تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 20:33
کد خبر : 88556

ایران و قطر گاز اروپا را تامین می کنند؟

ایران و قطر گاز اروپا را تامین می کنند؟

با تداوم جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، روسیه که به عنوان تامین کننده اصلی گاز منطقه یورو شناخته می‌شد از این گزینه برای فشار حداکثری به اروپا استفاده کرده تا اثرات تحریمی را در اقتصاد خود به حداقل رساند این موضوع اخیرا و با توقف صادرات گاز روسیه به

با تداوم جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، روسیه که به عنوان تامین کننده اصلی گاز منطقه یورو شناخته می‌شد از این گزینه برای فشار حداکثری به اروپا استفاده کرده تا اثرات تحریمی را در اقتصاد خود به حداقل رساند این موضوع اخیرا و با توقف صادرات گاز روسیه به فنلاند وارد فاز جدیدی شده که نشان دهنده سیاست روس‌ها در بازار گازی اروپا دارد.

 از سوی دیگر با افزایش تنش‌های گازی بحث استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده برای ورود ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر گازی جهان به بازار گازی اروپا مورد توجه قرار گرفت و به‌رغم عدم حصول نتیجه در مذاکرات برجامی و استقبالی که کشورهای اروپایی برای واردات گاز از ایران نشان می‌دادند، اما نبود زیر ساخت‌های صادراتی به همراه عدم سرمایه‌گذاری مناسب در طول سال‌های گذشته باعث شده تا نه تنها امکان استفاده از ذخایر گازی فراهم نشود بلکه تامین مصرف داخلی نیز با اما و اگرهای زیادی همراه شد تا جاییکه قطع گاز صنایع برای جبران ناترازی گازی به سیاست اول دولت تبدیل شد.

این در حالیست که از فرصت سوزی ایجاد شده قطر که دارای ذخایر مشترک گازی با ایران است قصد دارد تا بهره گیری حداکثری از ذخایر گازی خود جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت کند موضوعی که کارشناسان معتقند اگرچه روسیه تمایل ندارد ایران رقیب آنها در بازار نفت و گاز باشد و روابط ایران با این کشور محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است اما در صورت مشارکت با قطر این فرصت ایجاد خواهد شد تا ضمن سرمایه‌گذاری در توسعه تولید گاز امکان ورود ایران به بازار گازی اروپا نیز فراهم شود. حال باید منتظر شد و دید آیا دیپلماسی انرژی کشور قادر خواهد بود از فرصت کنونی برای حفظ و ارتقای جایگاه نفتی و گازی ایران در منطقه یورو بهره گیری کند؟

عزم قطر برای افزایش ظرفیت تولید

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه آرمان ملی،در این رابطه سیدمهدی حسینی کارشناس ارشد انرژی می‌گوید: قطر حداکثر توان خود را به‌کار گرفته که از ذخایر گازی خودش بهره‌برداری مطلوب داشته باشد و تا ۲۰۲۶ قرار است ظرفیت تولید را افزایش دهد، امروز قطر بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی دنیاست و تقریبا بازارهای مهم دنیا را در دست دارد.

وی افزود: اکنون قطر به کویت گاز صادرات می‌کند و به امارات نیز خط لوله دلفین را دارد اما از آمریکا نیز ال‌ان‌جی وارد می‌کند و این نکته جالبی است. در هر حال قطر بسیار فول‌فرس و با تمام توان و عاقلانه از میادین خود بهره‌برداری می‌کند.

اما در مورد بازار اروپا باید در نظر داشته باشیم که روس‌ها این بازار را در دست دارند ولی در عین حال اکنون این فرصت برای کشورهایی مثل قطر که صاحب ال‌ان‌جی هستند، وجود دارد که به این بازار ورود کنند. این کارشناس ارشد انرژی در ادامه تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به تنهایی وارد بازار اروپا شویم چند مشکل داریم ابتدا اینکه تمام تولید را داخل کشور می‌سوزانیم و مصرف از تولید پیشی گرفته، بنابراین ابتدا باید کمبود را جبران کنیم تا بتوانیم مازاد را صادر کنیم و لازمه آن نیز توسعه است، هرچند ذخایر گازی ما حداقل دومین در دنیاست.

چندین مخزن در حد پارس جنوبی داریم و این در حالی است که قطر فقط گنبد شمالی را دارد، بنابراین اگر ما بخواهیم کاری برای گاز کشور انجام دهیم باید ابتدا از توسعه شروع کنیم و توسعه هم منتظر چند فاکتور است، یکی اینکه در پارس جنوبی فشارافزایی کنیم دیگر اینکه پروژه‌های دیگر مثل میدان فردوسی، کیش، بلال و… را توسعه دهیم که البته گرفتار نبود سرمایه هستیم.

تحریم بهانه است از قطر عقبیم

 

وی گفت: اکنون و در این شرایط کسانی که انتقاد می‌کردند نباید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم باید پاسخ دهند که چرا اینقدر از قطر عقبیم؟ تحریم بهانه‌ای است برای اینکه اشتباهات‌مان را بپوشانیم ولی واقعیت اینکه زمانی که تحریم هم نبودیم باز مانع داشتیم، ما به سختی توانستیم قراردادهای پارس جنوبی را راه‌اندازی کنیم، علاوه بر اینکه تحریم آمریکا بودیم، از داخل هم خودتحریمی داشتیم، بنابراین امروز گاز برای صادرات کم داریم.

حسینی بیان داشت: اگر قطر از آمریکا مجوز بگیرد و در سرمایه‌گذاری‌ها به کمک ما بیایند، این امکان وجود دارد که وارد بازار شویم، اما طبیعتا سهم بیشتر از آنِ کشوری است که سرمایه‌گذاری می‌کند، ما برای ورود به اروپا فقط می‌توانیم خط لوله داشته باشیم چون ال‌ان‌جی نداریم، یک کارخانه نیمه‌تمام داریم که چند میلیارد هم خرج کردیم و رهایش کردیم، اگر آن را راه بیندازیم، شاید بتوانیم در حد ظرفیت وارد بازار شویم.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود به بازار اروپا ملاحظاتی ما داریم که ممکن است قطر نداشته باشد و آن امکان ملاحظات در رابطه با بازار روسیه است، روس‌ها علاقه ندارند ما در بازار نفت و گاز رقیب‌شان باشیم، هرچند کشورهایی که نفت و گاز دارند به طور اتوماتیک رقیب هم هستند اما اینکه به طور خاص ما بخواهیم بازار روسیه را بگیریم ممکن است منافات سیاسی داشته باشد.این کارشناس ارشد حوزه انرژی تاکید کرد: اینکه ایران با همکاری قطر نسبت به تولید اقدام کرده و پارس‌ جنوبی و گنبد شمالی را افزایش داده و فشارافزایی داشته باشیم، شدنی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منافع اقتصادی ما نباید به این بسته باشد که چون کشور بزرگی هستیم و قطر کوچک است، همکاری در‌شان جایگاه گازی ایران نیست، همکاری منطقه‌ای یک فاکتور مثبت در دیپلماسی انرژی است، همیشه معتقدم که ما باید گاز را زیاد تولید کنیم و به کشورهای همسایه خصوصا کشورهای جنوب خلیج‌فارس مثل امارات، عمان و کویت صادر کنیم، این همکاری‌ها ضرایب امنیتی و اقتصادی ما را بالا می‌برد و درآمدهای کلان خواهیم داشت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....