تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399 - 20:10
کد خبر : 19114

با وجود انحصار، کارگزاری‌ها فرسوده می‌شوند

با وجود انحصار، کارگزاری‌ها فرسوده می‌شوند

آیدین خانکشی‌پور، کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «کارگزاری‌ها ترس زیادی از به‌روز شدن دارند و ظاهراً سازمان بورس هم این ترس را برای به‌روز شدن آنها دارد. اما نظر من این است که هرچه کارگزاری‌ها به‌روزتر و فعالیت‌ها الکترونیکی انجام شود، بهتر است و بزرگ شدن این بازار می‌تواند به کیفیت بازار کمک بیشتری کند.

آیدین خانکشی‌پور، کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «کارگزاری‌ها ترس زیادی از به‌روز شدن دارند و ظاهراً سازمان بورس هم این ترس را برای به‌روز شدن آنها دارد. اما نظر من این است که هرچه کارگزاری‌ها به‌روزتر و فعالیت‌ها الکترونیکی انجام شود، بهتر است و بزرگ شدن این بازار می‌تواند به کیفیت بازار کمک بیشتری کند.

به گزارش اقتصاددان، همچنین این موضوع باعث می‌شود که کارگزاری‌ها از انحصاری بودن خارج شوند و رقابت صورت بگیرد. به‌طور مثال اکنون در ارائه نرم‌افزارهای معاملاتی مشکلاتی وجود دارد و تنها چند شرکت محدود پلتفرم OMS را ارائه می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که فضا کاملاً محدود شود و هسته معاملات و نرم‌افزارها ضعیف عمل کنند.»

او با اشاره به اینکه ایجاد فضای انحصاری برای کارگزاری‌ها باعث می‌شود که کارگزاری زنده نگه داشته نشوند و روزبه‌روز فرسوده‌تر شوند، گفت: «اگر کارگزاری‌هایی در بستر تجارت الکترونیک و به صورت دیجیتالی، قطعاً پویاتر خواهد بود، زیرساخت آنها به‌روزتر و به لحاظ سازمانی نیز چابک‌تر هستند. بنابراین می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند. مانند احراز هویت الکترونیکی که اکنون از سوی کارگزاری‌ها می‌تواند ارائه شود.»

خانکشی‌پور در ادامه با این توضیح که احراز هویت الکترونیکی یک قدم به سمت جلوتر رفتن است و اتفاق خوبی است، گفت: «اگر همین مسیر بتواند ادامه پیدا کند و از آنجایی که همه معاملات برخط یا آنلاین هستند، دیگر نیازی به فضای فیزیکی و سنتی به شکل فعلی نیست. مانند کارگزاری‌هایی که خارج از ایران به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و با چابک‌سازی، فضای بوروکراسی حاکم نیست، اما در ایران شاهد این چابکی در کارگزاری‌ها نیستیم. یک مثال اینکه در حال حاضر باید برای تمام معاملاتی که برای مشتریان حقوقی انجام می‌شود، رسید صادر شود.»

به‌گفته او هر صنعتی که بازار آن بزرگ‌تر باشد، رقابت بالاتر می‌رود و در نتیجه کیفیت هم بیشتر و بازار کارگزاری ها از انحصار خارج می‌شود. اکنون تعداد انتخاب‌ها در کارگزاری‌ها زیاد نیست. اما اگر تعداد انتخاب‌ها زیاد باشد، رقابت بیشتر می‌شود و جذابیت‌ها و طرح‌های انگیزشی بیشتری برای مشتری ارائه می‌شود. همین باعث می‌شود که خدمت نهایی که مشتری استفاده می‌کند، کیفیت بالاتری داشته باشد.

زیرساخت کارگزاری‌های فعلی سنتی است
او ادامه داد که شاید کارگزاری‌ها تلاش می‌کنند که به سمت دیجیتالی شدن بروند، اما زیرساخت یک زیرساخت سنتی است و تشکیلات بر پایه شرکت‌های سنتی ساخته شده و سخت می‌توانند به سمت آنلاین شدن روند. با اینکه تمایل دارند به سمت دیجیتالی شدن بروند، اما نگرانی‌هایی زیادی پشت آن است.

از نظر خانکشی‌پور در فضای شرکت‌های دانش‌بنیان، یک مجموعه بی‌پرواتر به سمت نوآوری می‌رود و ریسک آن را قبول می‌کند، اما اتفاقی که در کارگزاری‌ها افتاده است این است که آنها صبر می‌کنند تا ببینید چه مجوزی از سوی سازمان صادر می‌شود و تلاشی هم برای صادر شدن مجوز انجام نمی‌دهند. این نشان می‌دهد که آنها سخت به این سمت می‌روند. واقعیت این است که در بین ۱۰۸ کارگزرای که وجود دارد به جز یکی دوتا از آنها، تفکر سنتی در آنها حاکم است و تا زمانی‌که کارگزاری‌ها این تفکر را کنار نگذراند، اتفاق چشمگیری برای دیجیتالی شدن کارگزاری‌ها رخ نمی‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....