تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 14:11
کد خبر : 61152

ایران نهمین عضو سازمان شانگهای

ایران نهمین عضو سازمان شانگهای

جمهوری اسلامی یران‌ بعنوان‌ نهمین عضو‌‌اصلی سازمان‌شانگهای پذیرفته شد در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای که با حضور سران کشورهای عضو و ناظر، از جمله دکتر «سید ابراهم رئیسی» رئیس جمهور ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در حال برگزار شد ایران به عنوان نهمین عضو‌ اصلی‌ این سازمان پذیرفته شد اقتصاددان:

جمهوری اسلامی یران‌ بعنوان‌ نهمین عضو‌‌اصلی سازمان‌شانگهای پذیرفته شد

در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای که با حضور سران کشورهای عضو و ناظر، از جمله دکتر «سید ابراهم رئیسی» رئیس جمهور ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در حال برگزار شد ایران به عنوان نهمین عضو‌ اصلی‌ این سازمان پذیرفته شد

اقتصاددان: در این اجلاس که ریاست آن را تاجیکستان بر عهده دارد، روسای جمهور قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، ایران، بلاروس، ترکمنستان و به صورت مجازی روسای جمهور روسیه، چین، هند و مغولستان حضور یافته‌اند.‌با رای اکثریت ارا‌ایران‌ به عضویت دایم این‌ سازمان در امد

در این‌حال تحلبگران‌ سفر دکتر رئیسی به تاجیکستان، آن را به عنوان نخستین سفر رئیس جمهور بسیار مهم ارزیابی می کنند‌ ماهیت سازمان شانگهای امنیتی است و برای تنظیم ترتیبات امنیتی در منطقه تأسیس شده است. این سازمان مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر و پول شویی را در برنامه خود دارد.

در این باره با توجه به اینکه اکثر اعضای پیمان شانگهای کشورهای عضو منطقه اوراسیا هستند و معمولاً امنیت مقدمه ای برای اقتصاد محسوب می شود، این سازمان یک بستر خیلی مهم و مفیدی را برای همکاری های اقتصادی بین اعضای آن فراهم می کند و به همین جهت می تواند شانگهای را یک سازمان امنیتی و اقتصادی است

در این‌حال چین و روسیه به عنوان اعضای سازمان شانگهای عضو دائم شورای امنیت هستند، لذا با توجه به این موضوع، در بعد دو و چند جانبه همکاری های ایران با این کشور، می تواند اهمیت حضور رئیس جمهور را در این اجلاس را دو چندان کند زیرا سبب تقویت رویکرد نگاه به شرق می شود.

وراسیا را یک منطقه بسیار مهم است و اهمیت این منطقه به حدی است که از آن به عنوان یک قاره یاد می شود. حدود ۶۵ منابع انسانی و طبیعی دنیا در این منطقه است و گفته می شود آینده اقتصاد جهان را این منطقه تعیین می کند.

در این‌حال جایگاه ایران را از نظر ژئوپلتیک در منطقه بسیار مهم است و ایران پل ارتباطی میان آسیا و آفریقا و اروپا بوده و دارای منابع طبیعی غنی به خصوص انرژی است. کشورهای اوراسیا در سه حوزه ترانزیت، انرژی و تجارت برای ایران اهمیت قائل هستند.

در نهایت اعضای اوراسیا، ایران را به عنوان یک کشورها ثبات ساز که اراده مصمم برای تأمین امنیت منطقه بدون دخالت کشورهای خارجی دارد، می شناسند. ایران امتحان خود را در مبارزه با تروریسم داده است و شهدایی را در این نبرد تقدیم کرده است که شهید سردار سلیمانی از جمله آنهاست.

درباره‌نقش ثبات ساز به لحاظ امنیتی و تأمین منابع غنی اقتصادی و همچنین ترانزیتی ایران موثر است این توانایی ها و ظرفیت ها به طور طبیعی برای اعضای سازمان اوراسیا جذابیت دارد تا بتوانند ایران را در جمع خود بپذیرند و همکاری خود را سامان دهند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....