تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 - 21:12
کد خبر : 21424

این افراد منتظر بودند بورس به هم بریزد!

این افراد منتظر بودند بورس به هم بریزد!

یک استاد دانشگاه با اشاره به دلایل ریزش بورس در ماه‌های گذشته گفت: برخی به دنبال متهم کردن دیگران هستند تا مسوولیت خود در اصلاح بازار را به گردن دیگران بیاندازند.   آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در خصوص دلایل ریزش بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته اظهارکرد: در منطق غیر اقتصادی پیشگیری بهتر از درمان است.

یک استاد دانشگاه با اشاره به دلایل ریزش بورس در ماه‌های گذشته گفت: برخی به دنبال متهم کردن دیگران هستند تا مسوولیت خود در اصلاح بازار را به گردن دیگران بیاندازند.

 

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در خصوص دلایل ریزش بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته اظهارکرد: در منطق غیر اقتصادی پیشگیری بهتر از درمان است. اما در ایران بورسی که داشت راه خود را می‌رفت و در حال باز کردن جای خود میان مردم بود و وارد سبد پورتفو یا دارایی افراد شده بود را طوری جلوه دادند که بسیاری از پول‌های وارد شده به بورس از آن خارج شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مشرق ،  بغریان با بیان اینکه ورود پول‌های جدید به بورس می‌توانست نتایج اقتصادی خوبی برای کشور، خود سهامداران و البته شرکت‌های بورسی و دولت داشته باشد، ادامه داد: عده‌ای کمین کرده بودند تا از این اتفاق سوء استفاده کنند و یک ریزش غیر طبیعی در بازار ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی اصطلاحات باب شده مانند ریزش و یا اصلاح شاخص کل و بازار که در این دو ماه گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است، تاکید کرد: عده‌ای از تازه وارد بودن اغلب سهامداران سوء استفاده کردند.

وی تصریح کرد: قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز در این مدت بالا رفته است؛ اما چرا عده‌ای می‌گفتند بورس نباید بیشتر از این بالا برود؟ چطور کارخانه‌ای که با دلار ۷۰۰۰ تومانی ساخته شده است، نباید زمانی که دلار بالای ۲۵ هزار تومان شده است، قیمت سهامش افزایش پیدا کند؟

بغریان با اشاره به نحوه رفتار این افراد سودجو اضافه کرد: زمانی که یک فرصت کوچک برای این افراد سودجو اتفاق افتاد، آنها به اسم اصلاح طبیعی بازار این ریزش را عمیق تر کردند تا بتوانند سوء استفاده خود را انجام داده و از این راه به سود هنگفت دست پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این افراد منتظر یک فرصت بودند تا بازار را به هم بریزند. گشایش اقتصادی دولت، اختلاف وزرا در بحث صندوق دارا دوم یا پالایش یکم، تصمیمات غلط سازمان بورس دست به‌دست هم دادند تا این اصلاح در زمان نامناسب و زمانی که افراد زیاد جدیدی وارد بورس شده بودند رخ دهد و یک رکود عمیق در بازار سرمایه اتفاق افتاد که همه بازارها را متاثر کرد.

وی با بیان اینکه افراد سودجو به بهانه این که افراد تازه وارد باعث ایجاد صف‌های فروش هستند و با استفاده از توان خود در فضای مجازی باعث شدند سهامدار بیشتری برای جلوگیری از ضرر بیشتر هر روز در صف فروش قرار بگیرند.

بغزیان در پایان گفت: جالب است این افراد زمانی که تازه واردها در صف خرید قرار می‌گرفتند، به آنها بی‌سواد و بی‌تجربه نمی‌گفتند و زمانی که در صف فروش قرار می‌گیرند، متهم ردیف اول ایجاد ریزش در بازار بودند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....