اسلامی ادامه داد که هدف برنامه هسته‌‌‌ای ایران حمایت از نیاز‌‌‌های تولید صنعتی کشور و همچنین تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالا‌‌‌های خاص است. وی در ادامه گفت: «تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» دور هفتم مذاکرات ایران و ١+۴ در وین به منظور احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران روز جمعه ١٧ دسامبر (٢۶ آذرماه) پس از چند روز رایزنی بی‌وقفه و دشوار به پایان رسید. طرف‌های مذاکره‌کننده توانستند در این دور از رایزنی‌ها به دو پیش‌نویس درخصوص احیای برجام دست یابند که شامل پیشنهادهایی است که منافع ایران را دربر می‌گیرد.

  هیات مذاکره‌‌‌کننده ایران دوشنبه در وین

علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌‌‌کننده ایران به همراه بقیه اعضای این هیات، صبح دوشنبه برای شرکت در هشتمین دور مذاکرات هسته‌‌‌ای وارد وین می‌شود. قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها روز دوشنبه هفته جاری در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود. به گفته انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دور هفتم منطق و هدف مخصوص به خود را در سه مرحله داشت:

۱. وارد کردن هیات جدید مذاکره‌کننده ایران در مذاکراتی ادامه‌دار و نسبتا کامل از نظر رویه امور؛

۲. مذاکره درباره ایده‌‌‌های جدید بالقوه دولت جدید[ایران]؛

۳. بررسی اینکه آیا هر یک از هیات‌‌‌های مذاکره‌کننده دیگر مایلند این ایده‌‌‌ها را در متن اصلی- مبنای پذیرفته شده برای نتیجه نهایی مذاکرات وین- بگنجانند یا نه.

به نظر می‌آید اکنون دو طرف مبنای مشترکی دارند هر چند که انریکه مورا اعلام کرده است «فصل لغو تحریم‌های ایران در منطق درونی‌‌‌اش کمی متفاوت است.»

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌‌‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش‌نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

  طرح چهاربخشی رژیم صهیونیستی علیه ایران

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  از سوی دیگر همزمان با تلاش‌‌‌ها برای احیای برجام، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که دست‌‌‌ و پازنی‌‌‌ها علیه مذاکرات وین را تشدید کرده، در مصاحبه با یک رسانه آلمانی یک طرح اضطراری چهار بخشی علیه ایران پیشنهاد داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که در روزهای مختلف جملات تکراری ضدایرانی خود را با چند رسانه غربی از جمله روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌‌تایمز» و روزنامه انگلیسی «تلگراف» تکرار کرده، روز جمعه در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی ولت» خواهان یک طرح اضطراری برای رویارویی با ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین شد. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌‌‌دهد که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌‌‌وگو با روزنامه آلمانی دی ولت تاکید کرده که طرح اضطراری برای مواجهه با شکست مذاکرات وین باید شامل اقدامات نظامی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک علیه ایران باشد. در حالی که قرار است مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (۶ دی ماه) ازسرگرفته شود، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از طرح ضدایرانی خود پرده برداشت و گفت: «این [طرح] شامل ترکیبی از چهار اهرم است که برای ایران روشن می‌‌‌کند که هیچ گزینه‌‌‌ای جز کنارگذاشتن اهداف غیرقانونی هسته‌‌‌ای خود ندارد.» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که طرح فوق باید تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و انزوای دیپلماتیک و سیاسی ایران را به دنبال داشته باشد.

این مقام صهیونیستی که برخلاف آن چه نشان می‌‌‌دهد، نگران پیشرفت در مذاکرات است، در مصاحبه با این روزنامه آلمانی از تشکیل یک ائتلاف جدید ضدایرانی در منطقه غرب آسیا خبر داد و گفت جمهوری اسلامی باید این مساله را درک کند که ائتلاف جدیدی در منطقه شکل گرفته که مخالف «تروریسم» ایران است و به رفاه تمامی مردم علاقه‌مند است.  وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین روز پنج‌شنبه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی تلگراف تاکید کرده بود که رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان غربی این رژیم باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌‌‌ای، یک تهدید نظامی معتبر ایجاد کنند. این در حالی است که پیش‌تر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌‌‌جمهور آمریکا در تغییر موضعی تاکتیکی در خصوص برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران که احتمالا با هدف کاهش فاصله دیدگاه برجامی تل‌‌‌‌‌‌‌‌‌آویو-واشنگتن است، گفته بود: «ما هیچ مشکلی با توافق نداریم. توافق خوب، چیز خوبی است.» سالیوان روز چهارشنبه در ادامه سفر به سرزمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اشغالی با وزیر خارجه این رژیم دیدار کرد. لاپید پس از این دیدار، ضمن عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی از مواضع سرسختانه اسرائیل در قبال برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌سه گزینه را برای آینده این گفت‌‌‌وگوها برشمرد که عبارتند از: «نخست توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای قوی، دوم عدم‌‌‌توافق و تشدید تحریم‌ها و سوم معامله بد.» اما اکنون باردیگر وزیر خارجه این رژیم از شکست مذاکرات و سناریوهای احتمالی پیش‌‌‌رو سخن می‌‌‌گوید.

  پالس مثبت

در این خصوص رحمن قهرمانپور، پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل در توییتی این تصمیم سازمان انرژی اتمی ایران را «پالس مثبتی» از سوی ایران توصیف کرده و نوشته است: «رئیس‌‌ سازمان انرژی اتمی گفته ایران حتی در صورت شکست مذاکرات اقدام به غنی‌‌سازی بیشتر از ۶۰درصد نخواهد کرد. این دومین پالس مثبت ایران بعد از توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» وی در ادامه نوشت: «آیا امید به انجام توافق در دو ماه آینده بیشتر می‌شود؟ باید منتظر شواهد و علامت‌‌های بیشتری بود.»

  برای برنامه دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌‌‌گیریم

از سوی دیگر پس از آنکه وزارت خارجه انگلیس در پی مانور پیامبر اعظم در جنوب کشور، پرتاب موشک‌‌‌های بالستیک را محکوم کرد و مدعی شد که این کار ایران نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، برخی مقامات ایرانی به این ادعاها واکنش نشان دادند. در این راستا سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای دولت انگلیس تاکید کرد که برنامه موشکی ایران به‌‌‌هیچ‌‌‌وجه با قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت و مفاد آن ارتباطی ندارد.  سعید خطیب‌‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در سخنانی ضمن رد موضع‌‌‌گیری مداخله‌‌‌جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی کشورمان تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌‌‌کند و بنابراین نه‌‌‌تنها این‌‌‌گونه موضع‌‌‌گیری‌‌‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌‌‌آید بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دو هوای لندن است.» خطیب‌‌‌زاده افزود: «این کشور [انگلیس] در حالی که در یک رقابت بی‌‌‌پایان برای فروش مخرب‌‌‌ترین سلاح‌‌‌ها به منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق بحران‌‌‌زده جهان است و بدون توجه به مقررات عدم‌‌‌اشاعه، پیمان‌‌‌های نظامی مانند اوکاس را منعقد می‌‌‌کند، در همان حال در مورد تمرین‌‌‌های نظامی معمول ایران اظهار نگرانی می‌‌‌کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برنامه هسته‌‌‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌‌‌گواه هزاران ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماما صلح‌‌‌آمیز بوده است و ایران هیچ برنامه‌‌‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌‌‌ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند، گفت: «انگلیسی‌‌‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌‌‌دانند که برنامه موشکی ایران به‌‌‌هیچ‌‌‌وجه با قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد.»

وی افزود: «این بریتانیاست که با تفسیر به رای قطعنامه ۲۲۳۱ عملا مفاد آن را نقض می‌‌‌کند.» همچنین خطیب‌‌‌زاده با محکوم کردن تلاش مقامات بریتانیایی برای القای تهدید ایران در منطقه گفت: «آنچه به بی‌‌‌ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده و از جمله فاجعه انسانی در یمن را به‌‌‌وجود آورده است، اشتهای سیری‌‌‌ناپذیر بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به فروش حجیم تسلیحات پیشرفته به برخی کشورهای منطقه، آن هم با آگاهی کامل از نقض حقوق بین‌الملل به‌‌‌ویژه حقوق بشردوستانه در کاربرد این تسلیحات است، بنابراین آنها هستند که در پیشگاه مردم مظلوم منطقه و جامعه بین‌المللی باید در قبال افزایش بی‌‌‌ثباتی و ناامنی در منطقه پاسخگو و مسوول باشند.» سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌‌‌کند.»

  واکنش سفیر ایران

از سوی دیگر محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به موضع‌گیری انگلیس درباره پرتاب موشک‌‌‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم در چند روز اخیر نوشت: «بعضی از کشورها به مانور نظامی ایران که متعارف است و جنبه دفاعی دارد، اعتراض کرده و بعضی آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته‌اند. باید به این کشورها برای چندمین بار گوشزد کرد که «قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌هایی صحبت می‌کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده اند.» موشک‌های ایران برای این کار طراحی نشده‌اند، بلکه طراحی شده‌اند که از خاک ایران دفاع کنند و پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان بدهند.» بهاروند ادامه داد: «قطعنامه ۲۲۳۱ مفاد زیادی دارد که شما اجرا نکردید و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتید. توانایی و صداقت شما برای تشخیص موارد تهدید صلح و امنیت بین‌المللی زیر سوال است کما اینکه دو جنگ بزرگ‌‌‌ به منطقه با این بهانه تحمیل کردید که پس از کشتار هزاران غیر‌نظامی اعتراف کردید که اشتباه بوده است. اگر صداقت دارید فقط یک بار رژیم صهیونیستی را که برخلاف نص صریح منشور ملل متحد به صورت روزمره ایران را تهدید به استفاده از زور می‌کند، محکوم کنید تا صداقت شما بر همگان روشن شود.»

p02-03