تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 20:58
کد خبر : 65358

انتقال آب خزر به کویر

انتقال آب خزر به کویر

لطفاً منفعل نباشیم سکوت در برابر انتقال آب از خزر سکوت در برابر جنایت است امضا کنیم لینک امضاء https://www.karzar.net/20114 تقاضا از دادستان کل کشور برای نجات دریای خزر جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان محترم کل کشور سلام علیکم استحضار دارید که مشکل کمبود آب، یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور است؛ عده‌ای اهتمام کرده‌اند برای حل

لطفاً منفعل نباشیم سکوت در برابر انتقال آب از خزر سکوت در برابر جنایت است
امضا کنیم لینک امضاء https://www.karzar.net/20114
تقاضا از دادستان کل کشور برای نجات دریای خزر

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری
دادستان محترم کل کشور

سلام علیکم

استحضار دارید که مشکل کمبود آب، یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور است؛ عده‌ای اهتمام کرده‌اند برای حل این مشکل، آب دریای خزر را شیرین و به فلات مرکزی ایران انتقال دهند. این پروژه بدون توجه به نظر کارشناسان محیط‌زیست و بدون توجه به پیامدهای آن در حال پیگیری است.
دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تغییرات اقلیمی، تراز دریای خزر حداقل ۹ متر وحداکثر ۱۸ متر پایین‌تر خواهد رفت؛ در این صورت بخش قابل‌توجهی از خزر و تالاب‌های ساحلی از جمله میانکاله و خلیج گرگان خشک خواهند شد و در صورتی که پروژه انتقال آب از خزر اجرا شود در آینده به‌دلیل خشک شدن خزر متوقف خواهد شد. این پروژه در مسیر خود محیط‌زیست را نابود و زندگی جانوران و گیاهان ساکن محدوده را دچار اختلال کرده و بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی را که ۵۰ میلیون سال قدمت دارند و میراث طبیعی ما هستند را نابود می‌کند.
طبق نظر کارشناسان دلسوز کشور، راه‌حل معضل کم‌آبی، انتقال آب از خزر نیست، بلکه سازگاری با این وضعیت و استفاده از روش‌های دیگر برای توسعه است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند پروژه‌هایی مانند توسعه مزارع خورشیدی، مدیریت منابع آب و جلوگیری از هدررفت منابع آب از انتقال آب مناسب‌تر بوده و با اصول توسعه پایدار سازگارند.
حضرت‌عالی مستحضرید که مسائل فرونشست‌ها در دشت‌های کشور، خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن زاینده‌رود و چالش‌های آبی که داریم به‌دلیل مدیریت نادرست منابع آب بوده و انتقال آب یکی از نادرست‌ترین تصمیمات در این زمینه است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند انتقال آب از خزر ما را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد و به‌دلایل زیر با انتقال آب خزر مخالفند:
۱. دریای خزر دریا نیست، بلکه دریاچه است و هرگونه برداشت آب از آن باعث به‌هم‌خوردن سیستم اکولوژیکی آن می‌شود و اگر ناگزیر به استفاده از منابع آب دریا هستیم و هیچ گزینه دیگری برای ما نمانده است از منابعی استفاده شود که به آبهای آزاد وصل است بنابر این انتقال آب از دریای عمان گزینه بهتری است.
۲. پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن حاضر تراز آب دریای خزر بسیار پایین‌تر خواهد رفت (۹ الی ۱۸ متر) بنابراین استحصال آب از آن در آینده غیرممکن می‌شود و سرمایه ملی که برای این پروژه قرار است خرج شود هدر خواهد رفت.
۳. محیط‌زیست مسیر انتقال آب از خزر، جنگل‌های هیرکانی را که مربوط به دوران اولیه زمین‌شناسی است نابود می‌کند و پس از نابودی احیای آن غیرممکن است.
۴. انتقال آب از خزر، به سایر همسایگان نیز اجازه این کار را می‌دهد؛ بنابراین خزر در معرض نابودی حتمی قرار می‌گیرد.
با توجه به جایگاه خطیر حضرت‌عالی، امضاکنندگان کارزار زیر تقاضا داریم موضوع را پیگیری کرده و به‌عنوان مدعی‌العموم از سرمایه ملی کشور و آینده فرزندان این سرزمین حفاظت و صیانت کنید.
با سپاس

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....