تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1400 - 12:07
کد خبر : 42768

اولین تجربه ملی در بزرگترین انتخابات اقتصادی

اولین تجربه ملی در بزرگترین انتخابات اقتصادی

اولین تجربه ملی در بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور طرح سهام عدالت به دنبال شعارهای گسترش عدالت، کاهش فاصله طبقاتی و سرعت بخشیدن به فرآیند خصوصی‌سازی مطرح شد و قرار بود در این طرح به جای یارانه نقدی،  سرمایه در اختیار مردم قرار گیرد. در فاز اول طرح افراد وگروههای معدود تحت پوشش درآمدند و به

اولین تجربه ملی در بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور

طرح سهام عدالت به دنبال شعارهای گسترش عدالت، کاهش فاصله طبقاتی و سرعت بخشیدن به فرآیند خصوصی‌سازی مطرح شد و قرار بود در این طرح به جای یارانه نقدی،  سرمایه در اختیار مردم قرار گیرد. در فاز اول طرح افراد وگروههای معدود تحت پوشش درآمدند و به تدریج اقشار دیگری نظیر روستاییان و عشایر،کارگران فصلی ساختمانی، خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد  وکارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

برای اجرای این طرح، شرکت کارگزاری سهام عدالت از زیرمجموعه‌ سازمان خصوصی‌سازی ایجاد شد. مدیریت سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سپرده شد و مردم حق دخل و تصرف در آن را نداشتندو فقط در بازه‌های زمانی مختلف، مبالغی به عنوان سود سهام عدالت به حساب افراد واریز می‌شد و امکان خرید و فروش برای صاحبان سهام وجود نداشت. رقم سود واریزی تاثیر مهمی بر سطح زندگی افراد نداشت و به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم از بورس، تب و تاب پروژه سهام عدالت فروکش کرد تا اینکه در ابتدای سال ۹۹ مقام معظم رهبری با درخواست دولت مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند و باعث شد این طرح دوباره در محافل سرمایه گذاری مطرح شود.

در فرایند آزادسازی سهام عدالت دو گزینه در برابر مردم قرار گرفت، آزادسازی مستقیم که سهامداران مدیریت سهام را خود به عهده می گیرند و روش غیرمستقیم که مدیریت به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است.

از ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند. ارزش کل سهام عدالت بالغ بر یک میلیون میلیارد تومان برآورد می شودکه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی خالص، به شرکتهای استانی اختصاص دارد.شرکتهای سهام عدالت مشتمل بر ۴۹ شرکت هستند که ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی هستند.

فرایند آزادسازی، در مورد افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، به تدریج انجام شد و هر بار اجازه فروش درصدی از سهام صادر می‌شد. عملیات فروش نیز به کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل سپرده شد و مردم می‌توانستند مستقیما و از طریق سامانه‌های معاملاتی، سهام خود را بفروشند.

اما در مورد روش غیر مستقیم، اخبار و اطلاعات ضدونقیض و فضای مبهمی وجود داشت. بالاخره مشخص شد که در روش غیر مستقیم، صاحبان سهام عدالت، مالک سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند. این شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند و مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند و سهامداران می‌توانند سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در بورس به فروش برسانند.

بیش از ۱۰ سال از فعالیت شرکت‌های استانی سهام عدالت می گذرد و شرکتهای مذکور در این دوره فاقد ساختار اقتصادی و مدیریتی مناسب بوده اند به نحوی که سهامداران هیچ نقشی در اداره شرکت‌های استانی سهام عدالت نداشتند و ضرورت تغییر در آنها محسوس است. بنابر این یک موضوع مهم، بحث شفافیت است. در ۱۰ سال گذشته بسیاری از این شرکت‌ها هیچ مجمع هم برگزار نکردند و صورت های مالی حسابرسی شده ارائه نداده اند و در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی بر اساس آخرین گزارش های حسابرسی، دارایی های این شرکتها را یک بار  احصا کرده و ارزش سهام شرکت‌ها را به سازمان بورس اعلام نموده است.

اما از این پس با بورسی شدن همه این شرکت‌ها باید هر سال مجمع برگزار کنند و هر سه ماه یک بار گزارش مالی به بورس ارائه دهند. همچنین وضعیت شرکتها در تابلوی بورس همواره در معرض دید تمام افراد است و عملکرد هیات مدیره قابل ارزیابی است.

مجموع دارایی شرکت‌های استانی بیش از ۳۸۶ هزار میلیارد تومان است که در ۳۱ استان کشور توزیع شده است، از زمان تاسیس این شرکتها، متاسفانه هیچ مابه‌ازایی به جز افزایش قیمت اسمی این سهام در بورس، ایجاد نشده است و از محل سودی که از قبل شرکت‌های سهام عدالت از طریق سازمان خصوصی‌سازی به سهامداران پرداخت شده، فعالیت اقتصادی دیگری نداشته‌اند، در حالیکه می‌توانستند با پشتوانه این سهام، سرمایه‌گذاری جدید و خطوط تولید سودده راه‌اندازی کنند و اگر شرکت‌داری واقعی انجام شده بود، ارزش سهام عدالت، چندین برابر ارزش امروز بود. در این راستا قرار بود مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در تاریخ ۲۰ اسفند سال گذشته برگزار شودکه به تعویق افتاد. اما طبق اعلام مراجع ذی ربط مقرر است مجامع عادی به طور فوق العاده ۳۱ شرکت استانی به صورت الکترونیکی در نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال برگزار شود. اعضای هیأت مدیره این شرکت ها مشتمل بر ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است که دستکم ۱۶۰ عضو هیات مدیره، توسط مردم انتخاب و مدیریت شرکت ها را به عهده خواهند گرفت و از این رو می توان آن را بزرگترین انتخابات اقتصادی کشورمی نامید.

تاکنون بیش از هزار و صد نفر در استان‌های مختلف برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند، از این تعداد ۱۸۰ نفر را سازمان بورس تایید صلاحیت کرده و مابقی نیز به زودی بررسی خواهند شد.

سه روز قبل از انتخابات، لیست بسته می‌شود و سهامداران می‌توانند در این مدت، ارزیابی دقیقی از سابقه افراد و تخصص آنها انجام دهند.

افرادی که تمایل دارند در انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی شرکت کنند، تا تاریخ ۲۸ فروردین فرصت دارند در سامانه ستان سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نام کنند.

شرایط ثبت نام عبارتند از است:

داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید مراجع ذی صلاح

سابقه تجربی مکفی و مرتبط

ارسال مدارک و مستندات مدارک تحصیلی، حرفه ای و تجربی بصورت کامل

دوره رای گیری حدود سه تا ۶ روز است که می توانند با مراجعه به سامانه نسبت به رای دادن اقدام کنند.

مهمترین نکات در مورد برگزاری صحیح انتخابات شامل: اطلاع رسانی جامع و به موقع و  همچنین نظارت بر اجرای سالم انتخابات است.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....