تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آبان 1398 - 16:41
کد خبر : 2052

بازار سهام همچنان متاثر از کمبود تقاضا و عدم اطمینان/ شاخص کل ۲هزار واحد دیگر سقوط کرد

بازار سهام همچنان متاثر از کمبود تقاضا و عدم اطمینان/ شاخص کل ۲هزار واحد دیگر سقوط کرد

معاملات بازار سهام، نخستین روز هفته را با تلاطم بسیاری در ساعات اولیه آغاز کرد و پس از صعود ۷۰۰ واحدی، ناگهان روند متاثر از هیجان کاذب و فشار عرضه سراشیبی سقوط سه هفته اخیر را پی گرفت و این بار افت بیش دو هزارو ۳۰۰ واحد تا کانال ۳۰۳ هزار واحد عقبگرد کرد. از

معاملات بازار سهام، نخستین روز هفته را با تلاطم بسیاری در ساعات اولیه آغاز کرد و پس از صعود ۷۰۰ واحدی، ناگهان روند متاثر از هیجان کاذب و فشار عرضه سراشیبی سقوط سه هفته اخیر را پی گرفت و این بار افت بیش دو هزارو ۳۰۰ واحد تا کانال ۳۰۳ هزار واحد عقبگرد کرد.

از طرفی دیگر با توجه به تعطیلات پیش‌رو به نظر می‌رسد شاهد معاملات کم حجمی در دو روز باقی مانده باشیم. به علاوه که شاخص کل هم‌وزن به رغم آنکه ساعات ابتدایی را با افت هزار واحدی پشت سر گذاشت، در دقایق پایانی تمایل به رشد پیدا کرد و توانست نزدیک ۴۰۰ واحد رشد کرد و در نهایت با افت ۶۰۰ واحدی نسبت به آخرین روز هفته گذشته همراه شد.

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام افت و خیز شاخص کل هم‌وزن را می‌توان بیش از هرموردی، برای اصلاح سهام‌های کوچک بازار در نظر گرفت که از لحاظ بنیادی رشد غیر منطقی داشتند و به نوعی حباب قیمتی در آن‌ها مشهود است، از طرفی این مهم زمینه برای رشد سهام‌ها بنیادی‌تر بازار فراهم ساخت.

در این میان بسیاری از معامله‌گران هنوز به اطمینان کافی از رشد بازار دست نیافته‌اند و بازار سرمایه کماکان از کمبود تقاضا رنج می‌برد.

از سویی عامل امیدوار کننده‌ای که می‌تواند تاثیر مثبتی را برای روزهای آتی بازار سهام به نمایش بگذارد عملکرد مثبت شرکت‌ها پس از انتشار گزارش‌های شش ماهه و ماهانه خواهد بود.

نکته قابل تامل در جریان دادوستدهای امروز، تمایل بزرگان بازار به مثبت شدن بود که در این میان فشار فروش از نمادهای خودرویی‌ کاسته شد و مهم‌تر آنکه تعدادی نمادهای گروه غذایی مشمول صف خرید شدند.

شایان ذکر است از میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل، نفتی‌ها همچون «فارس»، «شبندر»، «شبریز» و «شتران» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و شیمیایی‌ها همچون «شیران» ۶۸ واحد شاخص کل ارتقا دادند.

ارزش کل معاملات بورس تهران هزار و ۱۱ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم به ۸۱۸ میلیارد تومان رسید، این درحالی است خالص خرید اشخاص حقیقی منفی ۲۶ بود و همین رقم در فرابورس به منفی دو رسید که رد مقایسه با روز چهارشنبه، رشد ۵۳ درصدی را پشت سر گذاشت.

بیشترین بازدهی هم با ۴.۴۵ درصد به گروه انتشارو چاپ تعلق گرفت و کم‌ترین به نام به گروه‌های ذغال سنگ و محصولات چرمی ثبت شد.

در میان صنعتی‌ها شیمیایی‌ها، خودرو سازی و فلزات اساسی به ترتیب حائز رتبه‌ها اول تا شدند.

در سمت دیگر آیفکس اما شرایط متعادل‌تری را پشت سر گذاشت و با افت ناچیز ۰.۰۶ واحد همراه شد، نمادهای تاثیر گذار بر شاخص همچون «مارون»، «دماوند» و «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت را آیفکس داشتند. لازم به ذکر ارزش معاملات فرابورس ایران ۵۳۳ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم ۳۲۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....