تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 18:45
کد خبر : 84880

ایده های نو کلید حل مشکلات شهری(ICT و حکمرانی خوب شهری )

ایده های نو کلید حل مشکلات شهری(ICT و حکمرانی خوب شهری )

زهره آزادفلاح متخصص حوزه شهری و مدرس دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری اقتصاددان در خصوص ict و حکمرانی خوب شهری بیان کرد: همانطور که اطلاع دارید بسیاری از دولت ها با هدف فراهم کردن اطلاعات و خدمات الکترونیکی برای شهروندان و واحدهای کسب و کار ، پروژه های دولت الکترونیکی را در سطوح مختلف ،

زهره آزادفلاح متخصص حوزه شهری و مدرس دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری اقتصاددان در خصوص ict و حکمرانی خوب شهری بیان کرد: همانطور که اطلاع دارید بسیاری از دولت ها با هدف فراهم کردن اطلاعات و خدمات الکترونیکی برای شهروندان و واحدهای کسب و کار ، پروژه های دولت الکترونیکی را در سطوح مختلف ، شروع کرده اند. در این راستا وب سایت ها که به عنوان عنصری اساسی از مدیریت دولتی مدرن جلوه می کند در دولت الکترونیکی شهری به صورت ابزار قدرت مندی در دگرگون سازی به حساب می آید که در فرهنگ و دستورالعمل بخش عمومی از آن استقبال شده است .

دسترسی بر خط مزایای بسیاری دارد و انتظار می رود که دولت الکترونیکی در موارد عدیده ای جایگزین روش های اطلاع رسانی و سرویس دهی سنتی شود . دولت الکترونیکی در حالت کلی قابلیت همکاری متقابل کارگزاری ها و رده های مدیریت دولتی و مراجع دولتی را با ارتقاء پاسخ گویی و کیفیت خدمات ارایه شده از طریق وب سایت ها افزایش داده. بر همین اساس اگر به صورت مناسبی پیاده شود به توسعه و تحکیم اصول حکومت خوب نظیر دموکراتیزه شدن ، به هم پیوستگی ، کارایی ، شفافیت و مسئولیت پذیری کمک خواهد کرد.

در حوزه کاربرد ict در شهرها با اصطلاحاتی چون دولت الکترونیک شهری ، دولت الکترونیک محلی و شهرداری مجازی روبرو هستیم . در این اصطلاحات اغلب به ارایه خدمات الکترونیک (مجازی ) شهرداری ها بر مبنای وب تاکید شده. با این نگرش ، دولت الکترونیکی شهری تکامل یافته ، در برگیرنده توانایی ارایه تراکنش ها به صورت برخط و به صورت الکترونیکی دادن به تحویل خدمات و پرداخت ها در سطحی وسیع است که در اشکال دولت مردان با شهروندان ، مانند خدمات ارایه شده به شهروندان از قبیل ثبت های حقوقی ، خدمات بهداشتی ، آموزشی و موارد دیگر از خدمات شهرداری ها ، دولت مردان با تجار ، مانند تراکنش ها و خدماتی چون تدارکات ، مالیات بندی و صدور جواز و دولت مردان ، مانند دامنه ای از تراکنش های درون شهری ، پرداخت بین کارگذاری ، تدارکات ، فرم های استاندارد شده و جوازها شکل می گیرد.

کشورهای مختلف ، دولت الکترونیک را به شکل های مختلف و عمدتا بر اساس نیازشان و سیستم های سیاسی و اجتماعی شان در شهرهایشان بکار گرفته اند. بیشتر کشورهای توسعه یافته ، قویا از سازمان های بین المللی خصوصا سازمان ملل تشویق و ترغیب شده اند تا توسعه دولت الکترونیک را گسترش دهند. واقعیت این است که اکنون دولت الکترونیک ، توسط تمام کشورها به عنوان یک استراتژی کلیدی برای بهره مندی از سود رقابتی و به عنوان وسیله هسته مرکزی برای اصطلاحات دولت ها در نظر گرفته شده است.

در واقع تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات به سرعت درحال رشد هستند و نقش مهمی را در توسعه شهری پایدار ایفا می کنند. در حالی که نرخ ابداعات و نوآوری ها نیز رو به بالاست .توسعه فناوری های مربوط به پایگاه داده ها با امکانات ذخیره سازی و افزایش میزان اطلاعات همراه است که در راستای ارتقای شفافیت ، کنترل و کارایی عمل می کند. سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، داده ها را در یک روش معنی دار پردازش می کنند تا اطلاعات به روز رسانی شده آن ، برای تصمیم گیران در حوزه هایی نظیر حوزه های مالی ، تولید و … قابل استفاده باشد. تکنولوژی های شبکه سازی خیلی فراتر از تلفن و فاکس گسترش یافته اند. امروزه مردم به واسطه اتصال مبتنی بر باند پهن به شبکه ، با سرعت بالایی از طریق وب سایت ها به تعامل پرداخته و اسناد ، فایل ها و محتوای چند رسانه ای را می توانند با هم اشتراک بگذارند. تکنولوژی های چند رسانه ای ، اطلاعات دیجیتالی را به قالب مشتری پسند در می آوردند ، به گونه ای که قابل خواندن ، گوش دادن و تماشا هستند. تکنولوژی های شناسایی دیجیتالی ، امنیت تراکنش در میان شبکه ها را برقرار کرده ، از محرمانگی داده ها حفاظت کرده و به یک صنعت کمک می کنند تا کالاها را در طول فرایندهای مختلف تولید و تحویل ردیابی کنند. در واقع برآورد تاثیر ict به تنهایی مشکل است زیرا عرصه های توسعه ای مختلف دیگر به طور هم زمان توسعه شهری و مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار می دهند.

استقرار و نشر تکنولوژی های اطلاعات مستلزم توجه به مقوله های دسترسی ، زیر ساختار مناسب و محتوای مناسب است . در همین راستا، به کارگیری سیستم های ict می توانند کارایی و بهره وری را افزایش دهند (به خصوص در اقدامات روتین، تولید و توزیع ) . شفافیت در سایه خدمات و انتشار اطلاعات ، افزایش می یابد. ict می تواند میزان کنترل را بر حسب فعالیت های نظارتی در مواردی چون ترافیک ، جرم و … و اندازه گیری بسیاری از متغیرها در زمان واقعی افزایش دهد. چیزی که به تصمیم گیری بهتر می انجامد. در سطح حکومت محلی ، ict ، پتانسیلی را برای ارتقای کیفیت خدمات و سیاست های مربوط به آنها ایجاد می کند. به خاطر جهانی شدن و توسعه سیستم های ict ، سرعت انتشار اطلاعات و دانش به نحو چشم گیری افزایش یافته است. تکنولوژی ها ، مفاهیم و ایده های جدید، خیلی سریع حالت عمومی به خود گرفته و به آسانی قابل اقتباس است و پیشرفت در حوزه های دانش را تسریع می بخشد.

توانمندی در ایجاد شبکه ها ، ستون فقرات جامعه اطلاعاتی در حال ظهور را تشکیل می دهد. ظهور تکنولوژی های شبکه سازی را می توان به منزله بنیادی ترین اقدام در توسعه جوامع اطلاعاتی عنوان کرد. شبکه سازی خود به صورت شکل سازمانی غالب در آمده است. شبکه سازی ، صورت بسیار پیچیده تری به جهان داده و چالش هایی را فرا راه تصمیم گیران بخش عمومی و خصوصی قرار می دهد. زیرا آنها می توانند با افزایش تعداد سهام داران و افراد ذی نفع ، از بسیاری از وجه نظرها مورد نظارت قرار گیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....