تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 - 23:03
کد خبر : 63033

بازار دام وارد رکود تورمی شد

بازار دام وارد رکود تورمی شد

افزایش هزینه‌های تولید و کاهش مصرف گوشت قرمز، بازار آن را دچار رکود تورمی کرده است. کارشناسان بر این باورند برای خروج از این شرایط تنها راهکار صادرات دام از کشور و ورود گوشت ارزان است، تا به این ترتیب همراه با خروج بازار دام از رکود، گوشت قرمز ارزان قیمت متناسب در اختیار مردم

افزایش هزینه‌های تولید و کاهش مصرف گوشت قرمز، بازار آن را دچار رکود تورمی کرده است. کارشناسان بر این باورند برای خروج از این شرایط تنها راهکار صادرات دام از کشور و ورود گوشت ارزان است، تا به این ترتیب همراه با خروج بازار دام از رکود، گوشت قرمز ارزان قیمت متناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

اقتصاددان؛ چندی پیش منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور: از پیشی گرفتن عرضه گوشت قرمز نسبت به مصرف آن در ۶ ماهه دوم سالجاری برای اولین بار در کشور خبر داد.

وی افزود: میزان مصرف گوشت قرمز در ۶ ماهه دوم سال معمولا ۵۰۰ هزار تن است، با توجه به تعداد دام ها در دامداری‌ها ۷۲۰ هزار تن گوشت قرمز آماده عرضه به بازار در ۶ ماهه دوم سال است که بیش از نیاز کشور است.

حالا این فعال بخش خصوصی در گفت و گو اقتصاد آنلاین معتقد است؛ با توجه به ادامه روند رکود در بازار دام این بازار وارد رکود تورمی شده است.

وی توضیح داد: از یک سو با بالا رفتن هزینه تولید قیمت تمام شده پروار دام افزایش یافته و از سوی دیگر توان اقتصادی مردم برای خرید گوشت قرمز هر ماه کمتر می شود.

پوریان ادامه داد: این روند تناسب عرضه و تقاضا را برهم زده و بازار گوشت قرمز را وارد رکود تورمی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی بازار دام نتایج سیاستگذاری های غلط گذشته است، اظهار کرد: سال ها سیاستگذاری اشتباه در این حوزه موجب نوسان در تولید و بازار دام و گوشت قرمز شده و سالی با کمبود و سالی دیگر با افزایش عرضه مواجه هستیم.

پوریان برای گذر از شرایط کنونی، صادرات دام از کشور و واردات گوشت ارزان را پیشنهاد داد.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه تمام شده، تولید قیمت گوشت قرمز به سطحی رسیده که پرداخت آن از توان مالی بسیاری از مردم خارج شده است. در نتیجه بازار کشش جذب گوشت قرمز تولیدی داخل کشور را ندارد در این شرایط تنها راهکار صادرات دام یا گوشت قرمز به کشورهای همسایه است که بازار خوبی برای جذب آن دارند.

به گفته وی؛ کشور های عرب همسایه ایران از مشتریان همیشگی دام و گوشت قرمز ایران بوده اند و حاضر به پرداخت قیمت مناسب برای خرید هستند چرا که طعم آن مورد پسند و باب طبع آن ها است.

پوریان با بیان اینکه در ازای صادرات دام می توان گوشت ارزان وارد کرد، افزود: به این ترتیب صنعت دامپروری که بی مشتری مانده رونق می گیرد و گوشت ارزان برای مصرف مردم مطابق با توان خرید آن ها تامین می شود.

رییس شورای تامین دام کشور، افغانستان و‌ پاکستان را کشورهایی برشمرد که می توانند مبدا تامین گوشت قرمز ارزان قیمت ‌و به صرفه برای کشور باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین آمار نشان می دهد مصرف گوشت قرمز در کشور به نصف کاهش یافته است. یکی از دلایل این کاهش قیمت آن است که با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی امکان خرید آن برای بسیاری از مردم فراهم نیست. به نظر می رسد پیشنهاد صادرات دام زنده برای نجات این صنعت از رکود و تامین گوشت ارزان از کشورهای همسایه حداقل برای کوتاه مدت راهکار مناسبی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....