تاریخ انتشار : دوشنبه 30 فروردین 1400 - 21:49
کد خبر : 43466

برای نجات زاگرس، همه ما به جنبش الگن بپیوندیم!

برای نجات زاگرس، همه ما به جنبش الگن بپیوندیم!

✍🏻 جواد الهایی سحر زاگرس، زیبا، باشکوه، اساطیری و مقدس محل زندگی مردمانی است که سالها با دنا و زردکوه و سلسه کوه های عظیم و عزیزش زندگی می کنند. زاگرس زیباست با کبک و آهوانش، با بلوط و بنه هایش ، با بارش برف و باران بی امان در زمستان های سخت وطولانی اش؛

✍🏻 جواد الهایی سحر

زاگرس، زیبا، باشکوه، اساطیری و مقدس محل زندگی مردمانی است که سالها با دنا و زردکوه و سلسه کوه های عظیم و عزیزش زندگی می کنند. زاگرس زیباست با کبک و آهوانش، با بلوط و بنه هایش ، با بارش برف و باران بی امان در زمستان های سخت وطولانی اش؛

اما همین زاگرس دیر زمانی است می نالد از غرش بی امان اره های بی تدبیری و هجوم گستاخانه ای کسانی که نه آواز کبک برای شان معنی دارد نه وزش صبحگاهی دنا و کوه های زاگرس.

عبور پرتراکم دام و توسعه کشاورزی، آرام آرام همان تک درختانی که وجود دارد را از بین می برد و بر اثر بارندگی شدید این خاک شسته میشود و این فاجعه بزرگی که در زاگرس با آن روبرو هستیم همین مسئله اهمیت بنیاد الگن را نشان می دهد.

سعید انصاری و دوستانش در روستای زیبای الگن در منطقه چاروسا در هفتاد کیلومتری شهر دهدشت آنها
_با قرق منطقه
_با آگاهی جوامع روستایی
_با آگاهی دادن به مسئولان که برای نجات زاگرس باید در زاگرس آیش اعلام شود تا نهال های جوان دوباره مجال رویش پیدا کنند و تا بتوانند از این آب و خاک مقدس حفاظت کنند.

سعید انصاریان؛ شاعر، قصه‌گو، سینماگر، مستندساز و عاشق الگن به کمک دوستانش او پرچمدار امید در یکی از محروم‌ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد است و پایه‌گذار جنگلی موسوم به خرد و امید.

وی در نظر دارد که:
🔸برگزاری دوره های آموزشی برای یادآوری اهمیت طبیعت به مردم بومی بخصوص کودکان برای توسعه ی انسانی پایدار در مواجهه با اقلیم.
🔸کمک به رونق اقتصادی و معیشت مردم با ایجاد ایستگاهها و اقامتگاههای بومگردی،
🔸 ایجاد راهکاری موثر در تبدیل صنایع دستی به فرآورده های کاربردی برای ارائه ی بیشتر و همه گیر جهت تغییر در روند اقتصاد ِ دامپروری بی رویه(که از عوامل اصلی نابودی نهال های خودرو در اثر چرای بیش از توان مرتع می باشد)
🔸ایجاد قرق و مناطق ممنوعه ی چرا و شکار با کمک نهادهای مسئول دولتی برای بازه های زمانی مطمئن تا رسیدن به نقطه ی امن رویش
🔸جمع آوری و نگهداری میوه های بلوط بومی و تبدیل به نهال در شرایط مراقبت شده ی مناسب
🔸 و در نهایت کاشت حداکثری علمی و اصولی نهال در دوره های زمانی مناسب.

هر ایرانبانی که میخواهد به یاری این جنبش بشتابد و در تاب آوری زاگرس سهمی داشته باشد، از مشاوره و بارش فکری، تا کمک های فنی تخصصی در رشته های مختلف، تا اقلام و ادوات ضروری و مورد نیاز، تا مسائل فنی ساخت سازه های سازگار با محیط برای ساختمان بنیادالگن و ایستگاه محیط بانی تا کمک های نقدی و تامین هزینه های محیط بانان در آینده و کارگاههای آموزشی، تا حضور و کمک های فیزیکی و از همه مهمتر همدلی و دعای نیکو برای موفقیت این کار.

از هموطنان عزیزی که دل آنان برای این سرزمین بی تابانه می تپد، ضمن تشکر سزاوارانه اعلام میکنم هر شخصی در هر گوشه ای از این جهان پهناور می تواند به ما کمک کند و ریشه های بلوطی رو به ملایمت این خاک کیمیا برساند، به یاری طبیعت زیبای زاگرس بشتابند.

بنیاد الگن” در روستای زیبای الگن قصد دارد در مدت بیست سال ۲ میلیون اصله درخت بلوط و سایر درختان بومی زاگرس را کشت و مراقبت کنند.
دوستانی که قصد یاری و همیاری دارند و نامی ماندگار در ورق های سبز زاگرس داشته باشند آعلام امادگی کنند تا هماهنگی های لازم با آنها انجام شود.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....