تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 18:17
کد خبر : 46323

بازارها در نخ نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

بازارها در نخ نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

بازارها همچنان منتظر تحولات و رویدادهای قطعی هستند، هر چند که داغ شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری میتواند با حساسیت بیشتری از سوی بازیگران بازار دنبال شود. اقتصاددان: بازارها دومین روز هفته را متفاوت از سر گذراندند؛ درحالی که بازار ارز شاهد ادامه عقب نشینی خریداران (البته با شدت کمتر) بود و قیمت دلار در

بازارها همچنان منتظر تحولات و رویدادهای قطعی هستند، هر چند که داغ شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری میتواند با حساسیت بیشتری از سوی بازیگران بازار دنبال شود.

اقتصاددان: بازارها دومین روز هفته را متفاوت از سر گذراندند؛ درحالی که بازار ارز شاهد ادامه عقب نشینی خریداران (البته با شدت کمتر) بود و قیمت دلار در کانال ۲۰ هزار تومان جاخوش کرد که بازار سهام شاهد ریزش بیش از ۱۵ هزار واحد (معاد ۱٫۳۴ درصد) بود تا بورس بی تفاوت تر از همیشه در انتظار بماند.

برای بازار خودرو نیز همچنان وضعیت بازار متفاوت و قیمت ها با افت و خیز روبه روست، افزایش قیمتی حداقل فعلا در بازار مشاهده نمیشود. ماجرای مصوبه شورای رقابت درباره افزایش ۸ درصدی و رایزنی خودروسازان با دولت برای آزادسازی قیمت ها، حالا مجلس را به واکنش واداشته که اجازه افزایش قیمت ها را نخواهد داد. به نظر میرسد بازار خودرو از برآیند این اتفاقات میتواند دورنمای جدیدی داشته باشند، هر چند که با اثرگذاری روانی مربوط به رفع تحریم ها و عقب گرد قیمت دلار در بازار ارز، حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری نباید انتظار موج جدیدی از افزایش قیمت را در این بازار داشته باشیم.

ناظران بر این باورند دولت قصد دارد از اهرم های خود برای کنترل بازارها تا قبل از انتخابات استفاده کند و این البته رفتار طبیعی دولت ها در آستانه انتخابات است؛ اما همچنان اخبار مربوط به تحولات وین سهم عمده ای از پیگیری روزانه بازیگران بازارها دارد.

روز یکشنبه نیز رایزنی های فشرده دیدارهای چند جانبه و دو جانبه ایران و روسیه و شرکای طرف برجام دنبال میشود و امروز هم این جلسات دنبال میشود. حتی خبر رسیده که یکی از محورهای دستورکار امروز جلسه اتحادیه اروپا بحث برجام است. اما همچنان که شبکه فرانس ۲۴ گفته کار در عمل بسیار سخت تر و فشرده تر از آنچه که از زبان سیاست‌مداران جاری میشود، هست.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با بلومبرگ از امیدواری نسبت به مذاکرات وین خبر داده و البته تاکید کرده کارشناسانی از بانک مرکزی ایران در این نشست حضور دارند تا موضوع رفع تحریم های بانکی ایران را با قطعیت تایید کنند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم از جدی بودن روند مذاکرات وین خبر داده و البته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز نسبت به روند مذاکرات ابراز خوش بینی کرده است. گرچه همچنان در خصوص روند مذاکرات وین خوش بینی ها بالا ارزیابی میشود اما گذشت زمان میتواند از شدت این خوش بینی ها بکاهد. در این خصوص یکی از گزارش های دانشگاه اسرائیل به این موضوع اشاره کرده و گفته اگر زمان بگذرد و طرف ها در توافق با شک و تردید روبه‌رو شوند، چه بسیا این زمان به نفع اسرائیل تمام شود.

اگرچه برخی اخبار و گزارش های غیررسمی حکایت از این دارد که ایران حاضر نیست همه شروط طرف ها را قبول کند اما شبکه انگلیسی زبان چینی از منابع خود در وین این موضوع را رد کرده و گفته ایران و امریکا هر دو نسبت به بازگشت به برجام جدیت دارند و در حال کار روی چگونگی بازگشت به برجام هستند. امروز خبر خاصی درباره مذاکرات منطقه ای ایران به گوش نمیرسد اما منابع مطلع معتقدند مذاکرات ایران با کشورهای همسایه در سکوت و آرامش دنبال میشود و نتایج آن را میتوان در هفته ها و ماه های آینده (تا قبل از پایان کار دولت) در قالب روابط دیپلماتیک به صورت عملی مشاهده کرد.

بازار سهام در شب یکشنبه شاهد تحولات جدیدی بود که به نظر میرسد در روند بازار در روزهای آتی اثرگذار باشد. سیاستگذاران بورس تصمیم به اعمال دامنه نوسان متقارن و تغییر دامنه نوسان و البته حجم مبنا گرفته که به نظر این تصمیم را باید در راستای کمک به رفع محدودیت ها و قید و بندها ارزیابی کرد. هر چند که تا رسیدن به رفع تمامی محدودیت های خودساخته سیاستگذار فاصله بسیار است اما اراده سیاستگذار در ماه های اخیر نشان داده میتوان به این موضوع امیدوار بود.

از سوی دیگر با استقبال خرید اوراق تبعی فروش از سوی صندوق های با درآمد ثابت، میتوان شاهد ورود پول های جدید از ناحیه صندوق تثبیت توسعه بازار (فروشنده اوراق تبعی) به بورس باشیم. صحبت های دیشب عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در راستای حمایت از بورس و ابراز علاقه بانک ها به سرمایه گذاری در بورس را نیز میتوان در چارچوب سیگنال های مثبت سیاست‌گذار ارزیابی کرد.

البته همتی در رابطه با بازار ارز هم تاکید کرده بانک مرکزی عرضه کننده دلار نیست و در مقام بازارساز به دنبال ارزپاشی نیست. این بخش از صحبت های همتی دایر بر این است که بازارساز قصد دارد (حداقل تا پایان این دولت) تنها تنظیم گری بازار ارز را انجام دهد و قیمت ها را به عنوان تابعی از عرضه و تقاضا به خود بازار واگذارد. البته تجربه بانک مرکزی در دو سال اخیر نشان میدهد عدم دخالت ها میتواند تعادلی پنهانی را به بازار برگرداند، چرا که پس از تخلیه هیجان ها، بازار مسیری را دنبال خواهد کرد که هم واقعی تر و هم منطقی تر در تابعی از عرضه و تقاضا خواهد بود.

اما موضوع دیگری که کم کم میتواند توجه بازارها را به خود جلب کند، ثبت نام کاندیداها و انتخابات ریاست جمهوری است. روز یکشنه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کمیسون امنیت ملی مجلس تاکید کرده به هیچ وجه در انتخابات ثبت نام نمیکند، برخی منابع نیز اطلاع میدهند علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس می‌خواهد به انتخابات ورود کند. محمدباقر قالیباف هم گفته اگر ابراهیم رییسی ثبت نام کند، در انتخابات شرکت نمیکند. سعید محمد، دیگر نامزد انتخابات اما برای ورود به انتخابات برنامه ویژه ای دارد. حالا با نزدیک شدن ثبت نام کاندیداها با وجود قانون جدید شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت ها (با نگرانی کنشگران و جریان های سیاسی اصلاح طلب همراه بوده است) از فردا ۲۱ اردیبهشت باید منتظر حساسیت بیشتر اخبار انتخابات از سوی بازارها بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....