تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 دی 1398 - 16:37
کد خبر : 4188

بررسی دلایل افزایش تورم نقطه به نقطه در آذرماه

بررسی دلایل افزایش تورم نقطه به نقطه در آذرماه

بررسی دلایل افزایش تورم نقطه به نقطه در آذرماه وحید شقاقی شهری با شرایط پیش آمده از ابتدای سال انتظارها این بود که تا پایان سال نرخ تورم سالانه به حدود ۳۳ تا ۳۵ درصد برسد ولی چند رخداد که طی ماه‌های گذشته پیش آمد این انتظار ها را کمی تغییر داد. یکی از این

بررسی دلایل افزایش تورم نقطه به نقطه در آذرماه

با شرایط پیش آمده از ابتدای سال انتظارها این بود که تا پایان سال نرخ تورم سالانه به حدود ۳۳ تا ۳۵ درصد برسد ولی چند رخداد که طی ماه‌های گذشته پیش آمد این انتظار ها را کمی تغییر داد.

یکی از این تکانه‌ها بحث افزایش قیمت بنزین بود که اثر دو تا سه درصدی خود را روی تورم گذاشته است و نمی‌تواند اثر بلند مدتی داشته باشد.

تکانه دیگر افزایش قیمت دلار در دو سه هفته اخیر است که افزایش محدودی داشته است اما به هر حال نرخ آن افزایش یافته و روند آن از کاهشی آهسته به افزایشی آهسته تبدیل شده است. به طوری که با وجود اینکه قیمت در ماه‌ها گذشته تا۱۱۷۰۰  تومان کاهش یافته بود ولی به ۱۳هزارتومان هم نزدیک شد و این افزایش قیمت هزار تومانی دلار تکانه‌‌ای را به اقتصاد وارد می‌کند و تنش را بالاتر می‌برد.

البته بانک مرکزی با تصمیم‌هایی که برای مدیریت ریالی گرفته است از جمله اینکه برای مبادلات بین بانکی سقف صد میلیون تومان گذاشت و شرایط را کنترل کرد اما همچنان فشار بر منابع ارزی بازار را به سمت افزایش می‌برد.

یکی از دلایل اصلی این افزایش نرخ ارز هم بحث اخباری است که در خصوص نا آرامی‌های عراق منتشر می‌شود و وضعیت داخلی ما را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما بحث عراق چون روی تراز ارزی کشور و مبادلات ما تاثیر می‌گذارد عملا آثار ماندگاری خواهد داشت و بحث عراق بسیار برای ما مهم است چون ما بیش از ۱۵هزار دلار با کشور عراق مبادله اقتصادی تجاری داریم و عمدتا روند به این صورت بوده است که نیاز دلاری در مبادلات خودمان با عراقی ها را از بین برده بودیم و این موضوع کمک زیادی به ما می‌کرد.

بانک مرکزی خیلی تلاش می‌کند که نگذارد نرخ ارز به بالای ۱۳هزار تومان برود ولی بحث عراق بسیار مهم است و اگر وضعیتش با ثبات شود می‌تواند دوباره نرخ ارز ما را کاهشی کند.

اگر وضعیت عراق با ثبات شود فشار را از منابع ارزی ما برداشته خواهد شد و در این صورت  نرخ دلار دوباره آهسته وارد کانال ۱۱هزار تومان خواهد شد ولی اگر تنش در عراق ادامه پیدا کند کنترل نرخ ارز کار سختی خواهد بود.

موضوع دیگر بحث تصویب یا عدم تصویب اف ای تی اف است که آن هم تاثیراتی بر اقتصاد گذاشته است اما تاثیراتی که اف ای تی اف بر بازارها گذاشته است هم ماندگار نخواهد بود.

همه این اتفاقات دست به دست هم دادند که در آذرماه ما دوباره شاهد افزایش نسبی در تورم نقطه به نقطه باشیم، با این وضعیت برآورد ۳۳ تا ۳۵ درصد ما از تورم سالانه تا پایان سال ۹۸ محقق نخواهد شد و احتمالا به سمت عددهای ۳۵ تا ۳۷ برای تورم خواهیم رفت.

هر کدام از این اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته رخ داد می‌تواند تورم نقطه به نقطه ماهانه را در ماه‌های آینده ه افزایش بدهد چون ماه های گذشته کاهش زیادی پیدا کرده بود ولی با این چند رخداد تورم ماهانه احتمالا افزایش نسبی پیدا کند و بر تورم سالانه فشار بیاورد.

* کارشناس اقتصادی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....