تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 14:29
کد خبر : 68047

بازی‌های المپیک زمستانی پکن جهان را متحد می‌کند

بازی‌های المپیک زمستانی پکن جهان را متحد می‌کند

برخی طرف‌ها خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شده‌اند و این نشان دهنده تهدیدی جدی برای آرمان و اصولی است که جنبش المپیک براساس آن بنا نهاده شده است. بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی المپیک سه ارزش بنیادین المپیک عبارتند از تعالی، دوستی و احترام. در منشور المپیک آمده است: هر کس باید بدون

برخی طرف‌ها خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شده‌اند و این نشان دهنده تهدیدی جدی برای آرمان و اصولی است که جنبش المپیک براساس آن بنا نهاده شده است.

بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی المپیک سه ارزش بنیادین المپیک عبارتند از تعالی، دوستی و احترام. در منشور المپیک آمده است: هر کس باید بدون هیچ تبعیضی امکان ورزش کردن داشته باشد و در چارچوب المپیک به تفاهم مشترک در کنار روحیه دوستی، همبستگی و بازی منصفانه نیاز وجود دارد.

با در نظر گرفتن مفاهیم منشور المپیک، توجیه اظهارات سیاستمداران آمریکایی و اروپایی و همچنین برخی گروه‌های لابی‌گر غربی که ادعاهایی بی‌اساس و منافقانه درباره «شین جیانگ،‌ «تبت»، «تایوان» و «هنگ کنگ» مطرح‌ می‌کنند،‌ غیرممکن است.

علی‌رغم این اظهارات غرض‌ورزانه، حتی یک مورد چه از طرف کمیته بین‌المللی المپیک و یا از جانب حامیان ورزشکاران یا خود ورزشکاران از بازی‌های زمستانی پکن که قرار است از ۴ تا ۲۰ فوریه (۱۵ بهمن تا ۱ اسفند) برگزار شود،‌ انصراف نداده‌اند.

«توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ماه سپتامبر در نامه‌ای سرگشاده بر ماموریت بازی‌های المپیک پکن برای «متحد کردن جهان از طریق رقابت سالم» تاکید کرد.

وی تصریح کرد: بازی‌‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن در برهه‌ای مهم برای کنار هم قرار دادن جهان با روحیه صلح، همبستگی و اتحاد المپیک برگزار می‌شود. بار دیگر ورزشکاران این دوره از بازی‌های المپیک پیام قدرت متحدکننده ورزش را به تمام جهان ارسال خواهند کرد.

خانم «مایکلا شیفرین» دارنده دو مدال طلای المپیک و جام جهانی در اسکی آلپاین در همین رابطه به انتقاد از کسانی پرداخت که به وی گفته‌اند بهتر است انصراف از المپیک زمستانی پکن را بررسی کند.

این ورزشکار ۲۶ ساله آمریکایی گفت: المپیک رویداد بزرگی و چیزی است که باید برای آن رقابت کنید و دوست ندارید آن را از دست بدهید.

وی اضافه کرد که بازی‌های المپیک زمستانی پکن می‌تواند در واقع امید را در این دوره بسیار دشوار به جهان هدیه کند.

«آپولو اونو» اسکیت‌باز سرعتی پیشکسوت آمریکا در این باره گفت هموطنانش باید بر تعالی ورزشی متمرکز باشند نه بازی‌های سیاسی.

وی که هشت مدال المپیک در کارنامه خود دارد، تاکید کرد: علاقه ورزشی من فراتر از مرزها می‌رود و عقاید سیاسی‌ چیزی است که در درون قلبم نگه می‌دارم.

وی افزود: فقط دوست دارم ورزش محض را ببینم. دوست داریم شادی و هیجان هموطنانمان را بدون توجه به اینکه بازی‌های المپیک در کجا برگزار می‌شود را ببینیم.

«پیر دو کوبرتن» که از او به عنوان پایه‌گذار دور جدید بازی‌های المپیک یاد می‌شود گفته بود «مهم‌ترین چیز در بازی‌های المپیک پیروزی نیست بلکه فقط شرکت کردن در آن است».

مایه شرمساری و خجالت بزرگی خواهد بود اگر اظهارات کوبرتن فراموش شود آن هم همزمان با آماده شدن ورزشکاران جهان برای شرکت در جشن پس از کرونایِ تعالی ورزشی، دوستی و احترام متقابل.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....