تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 13:21
کد خبر : 113005

بازار دلار مردد شد

بازار دلار مردد شد

معامله‌گران درباره آینده بازار به کف ۴۳ هزار و ۷۰۰ در هرات اشاره میکردند. از نظر آنها اگه این کف شکسته شود دلار وارد کانال ۴۲ می شود. اقتصاددان: در کمتر از یک هفته گذشته، قیمت دلار حول خبر تروریستی شدن سپاه از طرف اتحادیه اروپا، چهار هزار تومان رشد کرد. اما قریب به اتفاق

معامله‌گران درباره آینده بازار به کف ۴۳ هزار و ۷۰۰ در هرات اشاره میکردند. از نظر آنها اگه این کف شکسته شود دلار وارد کانال ۴۲ می شود.

اقتصاددان: در کمتر از یک هفته گذشته، قیمت دلار حول خبر تروریستی شدن سپاه از طرف اتحادیه اروپا، چهار هزار تومان رشد کرد. اما قریب به اتفاق وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزودن نام سپاه به فهرست سازمان های تروریستی را مشروط به حکم دادگاه توسط یکی از کشورهای اروپایی توصیف کردند. قیمت دلار با این شرط نزدیک به هزار تومان کاهش پیدا کرد.

افت همزمان قیمت دلار و سکه

علاوه بر دلار، سکه هم نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هرار تومان افت داشت.

در بین بازارهای مختلف بیشترین ریزش از آن ربع سکه بود. در معاملات دیروز، ربع سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

رمزگشایی از ریزش قیمت ربع سکه

درباره ربع سکه یک نکته دیگه هم وجود داشت. صرافی‌ها قیمت فروش ‌را ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار اعلام می کردند اما حاضر نبودند حتی ۸ میلیون تومان هزینه کنند.

دلیل اینکه ربع سکه بیشتر از سایر بازارها ریخت، عرضه ربع‌سکه بورسی در روز سه‌شنبه‌ است.

کف قیمت دلار هرات شکسته می شود؟

در مجموع در بازار فضا خبری است و وزن خبرها بود که جهت بازار راتعیین می کرد. معامله‌گران درباره آینده بازار به کف ۴۳ هزار و ۷۰۰ در هرات اشاره میکردند. از نظر آنها اگه این کف شکسته شود دلار وارد کانال ۴۲ می شود.

اثرات راه اندازی بازار مبادله ارزی

راه‌اندازی بازار مبادله ارزی هم یک گلوگاه دیگر در مقابل جناح افزایشی بازار هست. در بازار شایعه شده بود که روز سه شنبه این مرکز راه‌اندازی می شود، درحالیکه به صورت رسمی گفته شده این مرکز تا دو هفته دیگر آغاز به کار می کند.

برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند هروقت این مرکز راه‌اندازی شود، چون بازارساز دنبال قدرت‌نمایی است، امکان نزول وجود دارد ولو به صورت مقطعی.

حرکت شارپی دلار و سکه

خبره های بازار در ده روز اخیر با اشاره به حرکت شارپی دلار و سکه اعتقاد داشتند اگه عوامل این رشد شارپی مثل تروریستی اعلام شدن سپاه، رخ ندهد قیمت‌ها به همان شکلی که بالا رفته برخواهد گشت.

این نظر خبره‌ها مورد توجه معامله‌گران دیگر هم بود اما وقتی روز دوشنبه قیمت‌ها مطابق انتظار برنگشت، سوال این بود چرا این اتفاق رخ نداد؟

چرا قیمت دلار ریزش سنگین نداشت؟

خبره‌ها در پاسخ به این سوال حرف‌های یک شنبه شب رییس کل بانک مرکزی را بهانه می کردند. به گفته آنها صحبت‌های فرزین بازار را دو دل کرد.

یکی از دلایل عنوان شده از سوی این گروه تاکید فرزین به‌جای واژه تثبیت بر ثبات بود. این گروه اعتقاد داشت وقتی حرف از تثبیت بود یعنی نزدیک کردن قیمت بازار به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وعده داده شده است بنابراین تلاش بر برگشت شارپی بازار بود. اما وقتی حرف از ثبات زده شود یعنی پذیرش قیمت‌های فعلی با نوسان کمتر.

چپ بازارساز پر است؟

دلیل دوم تبصره‌هایی بود که به برخی سیگنال‌های کاهشی زده شد. برای نمونه مصوبه پرداخت ۵۰۰۰ یورو به هر کارت ملی به دلیل اینکه سقف را سه هزار یورو بالا برد برای بازاری‌ها علامت پر بودن چپ بازارساز بود. اما وقتی فرزین در گفتگوی دیشب بجای یورو از ۵ هزار دلار صحبت کرد و برخی تبصره ها و شروط برای استفاده از سقف ۵ هزار یورویی همانند مشمول نبودن کسانی که از تخصیص دو هزار یورویی بهره برده اند ذهنیت یکسری از عوامل بازار را تعدیل کرد.

سکه تقلبی در بازار رویت شد

نکته دیروز بازار هشدار معامله‌گران به گردش سکه تقلبی بود. سکه‌بازان با قاطعیت از مشاهده سکه تقلبی در بازار حرف می زدند. آنها به معامله‌گرای آماتور و خریدارای عادی توصیه می کردند چون تشخیص سکه تقلبی از اصل کمی سخت است، حتما سکه بسته‌بندی شده با هلوگرام بخرند. توصیه‌ آنها این بود که ترجیحا بجای دست از فروشنده‌های شناسنامه‌دار خرید کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....