تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 20:26
کد خبر : 73697

انتقاد یک امام جمعه از ارزان بودن نان !

انتقاد یک امام جمعه از ارزان بودن نان !

همه کشورها از قیمت نان در ایران تعجب می‌کنند امام جمعه اردبیل گفت: عجیب این است که نان ضایعاتی درآمدی به مراتب بیشتر از پخت و فروش قانونی دارد! آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل در نقد اسراف و تبذیر در خصوص نان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل

همه کشورها از قیمت نان در ایران تعجب می‌کنند

امام جمعه اردبیل گفت: عجیب این است که نان ضایعاتی درآمدی به مراتب بیشتر از پخت و فروش قانونی دارد!

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل در نقد اسراف و تبذیر در خصوص نان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل نزول بلاء بر جامعه اسراف و تبذیر و اضاعه نعمت است.

وی افزود: قناعت و حساسیت به حفظ نعمت اصلی‌ترین ثروت و سرمایه یک ملت است. در دنیای معاصر در هیچ کشوری مثل ایران نان ارزان نیست تمام ملت‌ها وقتی قیمت نان در ایران را می‌شنوند تعجب می‌کنند.

امام جمعه اردبیل با اشاره به میزان یارانه پرداختی برای نان توسط دولت بیان کرد: دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد ریال برای کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کند که ۷۰ درصد این رقم به نان اختصاص دارد. حدود ۴ هزار میلیارد تومان سالانه جهت تامین نان یارانه پرداخت می‌شود و در هر کیلو نان حدود پانصد تومان یارانه پرداخت می‌گردد.

وی ادامه داد: دولت مجبور است هر سال ۱۰ میلیون تن گندم با قیمت واقعی بخرد و سپس آن را با یارانه به دست مردم می‌رساند. با این قیمتی که نان دارد پایین‌ترین فرد جامعه نیز از خرید متمکن است. متاسفانه چند طائفه از این نعمت بزرگ سوء استفاده می‌کنند و  قطعاً اثر کار آنها بر خود آنها و بر جامعه وارد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: از طرفی نانوا اگر پخت نکند و به‌صورت غیر مجاز آرد را بفروشد سودی وسوسه انگیز برای او دارد. نظارت دولتی برای این همه نانوا هم مقدور نیست بعضی از نانواها گاهی نان را بی‌کیفیت پخت می‌کنند تا مشتری کاهش یابد. عجیب این است که نان ضایعاتی درآمدی به مراتب بیشتر از پخت و فروش قانونی دارد! البته نانوایان از جهت درآمد پایین حق گلایه دارند و اگر مشکلات آنان حل نشود نانوایان متعهد در دراز مدت دلسرد می‌شوند.

خطیب جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه هر گونه اسراف در مصرف آب و برق و گاز حرام است، تاکید کرد: نه تنها در نان بلکه در مصرف آب و برق و گاز نیز هرگونه اسراف حرام است و اگر کسی بگوید زیاد مصرف می‌کنم و پول آن را پرداخت می‌کنم باز به ملت مدیون است چون قیمت آنها واقعی نیست، کسانی که کنتورهای آب ، گاز ، برق و کنتورهای آب کشاورزی را دستکاری می‌کنند مدیون یک ملت هستند.

وی با بیان اینکه اختصاص یارانه به نیازهای اساسی یک نعمت است بیان کرد:  شکر این نعمت این است که در مصرف آنها ذره‌ای اسراف و تبذیر نداشته باشیم این مسئله در نعمت‌های خدادادی مثل گاز مسؤولیت مضاعف هم برای دولت مردان هم برای ملت عزیز درست می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اردبیل تاکید کرد: بر اساس گزارشی، تقریبا تمام گاز طبیعی تولید شده ایران در سال ۲۰۱۹ در داخل کشور مصرف شده و در سال ۲۰۱۹ ایران به جز سه کشور دیگر یعنی آمریکا روسیه و چین بیشترین میزان گاز طبیعی را مصرف کرده است نتیجه این گزارش این است که ایران دیگر گازی برای صادرات ندارد و بلکه در سال جدید مصرف گاز از تولید آن بالاتر رفت. طبعاً در دراز مدت، منابع زیرزمینی کفاف این مصرف وحشتناک را نخواهد داد و نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد نخواهند کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....