تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1400 - 18:53
کد خبر : 53505

بازار ارز ایران چشم انتظار مذاکرات وین

بازار ارز ایران چشم انتظار مذاکرات وین

دلار قیمت‌هایی زیر مرز ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان را به ثبت رساند. انتظارات کاهشی در بازار دلار تقویت شده‌اند و بازار انتظار شروع دور جدید مذاکرات را می‌کشد. اقتصاددان: دلار آمریکا معاملات امروز را با قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان و ۷۰ تومان و پایین‌تر از نرخ عصر روز گذشته آغاز کرد. تحلیل‌گران،

دلار قیمت‌هایی زیر مرز ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان را به ثبت رساند. انتظارات کاهشی در بازار دلار تقویت شده‌اند و بازار انتظار شروع دور جدید مذاکرات را می‌کشد.

اقتصاددان: دلار آمریکا معاملات امروز را با قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان و ۷۰ تومان و پایین‌تر از نرخ عصر روز گذشته آغاز کرد.

تحلیل‌گران، دامنه نوسان قیمت دلار در این روزها را از ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار تومان عنوان کرده بودند. قیمت دلار در معاملات صبح امروز از مرز ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان پایین‌تر رفت و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۴ هزار و ۶۹۰ تومان قرار گرفت.

سایه مذاکرات وین بر سر بازار ارز

به طور کلی دامنه نوسان نرخ دلار در این روزها محدود شده است. علت اصلی این مسئله نیز بلاتکلیفی بازار و عدم اطمینان فعالان بازار نسبت به روند مذاکرات است. این احتمال وجود دارد که اخباری که در مورد شروع دور جدید مذاکرات رد و بدل می‌شود به تقویت انتظارات کاهشی در بازار دلار کمک کرده باشد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که آمادگی دارد بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیر مستقیم با ایران برگردد. طرف آمریکایی معتقد است به تعویق افتادن شروع دور جدید مذاکرات به نفع ایران نیست. مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که در حوزه‌هایی از جمله توافق هسته‌ای دنبال همکاری با ایران است و در عین حال اگر لازم باشد در حوزه‌های مختلف به ایران فشار می‌آورد. این اظهار نظرها اگر به تمایل طرف خارجی برای حصول توافق تعبیر شود می‌تواند شکل‌گیری انتظارات کاهشی در بازار را توجیه کند.

نوسان نرخ دلار در دامنه محدود

ویژگی اصلی بازار در این روزها کاهش یا افزایش نرخ دلار نبود، بلکه نوسان نرخ دلار در دامنه‌ای محدود بود. قیمت دلار امروز از محدوده نوسان قبلی خارج شد و زیر مرز حساس قرار گرفت. باید دید دلار زیر این مرز پایدار می‌ماند یا به بالای ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان باز می‌گردد.

قیمت سکه امامی کاهش یافت

طلای جهانی در روز گذشته حول مرز ۱۸۰۰ دلار نوسان داشت و معاملات امروز را با قیمت حوالی ۱۸۱۰ دلار شروع کرد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود. اگر قیمت دلار را ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت طلا را ۱۸۱۰ دلار در نظر بگیریم اندازه حباب سکه ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی کمتر از یک درصد به دست می‌آید که نسبتا کوچک است.

اما تنها مسئله حباب مطرح نیست، وضعیت بازار دلار و طلای جهانی باعث به وجود آمدن عدم اطمینان در بازار سکه شده است و فعالان بازار سکه با احتیاط رفتار می‌کنند. به هر روی در طول معاملات امروز دلار زیر مرز ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت و باعث شد انتظارات کاهشی در بازار سکه تقویت شود. قیمت سکه رقم‌هایی زیر ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را نیز به ثبت رساند و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار افت کرد و رقم‌هایی زیر مرز ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان را به ثبت رساند. قیمت سکه امامی نیز تحت تاثیر بلاتکلیفی طلای جهانی (نوسان حول مرز ۱۸۰۰ دلار) و افت قیمت دلار کاهش یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....