تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401 - 10:23
کد خبر : 85865

بازنگری فوری در قیمت دارو و مواد اولیه

بازنگری فوری در قیمت دارو و مواد اولیه

اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران و اتحادیه تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور، بازنگری فوری در قیمت دارو و مواد اولیه را خواستار شدند. در نامه اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران آمده است: قیمت‌گذاری منصفانه براساس ضوابط ابلاغی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و

اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران و اتحادیه تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور، بازنگری فوری در قیمت دارو و مواد اولیه را خواستار شدند.

در نامه اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران آمده است: قیمت‌گذاری منصفانه براساس ضوابط ابلاغی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابزار اصلی کاهش واردات، توسعه صنعت و افزایش صادرات است، یقینا دغدغه جنابعالی و مسئولان خدوم کشور در خصوص کاهش پرداخت از جیب بیماران، نگرانی جدی همه تولیدکنندگان دارو و ماده اولیه کشور نیز هست؛ صنایعی که با تلاش شبانه‌روزی و تبدیل مواد اولیه و دارو‌های وارداتی به تولید داخل، سهم بسزایی در تامین مستمر و کاهش قیمت دارو و نهایتا کاهش ارزبری داشته‌اند، برای ادامه حیات در معرض تهدید جدی قرار دارند.

در سنوات اخیر و بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بهای تمام شده تولید محصولات، افزایش یافت، اما به بهانه اینکه بخش کمی از مواد اولیه یا حدوسط تولید که ارزش آن در بهای تمام شده بیشتر از ۴۰-۳۰ درصد نیست از ارز ترجیحی استفاده می‌کند، قیمت دارو‌های تولیدی متناسب با نرخ تورم مستمر و سالیانه کشور اصلاح نشد.

برغم همه این بی مهری‌ها، ناملایمتی‌ها و هجمه‌هایی که آگاهانه و ناآگاهانه ضد تولید کشور شکل گرفته است، این صنعت با سربلندی و افتخار ضامن امنیت کشور در حوزه تامین دارواست، اما ادامه این راه جز با نگاه واقع بینانه به این صنعت مشابه سایر صنایع و تصمیمات اجرایی صحیح و واقع بینانه میسر نخواهد بود.

استحضار دارید از ابتدای سال جاری رشد سرسام آور هزینه‌های حقوق دستمزد، مواد حدوسط و جانبی، هزینه‌های سربار، حامل‌های انرژی و … که قسمت‌های عمده‌ای ناشی از تصمیمات مستقیم دولت و بخشی تبعات غیر مستقیم تصمیمات انجام شده قبلی، عوارض تحریم‌ها، نرخ ارز و … است، بهای تمام شده دارو و مواد اولیه را با فرض حفظ ارز ترجیحی حدودا ۴۰ درصد افزایش داده است.

قبول می‌فرمایید نمی‌توان یک صنعت حیاتی کشور را به بهانه تخصیص ارز ترجیحی که سهم آن در قیمت تمام شده کمتر از ۴۰ درصد است با تثبیت قیمت‌ها به نابودی کشاند. شرایط موجود به گونه‌ای است که اگر وزارت بهداشت این اصلاح قیمت را در خصوص کلیه دارو‌ها و مواد اولیه انجام ندهد، امکان ادامه فعالیت صنایع داروسازی غیر ممکن و بسیاری از کارخانجات داروسازی و مواد اولیه تعطیلمی می‌شود و کمبود بسیاری از اقلام دارویی در ماه‌های آتی قابل پیش بینی است.

بدیهی است صنایع داروسازی که با تولید داخلی اغلب محصولات به قیمتی حدود یک پنجم تا یک دهم دارو‌های وارداتی، (در حالیکه بسیاری از کشور‌ها برای تشویق تولیدکنندگان معادل قیمت داروی وارداتی و حتی بیشتر را برای تولید داخل اعمال می‌کنند) با اقتصادی ضعیف و شکننده بصورت شبانه‌روزی مشغول تامین داروی مورد نیاز کشور هستند، توان جبران کسری بودجه دولت در حوزه سلامت را ندارد و نتیجه ادامه این فشارها، ورشکستگی این صنعت استراتژیک و تبدیل تولید به واردات خواهد بود.

لازم به ذکر است با توجه به عزم دولت و مجلس محترم در خصوص کاهش پرداخت از جیب بیماران، راه اصلی تامین بودجه کافی برای سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش‌های فراگیر دارو‌ها است؛ لذا استدعا دارد قبل از اینکه وضعیت موجود به شرایط بحرانی برسد دستور فرمایید، کمیسیون قیمت‌گذاری که بنابر نگرانی دولت محترم مدتی است تعطیل یا غیرفعال شده است و طبق قانون موظف به بررسی و تصویب قیمت براساس آیین نامه‌ها و قوانین جاری کشور است، مجددا فعال شده و قبل از بروز فاجعه ورشکستگی این صنعت استراتژیک، سریعا نسبت به اصلاح منطقی قیمت دارو و مواد موثره دارویی بصورت یکجا و متناسب با نرخ تورم کشور، اقدام نماید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....