تاریخ انتشار : جمعه 5 فروردین 1401 - 9:56
کد خبر : 82102

اهمیت سرمایه دانش و اقتصاد دانش بنیان

اهمیت سرمایه دانش و اقتصاد دانش بنیان

مفهوم ارزش، رشد و سرمایه در تفکر و عرصه عملی اقتصادی دگرگون شده است. این دگرگونی نظری با تحولات اقتصادی-اجتماعی پیوند نزدیکی دارد. خانم دکتر مهدیه ضیاییان فارغ التحصیل دکتری اقتصاد و عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت: در جهان امروز مفهوم سرمایه و همچنین واقعیت آن در تفکر اقتصادی و عرصه عملی

مفهوم ارزش، رشد و سرمایه در تفکر و عرصه عملی اقتصادی دگرگون شده است. این دگرگونی نظری با تحولات اقتصادی-اجتماعی پیوند نزدیکی دارد.

خانم دکتر مهدیه ضیاییان فارغ التحصیل دکتری اقتصاد و عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت: در جهان امروز مفهوم سرمایه و همچنین واقعیت آن در تفکر اقتصادی و عرصه عملی اقتصادی دگرگون شده است. این دگرگونی نظری با تحولات اقتصادی-اجتماعی پیوند نزدیکی دارد.

اگر در چهارچوب علم اقتصاد کلاسیک- که قدیمی‌ترین سامانهٔ اندیشهٔ اقتصادی در دورهٔ جدید به‌شمار می‌رود- عمدتاً بر سرمایهٔ مرئی یعنی سرمایه‌هایی همچون زمین، ابزار و نیروی کار تاکید می‌شود، اینک این نوع دیگری از سرمایه دانش است که نقش اساسی را در تحولات اقتصادی بازی می‌کند.

افزایش نوآوری و در نتیجه بالا رفتن ارزش افزوده و در نتیجه رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته غالباً و ناشی از بالا رفتن تولید ارزش در عرصهٔ سرمایهٔ غیر مرئی یعنی بالا رفتن ارزش بنگاه‌های دانش‌بنیان است.

سرمایهٔ دانش شامل قابلیت‌های فردی و جمعی و سازمانی در پردازش و تولید دانش تجربی عمومی و نه در سطح افراد خاص است.

شاخص سطح دانش اطلاعات در کشورهای پیشرفته وجود سازمان تولید دانش و تولید علمی در بازار رقابت علمی و پیش افتادن در عرصهٔ گسترش بازار و رشد پایدار اقتصادی است.

اگر سهم ایران را در اقتصاد جهانی به‌عنوان شاخص دانش‌بنیانی آن نظر گرفته شود، صادرات ایران عمدتاً از مواد خام یا کالاهای سنتی تشکیل شده و حتی بخش قابل توجهی از آن‌چه به‌نام صادرات غیر نفتی تعریف می‌شود، محصولات صنعتی به‌معنی مدرن کلمه نیست.

بنابراین اقتصاد ایران حتی هنوز به مرحلهٔ رقابت جهانی برای صادرات کالاهای صنعتی وارد نشده، چه برسد به و در دورهٔ پیشاتوسعه‌یافتگی و در حاشیه اقتصاد جهانی درجا می‌زند.

ورود به بازرگانی جهانی در عرصهٔ صنعت اطلاعات البته مرحلهٔ بالاتری از مرحلهٔ صادرات کالاهای صنعتی است. دستیابی به این مرحله الزامات خاصی را داراست و با چالش‌ها و فرصت‌های خاصی روبروست.

اقتصاد ایران علیرغم تنگناهای خاص خود همزمان از نیروی انسانی جوان و در مقایسه با سایر کشورهای منطقه از میانگین سطح سواد و آموزش بالا برخوردار است که توان بالقوه آن برای گسترش فنآوری دانش بنیاد است.

اگر استراتژی ایران-آنچنان که گفته می‌شود- گسترش فنآوری دانش‌بنیاد و رهایی از اقتصاد برون‌زای رانتی -نفتی باشد، مهم‌ترین مزیتی که در دروه پسابرجام و همکاری با کشورهای غربی وجود دارد، اولویت توسعه فنآوری اطلاعات در داخل کشور و نوآوری به‌خصوص در عرصه‌هایی است که تاکنون فراموش شده و اشتغال‌آفرینی به‌خصوص برای جوانان در داخل کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....