تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آبان 1398 - 14:10
کد خبر : 2292

بازار در انتظار رکوردهای تازه

بازار در انتظار رکوردهای تازه

به نقل از سنا، همایون دارابی ، اظهار داشت: بخش عمده رفتار معامله گران در حال حاضر به دو دسته کلی تقسیم شده است؛ گروه اول افرادی هستند که بازدهی کنونی بازار یعنی بیش از ۸۰درصد تا قبل از اصلاح کنونی را مطلوب برای سال جاری ارزیابی کرده و درصدد حفظ این بازدهی تا پایان

به نقل از سنا، همایون دارابی ، اظهار داشت: بخش عمده رفتار معامله گران در حال حاضر به دو دسته کلی تقسیم شده است؛ گروه اول افرادی هستند که بازدهی کنونی بازار یعنی بیش از ۸۰درصد تا قبل از اصلاح کنونی را مطلوب برای سال جاری ارزیابی کرده و درصدد حفظ این بازدهی تا پایان سال هستند و دیدگاه دوم که قایل به رشد بیشتر بازار و تداوم فعالیت گسترده در بازار حتی در صورت ورود بازار به فاز نوسانی هستند.

وی افزود: بخش عمده تفکر طیف اول البته به این ریشه های تحلیلی برمی گردد که تمرکز دولت در حال حاضر به مهار تورم معطوف شده است و با روند کاهش تورم از طریق خارج کردن نقدینگی در دسترس تمامی بازارها دچار رکود نسبی خواهند شد. لذا آنچه در اقتصاد در بازار ملک، طلا و ارز ناشی از این مهار حرکت نقدینگی رخ داده است در بورس نیز رخ می دهد .

دارابی ادامه داد: از این رو بیشتر این گروه گزینه خرید اوراق و ابزار درآمد ثابت را در بازار در پیش گرفته اند و میزان صدور واحدهای صندوق های درآمد ثابت بازار در حال افزایش است که نشان از حرکت این گروه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در همین حال گروه دوم همچنان معتقد است که گزارش های شش ماهه و ماهانه مهر نشان داده است نمادهای بزرگ بازار – نزدیک به ۹۰ نماد – هنوز فرصت رشد با مفروضات کنونی بازار را دارند. این برداشت موجب تداوم حضور این گروه در خرید و فروش سهام دارد.

به گفته دارابی، هر دو این گروه البته در مواردی نیز مشترک هستند؛ به عنوان نمونه هر دو گروه معتقد به تداوم نگهداری نقدینگی در بازار هستند و در خارج از بازار گزینه ای ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال هر دو گروه در انتظار تحولات آتی هستند؛ به ویژه اینکه هر دو گروه در انتظار تغییرات پیش روی در لایحه بودجه هستند. در این شرایط هر یک از این دو گروه بر گروهی از سهام تمرکز دارند؛ بخشی بر سهام بزرگ بازار و گروهی به سهام اصلاح قیمتی و در حال بازگشت تاکید دارند.

بخشی از نقدینگی ورودی به بازار در حال پارک است

دارابی در پاسخ به این سوال که آیا در فضای فعلی، رشد فزاینده و پرشتاب شاخص سهام برای عبور از سقف‌های قبلی را هم محتمل می دانید یا خیر، گفت: بستگی به شرایط دارد. اولین و مهمترین مساله، میزان ورود نقدینگی به بازار، میزان نقدینگی فعال و نقدینگی پارک شده در ابزار بدون ریسک است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فعلا آنچه در دوره اصلاح دیدیم این است که بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار در حال پارک است. در بیرون بازار هم نشانه های ضعیفی از تحرک در بازار املاک و خودرو در حال مخابره است که البته هنوز جدی نیست. لذا باید امیدوار باشیم که نقدینگی همچنان در لیست خود اولویت اولش را به بورس اختصاص بدهد.

وی توضیح داد: بحث عمده همان گونه که اینک می ببینم این است که فشار به بودجه دولتی و لزوم تامین کسری آن افزوده شده و این مساله هم به بنگاه ها و هم به فعالان اقتصادی فشار خواهد آورد.

امید به ثبت رکوردهای تازه

دارابی با بیان اینکه بازار در این شرایط در صدد یافتن یک گروه پر پتانسیل برای رشد است، ابراز امیدواری کرد که بازار تا پایان سال رکوردهای تازه ای ثبت کند. به خصوص اینکه پتانسیل خوبی در شرکت های بزرگ وجود دارد.

وی اظهار داشت: امیدواریم بازار بتواند این گروه پر پتانسیل را فعال کند و سیاست های مالی دولت به خصوص در بخش عوارض صادراتی و مالیات و شرایط بیرونی مانعی برای تحقق آن ایجاد نکند.

دارابی در ادامه گفت، در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر ریسک ها و شرایط غیراقتصادی از جمله خبر کشته‌شدن ابوبکر البغدادی و برخی ناآرامی ها در عراق بر بورس گفت: واقعیت این است که که برخلاف برداشت های اولیه ، بورس ما عموما کمتر به سیاست وزن می دهد و تاثیر تحولات سیاسی عموما کوتاه مدت و محدود است. لذا برای عمده فعالان بورس تحولات درون بازار و مسایل اقتصادی دارای اهمیت است و در مورد عراق هم شرایط مشابه است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال هم که چرا سرمایه‌گذاران به علائم مثبت گزارش‌های ۶ ماهه واکنش جدی نشان ندادند ، اظهار داشت: چند عامل در این مساله دخیل بود؛ اول اینکه بخش عمده گزارش های خوب مربوط به شرکت های بزرگ بود که رفتار قیمتی آنها با شرکت های کوچک متفاوت است.

دارابی با اشاره به اینکه ارزش بازار این شرکت ها بسیار بالاست و نقدینگی زیادی لازم است تا رشد ارزش بازار این شرکت ها را تثبیت کند، افزود: به عنوان مثال هر ۵درصد رشد قیمت ملی مس حدود ۲۱۰۰میلیارد تومان به ارزش بازار شرکت اضافه می کند که شاید به اندازه ارزش بازار چند شرکت کوچک بازار باشد.

وی ادامه داد: بورس ما از این نظر یک بازار قطبی است یعنی میان نقدینگی فعالان بازار و ارزش بازار شرکت ها تعادل وجود ندارد و مجموع ارزش معاملات در برابر ارزش کل بازار بسیار ناچیز است. یعنی خیلی کم پیش می آید که ارزش معاملات روزانه به ۰.۲درصد ارزش بازار برسد.

دارابی افزود: این در حالی است که در بورس های جهانی این رقم خیلی خیلی بالاتر است و بعضا به بیشتر از ۱۰۰درصد هم می رسد؛ به همین خاطر عموما شرایط به گونه ای رقم می خورد که تمام تاثیر مورد انتظار در یک مدت کوتاه ثبت می شود و بعد ، مدت ها این گروه ثابت می مانند. لذا این گروه از شرکت های بزرگ در حال حاضر مثل فنر فشرده شده هستند.

رکود، تهدید مهم پیش روی بازار است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تحولات اخیر بازارهای جهانی از جمله ادامه افت قیمت متانول، پلیمرها و ورق فولادی تا چه حد بر سودآوری شرکت‌های وابسته به این صنایع تاثیر خواهد گذاشت، گفت: رکود جهانی و رکود داخلی را باید جدی گرفت؛ چراکه یکی از مهمترین تهدیدات پیش روی بازار است؛ همچنین رکود یک عامل غیر سیستماتیک است و نمی توان تاثیر آن را به سادگی خنثی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید امیداور باشیم که این مساله با توافق تجاری آمریکا و چین،کاهش تنش های منطقه ای و تعیین تکلیف برگزیت کاهش پیدا کند .

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم در ایران یک عامل خنثی کننده قوی همیشه وجود دارد و آن نرخ ارز است؛ باید منتظر باشیم و ببینم دولت در لایحه بودجه در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ ارز نیمایی چه تصمیمی می گیرد چون نرخ ارز (یا به عبارت دیگر ارزش پول ملی)فاکتور مهمی است که می تواند شرکت های صادراتی را از عوارض رکود مصون بدارد.

به گفته دارابی، تجربه چین یک نمونه از استفاده عاقلانه از این فاکتور در حفظ مزیت شرکت های صادراتی است و باید امیدوار بود که این ابزار در ایران هم درست استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....