تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 20:52
کد خبر : 49505

اینترنت بعد از انتخابات ملی می‌شود؟

اینترنت بعد از انتخابات ملی می‌شود؟

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نه تنها خبری از فیلترینگ نیست که برخی از کاندیداها وعده‌هایی برای اینترنت رایگان دارند. این در حالی است که فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام در دوره فعالیت همین کاندیداها صورت گرفته است. انتخابات ریاست جمهوری پای تمام کاندیداها را به فضای مجازی و از

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نه تنها خبری از فیلترینگ نیست که برخی از کاندیداها وعده‌هایی برای اینترنت رایگان دارند. این در حالی است که فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام در دوره فعالیت همین کاندیداها صورت گرفته است.

انتخابات ریاست جمهوری پای تمام کاندیداها را به فضای مجازی و از جمله توییتر باز کرده است. توییتر و کلاب‌هاوس با وجود فیلتر بودن، یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های نامزدها در این دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ،    اما این مساله فقط به حضور آنان در این شبکه‌ها خلاصه نمی‌شود و برخی از آنها حتی وعده‌هایی درباره اینترنت و افزایش سرعت آن هم داده‌اند. آن هم درست در روزهایی که گویا نمایندگان مجلس در حال بررسی طرحی برای ساماندهی فضای مجازی هستند و پیش از این هم صحبت‌هایی درباره طبقه‌بندی دسترسی به اینترنت مطرح شده بود.

شعارهای کاندیداها درباره اینترنت

ابراهیم رئیسی، یکی از مهم‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است که وعده داده: «باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.» اگرچه درباره نوع و کیفیت این اینترنت رایگان صحبتی نکرده و نگفته منظورش اینترنت ملی است و یا شبکه جهانی آن.

او همینطور در جریان اولین مناظره انتخاباتی هم گفته بود: «ما در فضای مجازی عقب هستیم و کار بایسته نشده زیرساخت‌ها مشکل دارد. من از جوانان و بچه‌ها می‌پرسم شما در حال بازی و گیم هستید چقدر وسط بازی حالتان گرفته می‌شود. در تولید محتوا مشکل داریم و حق خانم‌ها ضایع می‌شود. در ارتباط با مساله فضای مجازی باید بسیار کار شود.»

این موضع در حالی است که در ماه‌های گذشته بارها مساله فیلترینگ اینستاگرام هم مطرح شده و دولت مدعی شده بود که دستور فیلترینگ از بالاست و قوه قضاییه.

احتمالا به همین دلیل بود که عبدالناصر همتی، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری زمانی که رئیسی عضو توییتر شد خطاب به وی نوشت: «حال که حجت‌الاسلام رئیسی بالاخره بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان درخواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.»

سعید جلیلی هم دیگر کاندیدایی است که در اینستاگرام و توییتر به شدت فعال است. او هم مخالف فیلترینگ توییتر است و اعلام کرده بود: «فلترینگ توییتر توجیه ندارد.» این در حالی است که سعید جلیلی هنگام فیلتر شدن توییتر دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و توییتر نیز به دستور شورای امنیت ملی فیلتر شد.

اما گویا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری همه مدافع آزای رسانه و اینترنت هستند. حتی وزیر ارتباطات اعلام کرده که ستاد ملی کرونا برای حفظ سلامت مردم در روزهای انتخابات، تبلیغات در فضای مجازی را تجویز کرده و از وزارت ارتباطات خواسته است به مردم برای این روزها بسته‌های رایگان اینترنت ارائه کند. وزارت ارتباطات هم برای هر کد ملی یک بسته هفت گیگابایتی اینترنت (نپرسید داخلی، اینترنت یک شبکه بین‌المللی است) یک ماهه به عنوان هدیه در نظر گرفته است.

بازی شعارهای اینترنتی به هم خورد؟

در کنار اینها اما انگار بازی کاندیداها بهم خورده و بازی شعارهای اینترنتی رو شد. رضا تقی پور، نماینده مجلس که گفته می‌شود یکی از حامیان ابراهیم رئیسی است از طرح نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد. طرحی که به گفته او ۱۷۰ نماینده مجلس آن را امضا کرده‌اند و از جمله تبصره‌های این طرح به موارد زیر اشاره کرد:

هیئت ساماندهی و نظارت موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را براساس سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی به تصویب رساند.

حبس و جزای نقدی برای کسانی که فیلترشکن را تکثیر، معامله و انتشار دهند.

هیئت ساماندهی و نظارت موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را براساس سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی به تصویب رساند. همچنین وزارت ارتباطات اقدامات لازم را جهت احراز هویت کاربران عملی کند!

گفتنی است محدودسازی اینترنت پیش از این بارها از سوی مقامات مختلف مطرح شده بود. تا جایی که در آذرماه سال ۹۹، معاون وزیر ارتباطات درباره اینترنت ملی گفت: «وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات بین ۷۰ تا۸۰ درصد پیشرفت داشته است.»

حالا باید دید سرنوشت مبهم اینترنت در ایران به کجا کشیده می‌شود. با وجود طرح مجلس و نیز پیشرفت زیرساخت‌های اینترنت ملی آیا رئیس جمهور بعدی مهر محدودسازی اینترنت در ایران را می‌زند یا نه!

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....