تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مهر 1401 - 11:53
کد خبر : 102808

ایران مشکلات داخلی خود را خود حل می‌کند

ایران مشکلات داخلی خود را خود حل می‌کند

در چند روز گذشته اتفاقی ناپسند کام ایران و ایرانی را تلخ کرد و باز هم بی درایتی و تند روی بخش کوچکی از پلیس بزرگ ایران عزیزمان پایه گذار این حرکت نابخشودنی شد . اقتصاددان: این نوع اتفاق‌ها در همه جای دنیا، کم یا زیاد ممکن است رخ دهد اما همه جا سازوکاری در

در چند روز گذشته اتفاقی ناپسند کام ایران و ایرانی را تلخ کرد و باز هم بی درایتی و تند روی بخش کوچکی از پلیس بزرگ ایران عزیزمان پایه گذار این حرکت نابخشودنی شد .

اقتصاددان: این نوع اتفاق‌ها در همه جای دنیا، کم یا زیاد ممکن است رخ دهد اما همه جا سازوکاری در نظر می‌گیرند تا جامعه به یک داوری اخلاقی، سیاسی و قضایی و در یک کلام به یک تفاهم در باره واقعه برسد، که چه اتفاقی افتاده و اشکال چه بوده تا برطرف شده و مقصر چه کسی است تا مجازات شود.
در این نوع وقایع اگر تخلفی از سوی یک شهروند رخ دهد جرم انگاری وتعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار او کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان همواره توسط عالمان علم حقوق و روانشناسی انجام می‌گیرد و در جامعه دینی ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد توسط فقیهان واجد درجه اجتهاد انجام می شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا فرعش جای سوال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل نگردد و موجبات تنفر جامعه را پیش نیاورد.
اما با وجود همه این تفاسیر باز هم شاهد این گونه وقایع تلخ هستیم ، بنظر می‌رسد جای آموزش دینی ، اخلاقی و جایگاه کرامت انسانی در نیروهای پلیسی که طبق قانون این مسئولیت را بعهده دارند بسیار خالیست و به همین دلیل است که بخش بزرگی از جامعه خواهان حذف گشت ارشاد می‌شوند .

مرحوم حاج اسماعیل دولابی استاد اخلاق در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در مصباح الهدی ، تألیف آقای مهدی طیب گفته اند : در امر به معروف و نهی از منکر مواظب باشید با فروع دین، گردن اصول دین را نزنید، احکام شرع، فروع دین است و محبّت و ولایت خدا و اولیائش اصل دین است. به گونه‎ای روی عمل به احکام فشار نیاورید که افراد را از خدا و دین منزجر سازید و به اصل دینشان، یعنی محبّت آنها به خدا و اهل بیت علیهم السّلام، لطمه وارد شود.
جوانان این زمان را نمی‎خواهد خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید.
به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایده‎ای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوه‎های خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوه‎ها می‎گندد و خشک می‎شود و می‎ریزد.
آیا واقعا اینچنین نگاهی در نیروهای پلیس نسبت به امر و نهی الهی وجود دارد ؟

متأسفانه هر اتفاق بدی در کشورمان رخ بدهد بسرعت دو جبهه خطرناک افراطی تشکیل می‌شود، یک گروه تقبیح می‌کند حادثه را بدون آنکه از همه ماجرا مطلع باشد و یک گروه حادثه را مردود میشمارد بدون آنکه اطلاعاتی داشته باشند ، گروه اول مخالفان خود را ماله کش نظام می‌نامند که از هر اشتباهی در نظام بدون دلیل دفاع می‌کنند و گروه دوم مخالفان خود را لاشخورهای سیاسی می‌نامند چرا که آنان را افرادی می‌دانند که از هر فرصتی برای انتقام از نظام استفاده می‌کنند و این جبهه بندی، شیرازه تحقیق و تفحص یک حادثه را به درگیری‌های سخیف سیاسی تقلیل می‌دهد.

هر چند واکنش ناجا در مورد این رخداد بسیار غیرحرفه ای بود و این نشان از ضعف رسانه ای ناجا و عدم صداقت در بخشی از مسئولین آن بود ولی از طرفی هم فضای مجازی با قدرت پیگیر پرونده شد چون رسانه های دولتی موضوع را کمرنگ کردند که اتفاقا این بی توجهی و یک سویه نگری نیز اشتباه محض بود .
اما در این میان تماس رئیس جمهور، دیدار نماینده ولی فقیه در استان کردستان و ملاقات استاندار کردستان با خانواده مهسا امینی حرکتی بسیار پسندیده و لازم بود و اکنون همه چشمها به پایان تحقیقات در این خصوص است که پیگیری رئیس جمهور ، رضایت خانواده مهسا امینی و آرامش مردم ایران را در پی خواهد داشت.

اما این دعوای خانگی در خود این خانه از طریق برخورد با عوامل مرگ این دختر عزیز کرد حل شدنی است و جایی برای دخالت عناصر کثیف منافق که دستشان به خون ۱۷۰۰۰ شهید ایرانی آلوده است نمی‌گذارد .

نگاه حزب همت به مقوله امنیت اخلاقی برای متصدیان امر این است که اگر می‌خواهید کار فرهنگی کرده و ذهن مردم را تغییر دهید، بیش از آنکه به فکر دلیل و استدلال برای اقناع دیگران باشید، باید به دنبال ایجاد حس خوب و شوق و علاقه نسبت به آن امر در مردم باشید، اگر شوق و علاقه را ایجاد کردید، مردم خود به خود دلیل و منطقی برای پیروی از آن کار پیدا می‌کنند، اما اگر با اقدامات نسنجیده، کاری کردید که مردم حس منفی نسبت به چیزی پیدا کردند، هزار استدلال عقلانی هم برای مردم بیاورید، آن را نمی‌پذیرند و اقناع نمی‌شوند، بلکه دلایلی بر رد آن ایده یا عمل خواهند تراشید.

ما در حزب همت نظریه حس خوب و ایجاد شوق و علاقه را بشدت درک کرده ایم ، ما تحول خواهانی هستیم که قصد داریم تغییر و تحول را ابتدا از خود شروع کرده و آنگاه این شخصیت متحول شده را به جامعه معرفی کنیم . ما با نگاه به دعای تحویل سال ، از خداوند منان می‌خواهیم تا حال ما را به بهترین احوال تغییر دهد “حول حالنا الی احسن الحال” تا الگویی برای تحول در جامعه بشویم .
لذا تدبر در آیات الهی و حفظ کرامت انسانی از منظر شریعت را بر خود الزام می‌بینیم و نمونه هایی از کلام وحی را در پایان عرایضم تقدیم می‌نمایم تا توشه ای باشد برای نگاه به جامعه دوست داشتنی ایران اسلامی .
خداوند در انتهای آیه ۴۱ سوره زمر به حضرت رسول (ص) می‌فرمایند ” …. و تو مامور اجبارشان( به هدایت ) نیستی .
و یا در آیه ای دیگر می‌فرمایند “وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا ۚ أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ”
و اگر پروردگار تو مى‌خواست، تمام کسانى که روى زمین هستند، همگى به اجبار ایمان مى‌آوردند؛ آیا تو مى‌خواهى مردم را مجبور سازى که ایمان بیاورند؟! (آیه ۹۹ سوره یونس)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....