تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 13:23
کد خبر : 95630

بخشنامه‌های دولتی عامل زیان سنگین صنایع کشور

بخشنامه‌های دولتی عامل زیان سنگین صنایع کشور

مدیرعامل شرکت کویر واگن گفت:مشکل اصلی دولت است که چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارد. در حال حاضر با وجود مسائل و چالش‌های زیاد اقتصادی، نه قوانین درستی وجود دارد و نه سیاست‌های منطقی اتخاذ می‌شود. با توجه به این موضوع، اگر دولت نباشد، شاید شرکت‌های بخش خصوصی حتی بهتر و راحت‌تر از زمان فعلی به

مدیرعامل شرکت کویر واگن گفت:مشکل اصلی دولت است که چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارد. در حال حاضر با وجود مسائل و چالش‌های زیاد اقتصادی، نه قوانین درستی وجود دارد و نه سیاست‌های منطقی اتخاذ می‌شود. با توجه به این موضوع، اگر دولت نباشد، شاید شرکت‌های بخش خصوصی حتی بهتر و راحت‌تر از زمان فعلی به فعالیت بپردازند، با این حال اگر سیاست‌های دولت به درستی تدوین شود، همه صنایع پویا خواهند شد.

اقتصاددان: رحمت‌الله پوربابایی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با بیان اینکه شرکت کویر واگن در سال ۱۳۸۳ به ثبت رسید و از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در زمینه تعمیر واگن‌های مخزن به‌طور جدی آغاز کرد،گفت: شرکت کویر واگن تقریبا پنج سال خط تعمیر شرق ایران (حدود ۲۵ درصد تعمیرگاه‌های طول مسیر) را در اختیار داشته است. حدود پنج سال تعویض بوژی سرخس را انجام می‌داد و هم‌اکنون نیز به مدت پنج سال کار بازدید جاری و تعمیرات ویژه واگن‌های مسافری ایستگاه مسافری مشهد را بر عهده دارد. علاوه بر این، حدود ۳۵ درصد واگن‌های مسافری ایران توسط شرکت کویر واگن تعمیر سالانه شدند. این شرکت حدود ۶ سال پیش، قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت قطارهای مسافری جوپار در کرمان را منعقد کرد و تعمیرگاه مجهز برای تعمیرات واگن‌های مسافری در کرمان راه‌اندازی کرده است و حدود سال ۱۳۹۰ قراردادی را با راه‌آهن به منظور تعمیرات اساسی لوکوموتیو منعقد کرد و به حوزه لوکوموتیو نیز ورود کرد. همچنین، شرکت کویر واگن در سال ۱۳۹۶ در مناقصه نگهداری لوکوموتیو برنده شده و تا تیرماه ۱۴۰۰ بر قرارداد خود پایبند بود و در حال حاضر تعهدات باقی‌مانده قرارداد در حال انجام است.

وی افزود: در بخش توسعه ناوگان باید بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف شود تا سرمایه‌گذار به خرید لوکوموتیو و واگن تشویق شود. سرمایه‌گذاری با وضعیت فعلی در این حوزه جذابیت ندارد و دولت باید با ارائه تسهیلات و فعالیت‌های مطلوب، شرایط ورود سرمایه را تسهیل نماید. راه‌آهن باید در بخش کمیت ناوگان کششی، باری و مسافری تقویت شود. در بخش تعمیرگاه‌ها نیز باید فرمول‌های سرمایه‌گذاری تعریف کرد که پیمانکاران نسبت به احداث تعمیرگاه و بهره‌برداری بلندمدت اقدام کنند، ولی در حال حاضر چنین پیشنهادی از طرف راه‌آهن اعلام نشده است.

پوربابایی تصریح‌کرد: با توجه به تحریم‌ها و تسهیل روابط با خارج از کشور، اقدام به تاسیس شرکت در کشور امارات کرده‌ایم که بخش عمده نیازها از این طریق پشتیبانی می‌شود و با توجه به اینکه سازندگان قطعات ایرانی در زمینه تولید قطعات نیز رشد قابل توجهی کرده‌اند، برنامه‌هایی برای صادرات قطعات به خارج از کشور داریم. همچنین در حال احداث و تجهیز کارخانه هستیم که به صورت جدی در حوزه تعمیرات مجموعه‌های لوکوموتیو (موتور، ترکشن، توربین و کمپرسور) برنامه داریم. به نظر می‌رسد، ظرفیت خدماتی این مجموعه‌ها در کشور پایین است و جای سرمایه‌گذاری دارد. قابل ذکر است، این شرکت چندین قطعه الکترونیکی را به صورت مهندسی معکوس برای لوکوموتیوهای میکروپروسسور (MP) ساخته که تا چندین ماه آینده گواهینامه دانش‌بنیان را اخذ خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت کویر واگن تصریح‌کرد: تحریم، کمبود نقدینگی و هزینه‌های حاصل از آن، یکی از مسائلی بود که به شرکت کویر واگن و شرکت‌های مشابه آسیب زد، اما از یک بعد دیگر این موضوع فرصت داخلی سازی قطعات را برای این شرکت فراهم کرد. با این حال شرکت راه‌آهن تعهدات خود را در قبال پیمانکاران انجام نداد و همه شرکت‌ها را با بحران مواجه ساخت و زمان مشخصی را نیز برای پرداخت بدهی خود اعلام نمی‌کند.

وی گفت: هزینه ساخت توربین در حالت معمولی حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، در حالی که اگر قطعات از خارج تامین می‌شد، این هزینه حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌شد، به همین دلیل می‌توان گفت، با تولید هر توربین ۱۵ هزار دلار صرفه‌جویی خواهد شد. از سوی دیگر، اگر مصرف توربین حدود ۵ درصد باشد، یعنی در ۲۰۰ لوکوموتیو ۱۰ توربین به کار گرفته شود، با داخلی سازی حدود ۱۵ هزار دلار، یعنی ماهی ۱۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود، بنابراین صرفه‌جویی ارزی در بخش ساخت قطعات توربین در سال حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دلار می‌شود. ناگفته نماند، قطعات داخلی سازی شده قابلیت رقابت صد درصدی با محصولات خارجی را ندارد، اما قابل استفاده بوده و نیاز صنعت داخل را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت کویر واگن تاکید‌کرد: متاسفانه مدیران کشورمان بیشتر وارداتی هستند و ما در زمینه صادرات مدیریت قوی نداریم. شرکت دبی در حال راه‌اندازی نمایشگاهی است که قطعات ایرانی را در معرض نمایش و در خاورمیانه به فروش برساند. در امارات نیز تعمیر کشتی انجام می‌گیرد که قطعات ایران می‌تواند بازار خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی دولت این است که چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارد،گفت: در حال حاضر با وجود مسائل و چالش‌های زیاد اقتصادی، نه قوانین درستی وجود دارد و نه سیاست‌های منطقی اتخاذ می‌شود. با توجه به این موضوع، اگر دولت نباشد، شاید شرکت‌های بخش خصوصی حتی بهتر و راحت‌تر از زمان فعلی به فعالیت بپردازند، با این حال اگر سیاست‌های دولت به درستی تدوین شود، همه صنایع پویا خواهند شد. اگر تولید ۴۰ دستگاه لوکوموتیو در سال در دستور کار قرار گیرد، قطعا بیشتر صنایع داخلی فعال می‌شوند. سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه ندارد و بهترین کار دولت این است که مشوق‌های اقتصادی تعریف کند تا بخش خصوصی به راحتی سرمایه‌گذاری کند و درصدد تدارک ناوگان برآید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....