تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 8:58
کد خبر : 69413

انجمن اقتصاد ایران، تبلور تشکل صنفی متخصص

انجمن اقتصاد ایران، تبلور تشکل صنفی متخصص

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی هیات اجرایی انجمن اقتصاد ایران ،انتخابات آن در ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه در محل اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد. اقتصاددان در این خصوص با آقای عین الله تاجیک عضو انجمن اقتصاد ایران و از فعالان حوزه فناوری و اقتصاد نوآوری مصاحبه ای انجام داده است

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی هیات اجرایی انجمن اقتصاد ایران ،انتخابات آن در ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه در محل اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد. اقتصاددان در این خصوص با آقای عین الله تاجیک عضو انجمن اقتصاد ایران و از فعالان حوزه فناوری و اقتصاد نوآوری مصاحبه ای انجام داده است که با هم می خوانیم.

نظر شما به عنوان عنوان عضو درباره انتخابات پیش روی انجمن اقتصاددانان ایران چیست؟

انجمن اقتصاد ایران با پیشینه ۵۰ ساله نیاز به پوست اندازی در ساختار و بدنه اجرایی دارد.افزایش سه برابری اعضا و رسیدن تعداد از ۲۵۰ به ۷۰۰ عضو ئوید بخش ظرفیت بالا برای ایجاد تغییر و تحول در هیات اجرایی انجمن دارد.

فراهم نشدن شرایط برگزاری انتخابات الکترونیکی وپذیرش رای اعضا تنها با وکالت محضری آنهم هر عضو با وکالت از دو نفر ،چه تاثیری بر مشارکت اعضا در انتخابات دارد؟

قطعا سخت گیری مدیران و بازرس فعلی انجمن و نادیده گرفتن تقاضای ۷۰ عضو برای تغییر در شرایط رای دهی حضوری و در نهایت عدم موافقت با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بدلیل مغایرت با اساسنامه انجمن و تعیین شرایط سخت وکالت محضری ،قطعا با ریزش مشارکت در انتخابات بویژه از طرف اعضای شهرستانی مواجه خواهیم شد.

آیا شما شناختی از نامزدهای انتخابات هیات اجرایی و بازرس انجمن دارید ؟اگر در روز رای گیری در انتخابات انجمن شرکت می کنید با چه ملاکهایی در این انتخابات رای می دهید؟

من تازه به عضویت انجمن اضافه شدم و هیچ شناختی از همه نامزدها ندارم و با جمعی از دلسوزان انجمن که در جاهای مختلف تجربه کار اجتماعی و تشکیلاتی صنفی داشتیم دور هم جمع شدیم که برای شفاف سازی رقابت نامزدها و تسهیل گردش آزاد اطلاعات و شناخت بیشتر اعضا کانال اطلاع رسانی مستقل راه اندازی کنیم که با توجه به خلا این کار ،تلاش می کنیم که با قدرت آن را اجرا کنیم. در خصوص ملاکها مهمترین آن این است که فرد برنامه داشته باشد حالا اگر این برنامه در قالب جمع نامزدهای همسو بتواند نظر من را جلب کند بهتر است.چون در دور جدید هیات اجرایی منتخب انجمن باید با کمترین حاشیه و با سرعت اجرایی بالایی برنامه های خود را اجرا کند .

الان گروه پویش انتخابات بشدت در فضای مجازی در حال فعالیت است و مدیران آن تلاش می کنند که با توجه به محدودیت ایجاد شده از سوی هیات اجرایی فعلی انجمن ، پیروزی در انتخابات را بدست آورند؟ نظر شما درباره رقابت گروهی در انجمن چیست؟

متاسفانه انجمن با پیشینه ۵۰ ساله در دو دهه اخیر چندان نتوانست در درون و بیرون قدرت پیش برندگی داشته باشد، بر اساس گزارش بدست آمده آنچه امروز از انجمن باقی است ۲۵۰ عضو قدیم که بیشتر آنها سالها ست با تشکیلات انجمن بیگانه اند و حق عضویت خود را نپرداخته اند و به نظر می رسد انگیزه ای هم برای تحرک در این دوره از انتخابات ندارند مگر یک تعدادی از اعضای قدیمی که سندرم میز بیقرار دارند و با توجه به این که مسئول وضع موجود و بخشی از عوامل رکود در فعالیت های انجمن هستند دوباره مدعی رای از اعضای انجمن هستند و با توجه به اصل شفافیت و پاسخگویی حضور این جریان در انتخابات و در مقابل آنها جریان تغییر به عنوان نماد دو قطبی رقابت در کنار آنها کاندیدای مستقل می تواند رقابت روز چهارشنبه انجمن اقتصاددانان را در سالن اتاق بازرگانی دیدنی کند و ما هم با ایجاد این رسانه خبری مستقل فضا و تریبون را در اختیار هر سه طیف قرار می دهیم تا به انتخاب درست رای دهندگان کمک کنیم.

به عنوان سئوال پایانی بفرمائید انتظار شما از برگزارکنندگان هیات اجرایی انتخابات چیست؟

انتخابات تجلی باور جمعی برای اعلام نظر و نماد دمکراسی و مشارکت افراد مختلف جامعه است. نهادهای صنفی بدلیل عام المنفعه بودن و نبود بنیان مالی قوی برای ایجاد ساختار مناسب، معمولا دچارمشکل هستند و انجمن اقتصاد ایران هم با قدمت ۵۰ ساله نه تنها امروز دارای ساختارمالی و اجرایی مناسب نیست بلکه در عرصه سیاستگذاری اقتصاد ایران محلی از اعراب ندارد. از این رو برای بازگشت شکوه انجمن و نمایش انتخابات سالم و رقابتی،مسئولان برگزاری باید با تمام توان در مسیر شفافیت و گردش آزاد اطلاعات گام برداشته و تا روز انتخابات و پایان آن و اعلام نتایج وظایف خود را به گونه ای به انجام برسانند که همه اعضای انجمن خود را پیروز انتخابات بدانند.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....