تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1400 - 16:34
کد خبر : 43407

اهداف ترکیه از شرکت در کنفرانس صلح افغانستان

اهداف ترکیه از شرکت در کنفرانس صلح افغانستان

مذاکرات صلح افغانستان وارد مرحله ای حساس و پیچیده شده است. ایفای نقش چندین ساله قطر در نزدیک کردن طالبان و دولت کابل پیشرفت های مقدماتی داشته است اما مهمتر آنکه طرفین به مذاکره اعتقاد پیدا کرده اند و بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی مرتبط با افغانستان به این مذاکرات اگر هم با

مذاکرات صلح افغانستان وارد مرحله ای حساس و پیچیده شده است. ایفای نقش چندین ساله قطر در نزدیک کردن طالبان و دولت کابل پیشرفت های مقدماتی داشته است اما مهمتر آنکه طرفین به مذاکره اعتقاد پیدا کرده اند و بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی مرتبط با افغانستان به این مذاکرات اگر هم با اکراه یاشد روی آورده اند.

تحلیل گران سیاسی معتقدند

اقتصاددان: ترکیه از بازیگران فعال منطقه ای است که اکنون در مسیر تبدیل به کانونی برای پیشبر مذاکرات ناتمام افغانها قرار دارد

۱- حضور ترکیه در این مذاکرات حساب شده و می تواند تتثیر گذار باشد. ترکیه از دیر باز با گروههای افغان ارتباطهایی داشته است و بسیار مایل است نقش جدیدی ایفا کند.
۲- ترکیه رابطه خوبی با طرفهای منطقه ای مربوط با افغانستان دارد. شامل قطر پاکستان ایران و تا حدود کمی عربستان و در صحنه بین المللی آمریکا حامی جدی نقش ترکیه در مذاکرات افغانستان است.
۳- تجربه ترکیه در مسائل و بحرانهای جندین دهه افغانستان و بویژه در قالب ایساف تعیین کننده است و برای غرب مهم است که یک عضو ناتو سکان مذاکرات و نقش آفریتی های احتمالی آینده داشته باشد.
۴- جنوب آسیای تا کنون کنتر در مدار سیاست نگاه به شرق ترکیه قرار داشته است اگر چه ترکیه رابطه ای بسیلر نزدیک و عمیق با پاکستان دارد اما بنظر می رسد که گام برداشتن در مسیر حل یک بحران دیرینه حرکت برای طراحی برنامه های اقتصادی در این حوزه خواهد بود به خصوص که ترکیه به دنبال مشارکت بیشتر در همکاری با حریانهای افغانی است و پیشتر هم از حامیان ازبک ها که ترک تبار هستند بوده است.
۵- برای ترکیه و شخص اردوغان تبدیل شدن این کشور به محل رجوع متطقه ای و بین المللی و از جمله برای ورود به حل منازعات منطقه ای نهم است. اگر این طرح موفقیت آمیز باشد باید چشم به راه نقش آفرینی های دیگر ترکیه در منطقه مانند مذاکرات فلسطسنی اسرائیلی بود و آمریکا هم بی میل به دادن چنین نقش هایی به ترکیه نیست تا پیوندها باقی بماند.

در این حال ورود ترکیه به مذاکرات صلح افغانستان اگرچه ممکن است با استقبال ایران مواجه شود، اما نقش آفرینی ترکیه در حل بحران و موفقیت در این راه محدودیت و تهدیدهایی متوجه ایران خواهد کرد.
۱- ایران همسایه افغانستان است و همواره سعی کرده است تا ارتباط با گروههای افغان و دولت این کشور حفظ کند که می توان به رایزنی های اخیر ایران با طالبان اشاره کرد.
۲- نقش آفرینی ترکیه در افغانستان یعنی تقویت نگاه آمریکا و چینش و آرایش سیاسی جدید در افغانستان
۳- برنامه آمریکا در ا فغانستان کاهش نیروها است و احتمال واگذاری و یا جایگزینی این نقش به ترکیه زیاد است. اگر ترکیه جایگزین آمریکا در افغانستان شود جناحهای نزدیک به غرب ترکیه و پاکستان تقویت خواهند شد.
۴- هدف راهبردی ترکیه در نقش در مذاکرات افغانها تقویت جایگاه خود در افغانستان و احتمال ایجاد پایگاه نظامی در این کشور در چارچوب سیاست حضور نظامی ترکیه در مناطق مختلف خواهد بود‌.
۵- تقکیت موقعیت ترکیه در افغانستان می تواند به تقویت استراتژی ترکیه در آسیای نرکزی بیانجامد و این در چارجوب راهبرد ایران نیست.
۶- افزایش نقش های ترکیه در مناطق مختلف و در اطراف ایران می تواند به برتری ترکیه در رقابت با ایران منجر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....