تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 20:45
کد خبر : 62531

اگر برجام اولویت نظام نیست؛ چرا از آن خارج نمی‌شوید؟

اگر برجام اولویت نظام نیست؛ چرا از آن خارج نمی‌شوید؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر برجام اولویت اول نظام نیست؛ باید با خروج از آن مانند اقدامی که ترامپ انجام داد؛ موضوع مذاکرات را یکسره کرده و ایدئولوژی را جایگزین دیپلماسی کنند. فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به صحبت‌های عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس راجع به این موضوع که

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر برجام اولویت اول نظام نیست؛ باید با خروج از آن مانند اقدامی که ترامپ انجام داد؛ موضوع مذاکرات را یکسره کرده و ایدئولوژی را جایگزین دیپلماسی کنند.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به صحبت‌های عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس راجع به این موضوع که دیگر برجام اولویت اول نظام نیست؛ گفت: برجام می‌توانست راه حل و مشکل گشای ایران باشد؛ اما برخی مقامات که از آغاز نیز مخالف بودند، راه دوم را برای احقاق حقوق کشور مناسب دیدند و ایدئولوژی را پیشنهاد کردند.

مجلسی تصریح کرد: اکنون این گروه ارزشی که مجلس و قوه مجریه را در اختیار دارد؛ زمان آن است که آزادانه تمایل خود را صریح اجرا کنند و خروج خود از برجام را همانند ترامپ که یک جانبه این اقدام را انجام داد؛ اعلام کنند. این گروه می‌توانند جایگزین دیپلماسی و سیاست خارجی از جنگ و جهاد برای حل و فصل حقوق کشور بهره گیرند. البته این صحبت به معنای حمایت از خواسته این افراد نیست و صرفا بیان مواضع آنها است.

وی افزود: این گروه که چنین عقایدی دارند؛ می‌توانند اعلام کنند که شرایط موجود به نفع جمهوری اسلامی نیست و تعهد خود را نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو کنند و مطابق میل خود مانند کشورها ترکیه، فیلیپین و اندونزی بدون ترس از نظارت و محدودیت عمل کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،   این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: متأسفانه ظاهر و باطن سخنان این افراد یکسان نیست و نمی‌توان با اطمینان داوری کرد. زیرا از موضوعی صحبت می‌کنند؛ اما در باطن مورد دیگری را در نظر دارند. اگر قاطع هستند؛ استخاره نکنند؛ اجرا کنند.

مجلسی در پاسخ به این سوال که علت تعلل در خصوص ازسرگیری مذاکرات چیست و چرا دولت تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ نمی‌کند؛ گفت: در این رابطه طرف‌های غربی یک دیدگاه بدبینانه‌ای دارند و آن این است که ایران قصد دارد با طولانی کردن زمان آغاز مجدد مذاکرات به بمب هسته‌ای دست یابد و یا به آن نزدیک شود تا از این طریق با پشتوانه محکمی در مذاکرات حاضر شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....