تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 - 19:41
کد خبر : 9156

بازار سکه بورسی عملا تعطیل شد/ اختراع بهانه‌های جدید برای سرکوب قیمت‌ها

بازار سکه بورسی عملا تعطیل شد/ اختراع بهانه‌های جدید برای سرکوب قیمت‌ها

دقایقی قبل بورس کالای ایران اعلام کرد که تابلوی معاملات گواهی سپرده سکه طلا تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند. به عبارت دقیق‌تر بورس کالا با فشارهای دستوری که عمدتا از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود، مجبور شده است بازار سکه بورسی را عملا تعطیل کند. طی گزارش‌های پیشین اقتصاد آنلاین اشاره

دقایقی قبل بورس کالای ایران اعلام کرد که تابلوی معاملات گواهی سپرده سکه طلا تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.
به عبارت دقیق‌تر بورس کالا با فشارهای دستوری که عمدتا از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود، مجبور شده است بازار سکه بورسی را عملا تعطیل کند. طی گزارش‌های پیشین اقتصاد آنلاین اشاره شده بود که به دلیل افزایش قیمت در نماهای سکه بورسی، شورای عالی بورس قصد دارد بازار سکه بورسی را به تعطیلی بکشاند.
ناظر بازار، دلیل تعطیلی این بازار را وجود «قیمت‌های نامتعارف» عنوان کرده است. مشخص نیست «قیمت‌ نامتعارف» طبق کدام اصول اقتصادی قابل تعریف است! اگر قیمت سکه بورسی از بازار سنتی پایین‌تر بود، بازار سنتی به دلیل آنچه «قیمت‌های نامتعارف» خوانده شده است تعطیل می‌شد؟
گفتنی است تعطیلی بازارها به دلیل جلوگیری از رشد قیمت‌ها، مسبوق به سابقه است. در شهریور ۹۷ نیز بازار سکه آتی در بورس کالا به تعطیلی کشیده شد. در زمانی که بازار آتی سکه تعطیل شد، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار در محدوده چهار میلیون تومان قرار داشت. بازار آتی سکه تنها با اتهام سیگنال‌دهی به بازار سکه بسته شد. با این وجود حالا با گذشت ۲۰ ماه از تعطیلی بازار آتی سکه، هر قطعه سکه بهار آزادی در سطوح بیش از هفت میلیون تومان معامله می‌شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....