تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 21:17
کد خبر : 70704

بازی دو کشور عرب با ایران همزمان با مذاکرات وین

بازی دو کشور عرب با ایران همزمان با مذاکرات وین

پیوستگی این اخبار نشانه‌ای است منفی از تلاش منطقه‌ای برای دور زدن ایران و حساسیتی که منطقه به اقدامات ایران نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان مشکلات ایران در منطقه تنها با مذاکرات برای احیای برجام میسر است و بدون پیش بردن همزمان آنها، این گره باز نخواهد شد. درحالی‌که مذاکرات وین پشت درهای بسته در

پیوستگی این اخبار نشانه‌ای است منفی از تلاش منطقه‌ای برای دور زدن ایران و حساسیتی که منطقه به اقدامات ایران نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان مشکلات ایران در منطقه تنها با مذاکرات برای احیای برجام میسر است و بدون پیش بردن همزمان آنها، این گره باز نخواهد شد.

درحالی‌که مذاکرات وین پشت درهای بسته در وین درحال برگزاری است و اخبار جسته و گریخته و بعضا متناقضی از آن به گوش می‌رسد، خاورمیانه نیز با تحولاتی روبروست. امروز سه خبر در رسانه‌ها منعکس شد که نشان می‌داد کشورهای منطقه در تلاش هستند که نقش ایران را به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای کاهش دهند. کارشکنی یک مقام سعودی درباره نحوه مذاکرات ایران و عربستان، استقبال عربستان از تأمین برق عراق و دور زدن ایران و همچنین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات ازجمله سیگنال‌های منفی منطقه‌ای برای ایران به شمار می‌رود.

 

پنجمین دور مذاکرات امنیتی ایران و عربستان، این‌بار در اردن

خبرگزاری رسمی اردن «پترا» امروز از پایان نشست گفت‌وگوی امنیتی میان ایران و عربستان سعودی با مشارکت کارشناسان هر دو طرف در پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی در امان پایتخت اردن خبر داد. مذاکراتی که پیشتر چهار دور آن به میزبانی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شده بود.

ایمن خلیل، رئیس این پژوهشگاه گفت: «احترام متقابل بر فضای این جلسه حاکم بود که نشان‌دهنده تمایل دو طرف برای توسعه روابط و تقویت ثبات منطقه‌ای است.»

پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی از معدود مراکز در منطقه غرب آسیاست که در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی، عدم اشاعه هسته‌ای و مسائل مربوط به امنیت هسته‌ای کار می‌کند.

 

کنایه سرلشکر باقری به مقامات اماراتی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  این دیدار ازسوی سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که به عمان سفر کرده بود نیز تأیید شد. او البته موضوع را فراتر از مذاکره با عربستان دیده و به دیدار با مقامات امارات هم اشاره کرده است. سرلشکر باقری خبر داد که «تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است.» و البته تأکید کرد که «حضور ارتش‌های بیگانه در منطقه موجب گسترش ناامنی می‌شود.» که به نظر این اظهارنظر به سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات اشاره دارد.

در بخش‌هایی از این اظهارنظر او آمده: «نکته تعجب‌برانگیز برقراری ارتباط برخی کشورهای جنوب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی است؛ دشمنی رژیم صهیونیستی با جهان اسلام و مسلمانان منطقه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و برقراری این ارتباط، با اصرار آمریکا و توطئه‌افکنی‌هایی که می‌کنند، قطعاً آینده نابسامانی را برای منطقه در پی خواهد داشت.»

 

کارشکنی یک مقام سعودی درباره نحوه مذاکرات ایران و عربستان

همزمان با انتشار این خبر، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ با نشریه انگلیسی‌زبان «عرب‌نیوز» گفته: «ایران در این مذاکرات چندان جدیتی نشان نمی‌دهد و این مذاکرات نتایج مهمی در پی نداشته است.»

او گفت: «عربستان خواستار پیشرفت مذاکرات و پرداختن به مسائل اساسی مرتبط با سیاست‌های ایران در منطقه است، اما ایرانی‌ها به این مذاکرات به چشم مذاکراتی طولانی‌مدت نگاه می‌کنند.»

اظهارنظری که همزمان با خبر دیدار مقامات امنیتی دو کشور در امان، بار معنایی ویژه به خود می‌گیرد.

 

عراق و عربستان، ایران را دور می‌زنند؟

ازسویی همزمان با این خبر، وزیر نفت عراق از مذاکرات با عربستان برای واردات برق از این کشور و کشورهای شورای همکاری خبر داد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که مذاکرات درباره اتصال شبکه برق عراق با عربستان و کشورهای شورای همکاری با هدف به ثبات رساندن تأمین برق در عراق همچنان ادامه دارد و کشورهای شورای همکاری و به‌طور خاص عربستان از همکاری در این باره و کمک به عراق بسیار استقبال کرده‌اند.

 

سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات

سومین خبر مهم امروز در رابطه با سفر نفتالی بنت به ابوظبی و دیدار با بن زاید در سایه نگرانی از نزدیکی روابط ایران و امارات بازمی‌گردد. روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از برخی منابع سیاسی نوشت نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به امارات در تلاش است به توسعه روابط اسرائیل با امارات و تشویق این کشور به کاهش سطح روابطش با ایران بپردازد.

به گزارش میدل‌ایست، یسرائیل هیوم همچنین اشاره کرد که بنت در این سفر، داده‌های اطلاعاتی اسرائیل درخصوص پهپادهای ایرانی که قابلیت حمل مواد منفجره دارند را در اختیار اماراتی‌ها خواهد گذاشت.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه‌های اسرائیلی به نگرانی‌های اسرائیل از نزدیکی بین ایران و امارات و سوء‌استفاده امارات از تمایل اسرائیل برای توقف این نزدیکی برای دستیابی به سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین یا عصای سحرآمیز اشاره کردند. به نوشته روزنامه‌های اسرائیلی، اسرائیل با فروش این سامانه‌ها به امارات به دلیل آنچه حضور گسترده ایران از جمله مسئولان بلندپایه این کشور بیان شده، مخالفت می‌کند.

نکته‌ای که پیشتر در گزارشی با عنوان «امتیاز‌گیری همزمان امارات از ایران و اسرائیل » به آن اشاره شده بود.

اهمیت این سفر زمانی روشن می‌شود که به تازگی یکی از مقامات امنیتی امارات برای نزدیک کردن روابط تهران و ابوظبی راهی ایران شده بود. امارات کماکان در تلاش است که از اهرم نزدیکی به هر دو کشور متخاصم، به نفع خود بهره‌برداری کرده و سعی در ارتقای موقعیت بازیگری خود در منطقه کند.

پیوستگی این اخبار نشانه‌ای است منفی از تلاش منطقه‌ای برای دور زدن ایران و حساسیتی که منطقه به اقدامات ایران نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان مشکلات ایران در منطقه تنها با مذاکرات برای احیای برجام میسر است و بدون پیش بردن همزمان آنها، این گره باز نخواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....