تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400 - 20:52
کد خبر : 59024

بازار داغ قراردادهای صوری مسکن

بازار داغ قراردادهای صوری مسکن

 فرار از مالیات خانه های خالی با اجاره خانه های دروغین ‎تا یک دهه پیش قرار داد اجاره خانه بین مستاجران و مالکان به شکل دستی منعقد می شد تا اینکه رفته رفته برای اینکه یک ساماندهی بین واحد های مسکونی صورت گیرد و اینکه نظارت برنحوه قرارداد خانه ها صورت گیرد طرح قراردادهای هولوگرام

 فرار از مالیات خانه های خالی با اجاره خانه های دروغین

‎تا یک دهه پیش قرار داد اجاره خانه بین مستاجران و مالکان به شکل دستی منعقد می شد تا اینکه رفته رفته برای اینکه یک ساماندهی بین واحد های مسکونی صورت گیرد و اینکه نظارت برنحوه قرارداد خانه ها صورت گیرد طرح قراردادهای هولوگرام دار یا همان کدرهگیری دار از سوی اتحادیه املاک در سرتاسر کشور به اجرا در آمد.

در این سبک قراردادها دیگر به راحتی امکان قرارداد بدون ضوابط و مقررات وجود نداشت و حتما مالک باید اسناد معتبر مالکیت به دفتر املاک ارائه می داد و هزینه ای برای این نوع قرارداد پرداخت می شد و به نوعی یک جامعه آماری برای دولت در زمینه اجاره مسکن به وجود می آمد و این طرح تا دو سه سال به شکل دقیق به اجرا در می آمد، اما رفته رفته خلل ها و راه های گریزی برای قرار دادهای صوری اجاره بها به وجود آمده است؛ برخی از آنها برای فرار از مالیات خانه های خالی نیز دست به کار می شوند تا با یک قرارداد با اندک هزینه ای مالیات خانه خالی را پرداخت نکنند.

‎ ، به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  همچنین در این فصل که فصل جابه جایی مستاجران است و بسیاری از مستاجران و مالکان که سر قیمت به توافق نمی رسند این روزها روانه بنگاه های املاک شده اند، در این میان متخلفان هستند که به شکل های غیر قانونی قرار دادهایی آن هم با کد رهگیری با قیمت پایین تر از تعرفه به مشتریان عرضه می کنند.

موضوع اجاره خانه یا همان قرارداد با کد رهگیری هولوگرام دار تنها در زمان اجاره خانه بین مستاجر و مالک نیست که از سوی برخی دفاتر املاک سودجو منعقد می شود ، بلکه برخی از مستاجران که به دنبال دریافت وام ودیعه مسکن از سوی دولت هستند یا به دلایلی به دنبال قرارداد خانه هستند تا در امورات اداری ارائه دهند به راحتی با مراجعه به دفاتر املاک قراردادهای صوری دریافت می کنند.

‎ قراردادهای صوری که تهیه می شود هم مستاجران و مالکان و هم بنگاه ها راضی هستند و موضوع نارضایتی وجود ندارد، اما این نارضایتی زمانی به وقوع می پیوندد که در مسائل حقوقی طرفین با مشکل مواجه می شوند که در این زمینه بهترین راهکار امر پیشگیری است.

قرار داد صوری نداریم

اینجانب ۲۷سال است که عضو اتحادیه هستم و ۲۰ سال نیز رئیس اتحادیه هستم تاکنون موردی در خصوص قرارداد صوری مواجه نشده ام.

برای بررسی این موضوع به سراغ قلی خسروی رئیس با سابقه اتحادیه مشاوران املاک پایتخت رفته ایم، او در ابتدا موضوع قرارداد صوری از سوی اعضای اتحادیه املاک را کاملا رد کرد و گفت: به هیچ عنوان قرارداد صوری وجود ندارد و این موضوعی است که خبرنگاران به وجود آورده اند.

وی در پاسخ به  اینکه برخی از شهروندان برای فرار از مالیات خانه های خالی و مواردی مانند ثبت نام فرزندانشان در مدارس اقدام به قرارداد صوری می کنند؟ پاسخ داد: اینجانب ۲۷سال است که عضو اتحادیه هستم و ۲۰ سال نیز رئیس اتحادیه هستم تاکنون موردی در خصوص قرارداد صوری مواجه نشده ام.

خسروی ادامه داد: ما در اتحادیه اعلام کرده ایم که در صورتی عضوی از اتحادیه قرارداد صوری تنظیم کند برخورد قانونی می کنیم و ماده ۲۸ اعمال می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه اما موضوع قرارداد صوری وجود دارد و اصلا این طور نیست که خبرنگاران بخواهند سوژه درست کنند و همچنین طبیعی است که طرفین قراردادهای صوری گزارش این تخلف را به اتحادیه نکنند، گفت: اصلا این طور نیست، اگر همشهریان موردی را مشاهده کردند حتما به اتحادیه گزارش دهند تا برخورد قانونی شود.

قرار داد صوری پیگرد حقوقی دارد

بدون تردید عقد قرارداد‌های صوری هم‌ردیف جعل سند است و درصورت شناسایی، برخورد قضایی با این کار انجام خواهد شد؛ لذا به همه مردم به‌ویژه همکارانم در دفاتر مشاور املاک هشدار می‌دهم که چنین کاری را انجام ندهند.

علی مرادزاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد سال گذشته از عقد قرارداد‌های صوری اجاره مسکن خبر داد و اعلام کرد: این کار بنا به دلایل مختلف انجام می‌شود، اما مردم و مشاوران املاک باید بدانند که عقد قرارداد صوری در حکم جعل سند است و پیگیرد حقوقی دارد.


او افزود: این اتفاق مسبوق به سابقه است که برخی خانواده‌ها برای اینکه بتوانند فرزند خود را در مدرسه مدنظرشان ثبت نام کنند به‌صورت صوری اقدام به عقد قرارداد اجاره مسکن می‌کنند تا در محدوده ثبت نامی مدارس قرار بگیرند. وی ادامه داد: گزارش‌هایی به دست ما در اتحادیه مشاوران املاک رسیده است مبنی بر اینکه برخی افراد برای اینکه بتوانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند اقدام به عقد قرارداد‌های اجاره مسکن صوری می‌کنند.


او درباره این اقدامات هشدار داد: بدون تردید عقد قرارداد‌های صوری هم‌ردیف جعل سند است و درصورت شناسایی، برخورد قضایی با این کار انجام خواهد شد؛ لذا به همه مردم به‌ویژه همکارانم در دفاتر مشاور املاک هشدار می‌دهم که چنین کاری را انجام ندهند.


مرادزاده تصریح کرد: به شهروندان یادآوری می‌کنم که تنها به مشاوران املاک دارای پروانه که فعالیتشان رسمی و تحت بازرسی است، مراجعه کنند و در زمان عقد قرارداد از مشاوران املاک قرارداد، پرینت طلب کنند.
وی افزود: قرارداد‌های پرینتی دارای هولوگرام صورتی‌ رنگ است و روی این قرارداد‌ها بارکدی وجود دارد که درصورت اسکن‌شدن، شما را به سایت سامانه ثبت معاملات املاک متصل می‌کند و همه اطلاعات قولنامه را نمایش می‌دهد و همچنین این قرارداد‌ها کد رهگیری سیزده ‌رقمی دارد. اگر درباره قرارداد‌های معاملات مسکن شکایتی صورت گیرد و معلوم شود که مشاور املاک قرارداد رسمی و پرینت را تنظیم نکرده است پلمپ خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....