تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1398 - 16:02
کد خبر : 3457

بازار ارز به کدام سمت خواهد رفت؟/ پیش‌بینى قیمت دلار تا پایان سال

بازار ارز به کدام سمت خواهد رفت؟/ پیش‌بینى قیمت دلار تا پایان سال

به گزارش اقتصادان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ دو سالى مى شود که تحرکات بازار ارز مورد توجه عامه مردم قرار گرفته به طوریکه نیمه دوم سال گذشته به دلیل افزایش چشمگیر قیمت دلار و یورو، به یکى از بازارهاى پر سر و صدا و پرطرفدار براى سرمایه گذارى مردم تبدیل شد؛ ولی تقریبا از

به گزارش اقتصادان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ دو سالى مى شود که تحرکات بازار ارز مورد توجه عامه مردم قرار گرفته به طوریکه نیمه دوم سال گذشته به دلیل افزایش چشمگیر قیمت دلار و یورو، به یکى از بازارهاى پر سر و صدا و پرطرفدار براى سرمایه گذارى مردم تبدیل شد؛ ولی تقریبا از تابستان امسال همزمان با شروع روند نزولى قیمت ارز و قرارگرفتن در کانالى مشخص، ورق برگشت و بازار ارز جذابیت خود را از دست داد.

حالا با گذشت یک دوره تقریبا چهارماهه تثبیت قیمت‌ دلار و یورو، بازار ارز طى هفته گذشته متاثر از جهش سه برابرى بهاى بنزین مجددا وارد مدار صعودى شد و حتى در برخى ساعات معاملات، دلار به مرز ١٣هزار تومان و یورو به ١۵هزار تومان رسید؛ این تغییر نرخ آن هم بعد از مدت طولانى نگرانى مردم از بابت بازگشت بازار ارز به التهابات سال ٩٧ را برانگیخت و باعث شد مجددا انتظارات تورمى شکل بگیرد.

البته در این میان رییس کل بانک مرکزى با سیگنال هاى مثبتى که به بازار ارز داد توانست دوباره قیمت‌ها را کنترل و دست نوسانان گیران را از این بازار کوتاه کند؛ همتى در این هفته با تاکید بر وضعیت مناسب ذخایر ارزى کشور، نوسانات نرخ دلار و یورو را ناشى از جو روانى افزایش قیمت بنزین و نیز تلاش سودجویان براى برهم زدن آرامش بازار ارز دانست و به مردم توصیه کرد که فریب قیمت‌ها را نخورند چرا که مجددا بازار به روال سابق بازخواهد گشت.

طولى نکشید که این وعده ها تحقق یافت، چرا که در روزهاى پایانى هفته اخیر قیمت ارز به یکباره حدود هزار تومان سقوط کرد و دلار مجددا به کانال ١١ و یورو ١٢هزار تومان بازگشت. حالا سوال اینجاست که با وجود نوسانات شدید قیمت ارز و تاثیرپذیرى بالاى آن از هرگونه اتفاق اقتصادى و سیاسى، تا چه اندازه مى‌توان به ثبات بازار ارز امیدوار بود.

در این راستا فعالان بازار ارز، کارشناسان اقتصادى، نمایندگان مجلس و بخش خصوصى درباره آینده قیمت دلار حداقل تا پایان امسال پیش‌بینی‌‌های متفاوتى ارائه کرده‌اند. به عقیده برخى از آن‌ها تحرکات بازار ارز به لحاظ تغییرات ناگهانی نرخ دلار و یورو دیگر مانند سال‌هاى گذشته قابل پیش‌بینى نیست، عده دیگر معتقدند که بازار ارز کاملا تحت کنترل بانک مرکزى قرار دارد و حتى با وجود بالا و پایین شدن نرخ مجددا آرام خواهد شد، البته برخى هم بر این باورند که قیمت ارز در حال حاضر بالا بوده و احتمال کاهش آن وجود دارد.

خوانساری: ثبات بازار ارز در گرو آرامش اوضاع اقتصادی است
مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران ثبات بازار ارز را در گرو آرامش شرایط اقتصادی می‌داند؛ به عقیده او اگر اوضاع اقتصادی کشور تا پایان سال تغییر چندانی نداشته باشد نرخ ارز نیز در همین محدوده ۱۱هزار تومان در نوسان خواهد بود.

نجفی منش: نرخ ارز تا پایان سال تغییرات غیرقابل انتظاری نخواهد داشت
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بر ضرورت عدم دخالت بانک مرکزی در تغییر قیمت ارز تاکید کرد و گفت: نرخ ارز به مجموعه سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی بستگی دارد، اما با توجه به کنترل خوبی که تا کنون داشته به نظر نمی‌رسد دلار تا پایان سال نوسانات غیرقابل انتظاری داشته باشد.

لاهوتی: نرخ ارز به روزهای ثبات بازخواهد گشت
محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی گرچه معتقد است قیمت دلار باید حدود ۱۰هزار تومان باشد اما به گفته او با توجه به کنترل بانک مرکزی و وضعیت مناسب بازگشت ارز صادراتی، اگر از لحاظ اقتصادی اتفاق خاصی نیفتد شرایط بازار ارز مجددا به حالت ثبات بازخواهد گشت.

حاجی بابا: ارز قابل پیش‌بینی نیست
محسن حاجی‌بابا، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با تاکید بر غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار ارز بیان کرد: با نوسانات شدید قیمت ارز طی ماه‌های گذشته و تاثیرپذیری بالای آن از اتفاقات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی، نمی‌توان درمورد قیمت آن حتی برای یک روز آینده پیش‌بینی کرد.

در همین راستا محمد اتابک، سیدرضا حاجی آقامیری، محمدرضا انصاری و عباس آرگون نیز به عنوان دیگر اعضای اتاق بازرگانی تهران معتقدند که تا پایان سال تحرکات چندانی در بازار ارز رخ نمی‌دهد و نرخ دلار در همین کانال ۱۱هزار تومان باقی خواهد ماند.

لارگانی: قیمت دلار بالا است

ناصر لارگانی، نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قیمت‌های فعلی ارز را بالا دانست و اظهار کرد: اگرچه امیدواریم بازار ارز تا پایان سال ثبات خود را حفظ کند، اما حقیقتا نرخ دلار در حال حاضر بالاست و قیمت آن باید ۸هزار تومان باشد.

آقاپور: وابستگی نرخ دلار به میزان نقدینگی

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آینده قیمت ارز معتقد است که اگر میزان نقدینگی موجود در کشور کنترل شود بهای ارز در همین محدوده باقی می‌ماند، اما اگر با سیل عظیم نقدینگی ناشی از سیاست‌های دولت مواجه شویم قیمت دلار تا ۱۳هزار تومان نیز پیش خواهد رفت.

احمدی: ادامه روند فعلی بازار تا پایان سال

فریدون احمدی، نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که قیمت دلار بیش از ۱۲هزار تومان بالا نمی‌رود و بازار تا پایان سال به همین شکل پیش خواهد رفت.

حق شناس: انتظار ریزش قیمت ارز را نداشته باشیم

هادی حق‌شناس به عنوان کارشناس اقتصادی در این باره اظهار کرده که با توجه به تورم ۳۰درصدی اقتصاد ایران و تورم تک رقمی کشورهایی که با آن‌ها تجارت می‌کنیم، نباید انتظار ریزش شدید قیمت ارز را داشته باشیم.

طیبی: دلار ۱۱هزار تومانی واقعی است

کمیل طیبی، تحلیلگر دیگر اقتصادی نیز با اشاره به ماندگاری بلندمدت دلار در کانال ۱۱هزار تومان، این قیمت را برای ارز واقعی دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه‌ بنگاه‌ها در همین محدوده قیمتی شکل گرفته، افت ارزش دلار ممکن است منابع آن‌ها را با مشکل روبه رو کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....