تاریخ انتشار : جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 20:09
کد خبر : 86127

بانیان وضع موجود چه کسانی هستند؟

بانیان وضع موجود چه کسانی هستند؟

اتفاق مثبت انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران شاید تنها این بود که همراه با کاندیداهای ریاست جمهوری همه مردم نیز از خود پرسیدند که «بانیان وضع موجود چه کسانی هستند؟»  اتفاق مثبت انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران شاید تنها این بود که همراه با کاندیداهای ریاست جمهوری همه مردم نیز از خود پرسیدند

اتفاق مثبت انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران شاید تنها این بود که همراه با کاندیداهای ریاست جمهوری همه مردم نیز از خود پرسیدند که «بانیان وضع موجود چه کسانی هستند؟»

 اتفاق مثبت انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران شاید تنها این بود که همراه با کاندیداهای ریاست جمهوری همه مردم نیز از خود پرسیدند که «بانیان وضع موجود چه کسانی هستند؟».

– وقتی این پرسش را در گوگل سرچ میکنیم به نظر می‌رسد همچنان جدال بر سر اینکه مقصر وضع موجود کیست داغ است. کاندیداهای ریاست جمهوری سال گذشته که به سختی از صافی شورای نگهبان عبور کرده بودند و برخی نیز دانه‌درشت‌تر از این بودند که از این صافی عبور کنند، مدام با این جمله به رقیب می‌تازیدند که مقصر وضع موجود شما هستید. واقعیت ماجرا این بود که همه آن‌ها که چنین برچسبی را برای داغ کردن بحث به هم می‌زدند در واقع سالیان درازی به عنوان مسئول بخش مهمی از کشور بودند. بحث‌های که انجام می‌شد بیش از آنکه با ایجاد گفتمان بتواند دردی از اقتصاد بیمار ایران دوا کند تنها برای داغ نگه داشتن تنور بود اما از همان زمان این سوال ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده است که واقعا مقصر وضع موجود ایران چه کسانی هستند؟ اصلاح‌طلبان، اصولگرایان یا اعتدالی‌ها ؟ اصلا آیا مقصر داخلی داریم یا همه تقصیرات متوجه خارج است.

– واقعیت این است از سالیان خیلی دور همیشه مسئولان دولتی ایران به دنبال یک‌ مقصر اجنبی می‌گشته‌اند. این روایت که همیشه افرادی که در ایران سمتی داشته‌اند به دنبال مقصر خارجی بوده‌اند در عین حالی‌که جالب‌انگیز و قابل تامل است اما ترسناک و هشداربرانگیز است.

– جرقه نوشتن این مطلب این بود که همتی، رییس پیشین بانک مرکزی پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری بنا را بر نقدهای کارشناسی و اصولی گذاشته است. واقعیت ماجرا هم این است که این موضوع اتفاق مثبتی است که بالاخره یکی‌ از بدنه و جنس سیستم اندکی “اقتصاد” را به مسئولان کشور گوشزد می‌کند و همین موج رسانه‌ای که بابت مطالب کارشناسی وی به راه می‌افتد قابل تقدیر است. همین موضوع شاید بتواند مسیر گفتمان را در کشور باز کند. در عین حال نکاتی دقیق و درست را مطرح می‌کند گرچه بعضا تندی انتقاد به دولت بالا و نگفتن تمام واقعیت است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  نگفتن تمام واقعیت به نوعی ارتباط مستقیم با اینکه بانیان وضع موجود چه کسانی هستند دارد. به این معنی که همتی به جهش پایه پولی در اسفند کنایه می‌زند و اما باید این سوال را پرسید اگر خود همتی رییس جمهور شده بود چگونه می‌خواست از رشد نقدینگی و پایه پولی جلوگیری کند وقتی وضعیت چند دهه اقتصاد ایران همین بوده است و اصلا اسفندها همیشه دولت و شرکت‌ها با پرداختی سنگین پایان سال مثل عیدی و دستمزد کمبود نقدینگی مواجه هستند و طبیعتا بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند. اما همتی نکته‌ای قابل تامل را‌ در آخرین پست اینستاگرامی خود مورد اشاره قرار داده است و تاکید داشته که باید تحریم لغو شود. اما آیا اصلا لغو تحریم‌ها در دستان دولت است؟ مثلا اگر الان همتی رییس جمهور شده بود می‌توانست تحریم را لغو کند؟ علاوه بر این طرف دیگری تحریم را بر اقتصاد ایران اعمال کرده است آیا امکان رفع تحریم وجود دارد اصلا چرا ایران در میان معدود کشورهایی است که همیشه تحریم است؟

– واقعیت ماجرا این است دیگر بین اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالی یا هر جناح تازه‌ای که از بدنه سیستم راه‌اندازی می‌شود فرقی وجود ندارد تمام شما مقصر وضع موجود هستید چون سالیان دراز مسئولیتی بر عهده داشته‌اید و وضعیت اقتصاد ایران حالا این است. سهم سه قوه و سایر ارکان نظام در ایجاد وضعیت کنونی غیرقابل چشم‌پوشی است. حالا نیز رییسی به رییس قوه مجریه آیا واقعا می‌تواند دردی از اقتصاد ایران دوا کند؟

– واقعیت ماجرا این است که تاکنون نشانه مثبتی برای امیدواری به آینده مشاهده نشده است. رییسی نیز تاکنون یا متوجه شده یا اینکه چند صباحی دیگر متوجه می‌شود که اگر شدت تحریم دوباره بالا برود اقتصاد ایران دوباره التهاب سنگینی را تجربه خواهد کرد حالا یا مشابه با دهه‌های گذشته مقصر وضعیت موجود را گذشتگان و خارجی‌ها مطرح می‌کند یا اینکه به درستی متوجه می‌شود که اقتصادی که تحریم است و با دنیا قطع ارتباط کرده است را نمی‌توان چرخاند و هر کارشناسی که خلاف این را به سیستم القا می‌کند به واقع در حق مردم ظلم می‌کند. فعلا که مست چند بشکه نفت اضافی هستیم که به واسطه کاهش شدت تحریم‌ها و قیمت‌های بالای نفت به فروش رفته است. امیدواریم قبل از انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایران بانیان وضع موجود به خودآگاهی برسند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....