تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 - 19:09
کد خبر : 10722

با فرار مالیاتی چه کار می‌شود انجام داد؟!

با فرار مالیاتی چه کار می‌شود انجام داد؟!

امیدعلی پارسا رئیس سازمان مالیاتی میزان فرار مالیاتی را ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است اما چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، این مبلغ را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود. با فرض همان ۴۵ هزار میلیارد تومان شاید از خود بپرسید این میزان فرار مالیاتی تا چه

امیدعلی پارسا رئیس سازمان مالیاتی میزان فرار مالیاتی را ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است اما چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، این مبلغ را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود.

با فرض همان ۴۵ هزار میلیارد تومان شاید از خود بپرسید این میزان فرار مالیاتی تا چه اندازه بزرگ است؟ با این مبلغ فرار مالیاتی چه کار‌هایی می‌توان کرد؟

 ساخت مترو با فرار مالیاتی
طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. هزینه ساخت و تجهیز هر کیلومتر مترو طبق گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهرآتیه ۸۰ میلیون یورو است که با قیمت یوروی این روز‌ها هر کیلومتر حدود ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، که با این حساب می‌توان ۲۸۱ کیلومتر خط مترو با تجهیزات را در سال ساخت.

 ساخت کلاس درس همه محرومان با فرار مالیاتی
هزینه ساخت هر کلاس درس طبق قیمت‌های اعلام شده از منابع مختلف در سال ۹۸ حدودا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که اگر ما تورم سال جاری را در خوشبینانه ترین حالت حدود ۳۰ درصد محاسبه کنیم این عدد به ۳۹۰ میلون تومان برای هر کلاس می‌رسد؛ یعنی با مبلغ فرار مالیاتی می‌توان ۱۱۵ هزار و ۳۸۴ کلاس درس ساخت که تقریباً شاید هیچ منطقه محرومی در کشور نیاز به مدرسه نخواهد داشت.

 ۱۱ میلیارد تومان به هر کودک کار در تهران
همین چند روز گذشته اعلام شد که حدود ۴ هزار کودک کار در تهران وجود دارد. حالا فرض کنید که قرار بود این مبلغ بین این کودکان و خانواده شان تقسیم می‌شد، با یک محاسبه می‌توان گفت ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به هر کدام از آن‌ها می‌رسید.

 ایجاد شغل پایدار
حال شاید گفته شود این نوع محاسبه چندان منطقی نیست، چون پرداخت پول مستقیم به افراد خود تبعات بدی می‌تواند داشته باشد. بگذارید جور دیگر حساب کنیم.
به طور قطع کودکان کار به دلیل بیکاری والدین و یا بد سرپرستی مشغول به کار شدند که در هر دو صورت نیازمند حمایت هستند. اما اگر بگوییم که برای پدر و مادرشان بخواهیم با این مبلغ ایجاد شغل کنیم برای چند نفر می‌توان این اقدام را کرد؟
طبق آخرین برآورد‌ها برای ایجاد هر شغل ۴۴۰ میلیون تومان هزینه لازم است، با فرار مالیاتی موجود می‌توان حدود ۱۰۲ هزار شغل پایدار ایجاد کرد.

 ساخت ۴۵ هزار تخت بیمارستانی
طبق آخرین برآورد‌ها ساخت و یا احداث هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان است. بنابراین اگر این هزینه را ۱ میلیارد تومان در نظر بگیریم می‌توان ۴۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور می‌توان ساخت.

 ۴۵۰ هزار زوج در سال بدون دغدغه وام ازدواج می‌گیرند
اگر مبلغ وام ازدواج که برای هر نفر ۵۰ میلیون و برای یک زوج ۱۰۰ میلیون تومان است را در نظر بگیریم می‌توان با مبلغ فرار مالیاتی به ۴۵۰ هزار زوج جوان و در واقع به ۹۰۰ هزار نفر وام ازدواج بدون دغدغه منابع مالی پرداخت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....