵ دقیقه ای علیرضا زاکانی در صحن اما به نتیجه نرسید و درنهایت اعضای حاضر در شورای شهرازسخنان شهردار قانع نشدند و به نظر می رسید این بخش از لایحه رای نیاورد که ازسوی سروری اعلام شد تصمیم گیری دراین خصوص درجلسه بعدی شورای شهر انجام می شود . او به بررسی بیشتر این طرح در جلسه هم اندیشی اعضا با شهردار است اشاره کرد .

دیروز یکشنبه اعضای شورای شهر تهران به جای برگزاری صحن علنی جلسه هم اندیشی برگزار کردند که به نظر می رسد مذاکرات پشت درهای بسته به نفع شهردار تمام شده است .بیشتر اعضا تمایلی به ارائه جزییات جلسه نداشتند .

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از مخالفان ایجاد چنین سازمانی درخصوص جلسه هم اندیشی دیروز گفت: عمده بحث درباره ایجاد سازمان فناوری‌های نوین بود. تعدادی از اعضا در مخالفت و تعدادی دیگر در موافقت با ایجاد این سازمان صحبت کردند. آقای زاکانی نیز بار دیگر دلایل توجیحی خود برای این سازمان را مطرح کرد.

او ادامه داد: یکی از دلایل مهمی که اعضا با ایجاد این سازمان مخالف هستند تحمیل بار مالی و نیروی انسانی جدید به شهرداری تهران است، اگر یکی از سازمان‌های موجود منحل و بار مالی و نیروی انسانی سازمان به این سازمان جدید منتقل شود، اعضا مخالفتی نخواهند کرد در غیراینصورت همچنان مخالف ایجاد سازمان هستند.

پرویز سروری هم با اشاره به اینکه بررسی لایحه ایجاد سازمان فناوری های نوین موضوع جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران بود، گفت: از آنجاییکه در جلسه گذشته ابهاماتی در خصوص چرایی و چگونگی ایجاد این سازمان برای اعضا شورا مطرح بود و همچنین مدیریت ریسک در مجموعه اجرایی امکان پذیر نیست؛ لذا موضوع انتقال لایحه به شهردار تهران برای فعال شدن این اختیارات مطرح شد که در نهایت این موضوع در صحن شورا بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد : در جلسه گذشته شورا، شهرداری لایحه ای را در خصوص ایجاد سازمان فناوری های نوین ارائه کرده بود که آن را در این جلسه بررسی کردیم و دوستان این درخواست داشتند که این لایحه از زیر نظر منابع انسانی، منتقل شده و مستقیما زیر نظر شخص شهردار تهران قرار بگیرد.استدلال شهردار این بود که برای تحول و نگاه نوآورانه، در شهر و مدیریت شهری، نیازمندیم که مدیریت ریسک را تقویت کنیم.

او یاد آور شد : البته مدیریت ریسک در مجموعه اجرایی امکان پذیر نیست چراکه سازمان منابع انسانی این اختیار را ندارد و باید برای گرفتن اختیار، فرایندی طولانی را طی کند، لذا موضوع انتقال لایحه به شهردار تهران برای فعال شدن این اختیارات است. اعضا ابهامات و پرسش های زیادی داشتند و شهرداری تهران با صبر و دقت پاسخ داد و به نظرم جلسه مفید و موثری بود که انشاالله نتیجه آن در جلسه بعدی شورا مشخص خواهد شد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص این که در این جلسه چه گذشت که اعضای شورا برای ایجاد این سازمان قانع شدند به اکو ایران گفت :‌من دقایق آخر جلسه هم اندیشی حضور نداشتم و اطلاعی ندارم که دوستان مخالف قانع شده یا تغییر دیدگاه داده باشند .

وی ادامه داد :‌توضیحات و پرسش و پاسخ ها در صحن شورا کافی نبود زیرا اگر اعضا به پاسخ ابهامات خود رسیده بودند دیگر موضوع به جلسه هم اندیشی کشیده نمی شد اما سخنان مطرح شده از سمت شهرداری و شورا از نگاه کارشناسانه بود و تبادل اطلاعات خوبی در این زمینه انجام شد . اهمیت ایجاد چنین سازمانی همچنین چگونگی ایجاد آن و … مطرح شد همچنین این که چگونه یک مجموعه چابک که سنگینی بر ساختار شهرداری ایجاد نکند هم مورد بررسی قرار گرفت .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....