تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400 - 20:56
کد خبر : 59027

ایران در التهاب دلتا و لامبدا

ایران در التهاب دلتا و لامبدا

ترس از طالبان واقعی است یا وحشت بدرفتاری در اوین؟! ایران در هفته گذشته، هفته سختی را پشت سر گذاشته است. از روزهای سیاه کرونایی گرفته تا پخش تکه هایی از تصاویر هک دوربین های زندان اوین در رسانه ملی، که مردم ایران را در بهت فرو برد. از طرفی وقایع کشور همسایه افغانستان هم

ترس از طالبان واقعی است یا وحشت بدرفتاری در اوین؟!

ایران در هفته گذشته، هفته سختی را پشت سر گذاشته است. از روزهای سیاه کرونایی گرفته تا پخش تکه هایی از تصاویر هک دوربین های زندان اوین در رسانه ملی، که مردم ایران را در بهت فرو برد. از طرفی وقایع کشور همسایه افغانستان هم از لحاظ احساسی کاملا بر مردم ایران تاثیر گذاشت.

هفته گذشته را هفته ای تلخ می توان نامید. اهم اخبار در ۷ روز گذشته تلخ و ناراحت کننده بوده است. با هم به مهمترین موضوعات پرداخت شده در جامعه و تیتر رسانه ها را مرور می کنیم.

 کرونا از دلتا تا لامبدا!

امروز جمعه ۵ شهریور ماه است. سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام «لامبدا» پشت مرزهای ایران قرار دارد. مرگ و بیماری همچنان می تازد و اهم اخباری در روزها و شبهای گذشته حول موضوع کرونا و بیماری منحوسش گذشته است.

موج پنجم کرونایی در ایران که با طغیان سویه جدید این ویروس، به نام «دلتا» آنچنان قدرت گرفت که هیچ نقطه ای از ایران را در امان نگذاشت و در نقشه کرونایی حتی نقطه ای نمانده بود که رنگش حتی به آبی گرایش پیدا کرده باشد.

۲۹ مرداد ۱۴۰۰؛ جمعه، وزارت بهداشت در گزارشی، اعلام کرد که ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در همان روز ۵۵۵ هموطن از بیماری کرونا، جانشان را از دست دادند و شمار جانباختان کرونا در ایران به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ تن رسید.

موج پنجم کرونایی در ایران که با طغیان سویه جدید این ویروس، به نام «دلتا» آنچنان قدرت گرفت که هیچ نقطه ای از ایران را در امان نگذاشت و در نقشه کرونایی حتی نقطه ای نمانده بود که رنگش حتی به آبی گرایش پیدا کرده باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،   شنبه سی مرداد ماه سالجاری ۵۴۴ تن درگذشتند اما از یکشنبه سی و یکمین روز از این ماه، تعداد تلفات کرونایی ۶۸۴ تن اعلام شد که این به منزله شکست آمار روزانه کرونایی در کشورمان از زمان شروع پاندمی بود. خبری تلخ که شوک بزرگی در کشور ایجاد کرد. آن هم تنها در یک روز بعد از پایان تعطیلات سراسری در کشور به دلیل پیشگیری از روند بالای مرگ و میرها و مبتلایان به این ویروس، روز سیاه کرونایی دوباره تکرار شد. تکراری که برای دومین بار در هفته گذشته در روز سه شنبه دوم شهریورماه، با تعداد ۷۰۹ فوتی دوباره با شکست آمارهای روزانه، اعلام شد و وارد فاز ۷۰۰ تایی شدیم. عددی نگران کننده و تاسف بار. که تا دیروز پنج شنبه چهارم شهریور که تعداد ۶۹۴ تن جانباخته کرونایی به ثبت رسید، تعداد کل فوتی ها در ایران ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ تن را ثبت کرده است.

 قارچ سیاه چیست؟

خبر ناگوار بعدی در هفته گذشته بالا رفتن تعداد مبتلایان به عفونت «موکورمایکوزیس» یا همان قارچ سیاه بود که با اعلام نایاب بودن داروی آن در ایران بر وحشت عمومی افزود. این بیماری که در ایران تعداد مبتلایان و فوتی های بسیار اندکی داشت، به سرعت به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف حمله کرده است.

این عفونت مسری نیست اما تلفات بالایی را به همراه خود دارد زیرا از طریق دستگاه تنفسی، چشم، مغز و اعصاب ، بدن بیمار را درگیر عفونت می کند که افرادی که در مراحل ابتدایی این بیماری به پزشک مراجعه کرده اند شانس بالایی را برای نجات به دست آورده اند.

هم اینک بسیاری از هموطنان نگران این عفونت در جامعه هستند تا آنجایی که کم آگاهی بخشی از جامعه نسبت به این عفونت، سبب انتشار شایعات عجیب و غریبی شده است که وحشت عمومی را در نقاطی از کشورمان بالا برده است.

 دنبال کردن مسائل کشور همزبان همسایه

یکی از موضوعات تاثیر گذاشته بر احساسات عمومی مردم ایران، که تا به امروز هنوز ادامه دارد مسئله افغانستان و تغییر حاکمیت در آن منطقه می باشد. همزبانی و فرهنگی یکسان بین ایرانیان و افغانستان با توجه به اینکه بالاترین تجربه کشور ما از مهاجران، مربوط می شود به ورود مهاجران افغانستانی به وطنمان سبب درآمیختن احساسات عمومی در کشورمان با احساسات مردم کشور افغانستان شد. آنچنان که صفحات مجازی پر از محتواهایی در مورد افغانستان بود.

ایران مهاجران افغان زیادی را در دل خود، سالها پذیرفت و حتی به امروز هم تعداد زیادی از اتباع افغانستان در ایران به دلایل ازدواج، کار و… حضور دارند. خاطرات مردم افغانستان از طالبان و ضعف حکومت پیشینشان، سبب شد که گروه طالبان دوباره بر اریکه قدرت دست یابند و هنوز همه از مردم ایران و افغانستان منتظرند تا ببینند این طالبان کنونی با طالبان قبلی فرقی دارد یا خیر! البته این تایید تا تکذیب زمان زیادی را طلب می کند.

طالبان در حدود ۲۰ سال قبل لکه های سیاهی از خشونت نسبت به اقوام مختلف، زنان، جوانان و…از خود به جا گذاشتند. همین التهاب تغییر قدرت در افغانستان، در کشورمان و در سطح جامعه به خوبی احساس می شد. مردم ایران با اینکه در تنگناهای اقتصادی زیادی به سر می برند ولی وقایع کشور همسایه را خبر به خبر دنبال کرده و خواهان کمک و استمداد به آنها بودند.

طالبان در حدود ۲۰ سال قبل لکه های سیاهی از خشونت نسبت به اقوام مختلف، زنان، جوانان و…از خود به جا گذاشتند. همین التهاب تغییر قدرت در افغانستان، در کشورمان و در سطح جامعه به خوبی احساس می شد. مردم ایران با اینکه در تنگناهای اقتصادی زیادی به سر می برند ولی وقایع کشور همسایه را خبر به خبر دنبال کرده و خواهان کمک و استمداد به آنها بودند.

خب؛ دور هم نباید باشد این همدلی و همفکری این دو ملت، زیرا ایران با کشور افغانستان هزاران کیلومتر مرز زمینی دارد ووقایعهمسایگانمان بر کشور ما حداقل از لحاظ اجتماعی تاثیراتی بر جا خواهد گذاشت.

هک دوربین های زندان اوین

گروهی به نام «عدالت علی» به دوربین های زندان اوین نفوذ کرده و با هک آنها، توانستند تصاویری از حیاط، برخی اتاق ها، درب های ورودی و خروجی و اتاق کنترل بزرگترین و مجهزترین زندان ایران به دست آورد.

این افراد با انتشار فیلمی ۹۰ ثانیه ای در فضای مجازی، اعلام کردند که با این نفوذ توانسته اند محتوای بیشتری را به دست آورند که به مرور منتشر خواهندکرد.

با پخش تصاویری از داخل زندان اوین، و مشاهده بدرفتاری های زندانبان ها با برخی از زندانی ها، احساسات مردم جریحه دار شد که سبب شد محمد مهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان های کشور در فضای مجازی، پیام عذرخواهی ارسال نماید.

با دستور رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور، پرونده این نفوذ و هک دوربین ها، برای بررسی بیشتر هم در مورد چگونی انجام این عملیات نفوذی، و هم در مورد بدرفتاری زندانبان ها با زندانی ها و رفتار زندانی با زندانی قرار گرفته است.

 مخالف یا موافقان مجلس!

در هفته گذشته سر مجلسی ها بسیار شلوغ بوده است. جلسات پیاپی برای تایید یا رد وزرای پیشنهادی رییس جمهور به خانه ملت، یکی دیگر از سرتیترهای بسیار پررنگ هفته گذشته بوده است. بحث بر سر این وزیر پیشنهاد شده یا آن یکی وزیر، صفحات اجتماعی را حسابی داغ کرده است. مردم در انتظارند تا تکلیف همه وزارتخانه ها مشخص و دولت سریع به دغدغه های مردم دل بسپارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....