تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 تیر 1400 - 20:57
کد خبر : 53661

بازار غذا در وضعیت هشدار

بازار غذا در وضعیت هشدار

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد جهان دچار یک شوک ناگهانی و غیرمنتظره شد. اکثر کشورها سعی کردند با اتخاذ سیاست‌های کلان؛ از وارد آمدن ضربات سنگین ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد کشورشان خودداری کنند. اکنون که بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا گذشته است، کشورهای دنیا تلاش می‌کنند جمعیت کشورشان را هرچه

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد جهان دچار یک شوک ناگهانی و غیرمنتظره شد. اکثر کشورها سعی کردند با اتخاذ سیاست‌های کلان؛ از وارد آمدن ضربات سنگین ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد کشورشان خودداری کنند.

اکنون که بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا گذشته است، کشورهای دنیا تلاش می‌کنند جمعیت کشورشان را هرچه سریع‌تر واکسینه کنند. یکی از دلایل تعجیل کشورها در واکسیناسیون، بازگشت به چرخه اقتصادی سالم است.

حال پرسش این است که چشم‌انداز اقتصادی کشورها در آینده نزدیک به کدام سو خواهد رفت؟ آیا کووید ۱۹ تنها خطر پیش روی اقتصاد جهانی بود؟ در این یادداشت تلاش شده است اثر تغیرات اقلیمی بر اقتصاد جهانی مورد واکاوی قرار گیرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، شواهد حاکی از آن است که اثرات تغییرات اقلیمی هرساله شدیدتر می‌شود؛ افزایش کم‌سابقه گرما در نقاط مختلف جهان‌ باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در کشورهای مختلف شده است و در آمریکا ؛کانادا،‌ قبرس و ایران و …. شاهد وقوع چنین آتش‌سوزی‌هایی هستیم.

در بعضی کشورها مانند بنگلادش و ژاپن نیز حوادث طبیعی همچون سیل، رانش زمین و نوسان‌های جوی شدید در حال وقوع است. تغییرات اقلیمی آب و هوایی، گرم شدن زمین و خشکسالی موضوعی است که در اندازه جهانی بسیار زیاد در مورد آن صحبت شده است.

حالا پدیده خشکسالی به اندازه‌ای جدی شده است که برخی از کشورها با توجه به چشم‌انداز پیش‌ رو تلاش در خرید و انبار برخی مواد غذایی به ویژه ذرت، سویا و گندم هستند.

به طور مثال آمارها حکایت از آن دارند که دولت چین در ماه‌های اخیر مقادیر بسیار بالایی سویا، گندم و ذرت به کشور وارد و ذخیره کرده است.

زنگ هشدار افزایش قیمت غذا در جهان

تغییرات اقلیمی و شیوع کرونا باعث شده است که قیمت مواد غذایی روندی افزایشی داشته باشد. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا خشکسالی در برزیل باعث افت تولید ذرت در این کشور از ۱۰۹ به ۱۰۳ میلیون تن در سال جاری می‌شود.

این امر موجب شده تا چین طی هفته‌های اخیر از آمریکا ذرت خریداری کرده و محصولات مزارع این کشور را پیش‌خرید کند. ذرت عمدتا در تولید مرغ، دام و گوشت مصرف می‌شود بنابراین کاهش عرضه ذرت توسط برزیل و افزایش بیش از صد درصدی قیمت ذرت، نتیجه‌ای به جز افزایش چشمگیر قیمت گوشت در دنیا نخواهد داشت.

در شرایط کنونی کالاهایی همچون ذرت، مرغ، دام و گوشت در یک رکورد بی‌سابقه قیمت در جهان قرار دارند و تقاضا برای این اجناس در اندازه جهانی افزایش چشمگیری یافته است.

در کنار این موارد با بحران کم‌آبی در دنیا نیز مواجه هستیم وکمبود منابع آب در جهان در حال ایجاد یک بحران شدید در جهان است و با توجه به شرایط پیش رو بی‌گمان در آینده نه چندان دور مشکل بزرگ کشورها کم‌آبی و عدم کِشت و زرع خواهد بود.

در سال آینده میلادی اگر وضع به همین منوال طی شود،کشورها در تامین مواد اولیه خود به شدت دچار بحران خواهند شد. البته کشور ما با توجه به بحران مصرف انرژی برق و عدم تولید کافی برق با مشکلات بیشتری روبرو خواهد بود.

در این میان بسیاری از کشورها آینده‌نگری کرده و در حال تامین و ذخیره مواد غذایی و محصولات استراتژیک هستند اما هیچ‌گونه آینده‌نگری و ذخیره محصولات استراتژیک توسط دولت تدبیر و امید مشاهده نمی‌شود.

با این تفاسیر اگر دوراندیشی صحیح در مورد کالاهای اساسی نداشته باشیم بدون شک دچار مشکلات بسیار عدیده در آینده نه چندان دور خواهیم بود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....