تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 13:40
کد خبر : 58257

انتقاد نمایندگان مخالف از تصمیم‌گیری ذی‌نفعان در وزارت بهداشت

انتقاد نمایندگان مخالف از تصمیم‌گیری ذی‌نفعان در وزارت بهداشت

نمایندگان مردم کرج و بروجرد در مجلس در مخالفت با وزیر بهداشت به انتقاد از تصمیم‌گیری ذی‌نفعان در وزارت بهداشت پرداختند و بر لزوم افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی و ترویج طب سنتی تاکید کردند. علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی و مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نمایندگان مردم کرج و بروجرد در مجلس در مخالفت با وزیر بهداشت به انتقاد از تصمیم‌گیری ذی‌نفعان در وزارت بهداشت پرداختند و بر لزوم افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی و ترویج طب سنتی تاکید کردند.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی و مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برنامه‌ای که آقای دکتر عین‌اللهی ارائه فرمودند، اسناد بالادستی و وضعیت موجود را به تصویر می‌کشد، اما در بسیاری از جاها نشانی از وضعیت مطلوب نیست. آقای عین‌اللهی! درخواست این است که وضعیت مطلوب را ترسیم و راه رسیدن به آن را نشان بدهید.

وی افزود: یکی از موضوعات تعداد بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. باید عدالت در توزیع خدمات نصب العین قرار بگیرد و شما لطفاً نظر خود را درباره سرانه تخت بیمارستان برای رسیدن به وضع مطلوب را بیان کنید.

این نماینده مجلس بیان کرد: ایران طبق اسناد بالادستی و افق ۱۴۰۴ باید در منطقه از نظر تعداد پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص اول باشد، اما اکنون با آن رتبه فاصله داریم که یکی از دلایل آن تعارض منافع است. انتظار این است که موضوع تعارض منافع بررسی شود. در جذب دانشجویان محدودیت وجود دارد که به تعارض منافع برمی‌گردد.

به گزارش اقتصاددان  ، عباسی در خصوص سازمان غذا و دارو نیز گفت: متاسفانه کسانی در حوزه غذا و دارو متولی می‌شوند که ذی‌نفع هستند. آقای عین‌اللهی مشخص کنید که در رابطه با این سازمان فعالان غذا و دارو را منصوب می‌کنید یا اینکه از مجموعه دیگری که در اینجا ذی‌نفع نیستند، به کار خواهید گرفت؟ متاسفانه تاکنون به جای اینکه “سلامت‌” محور قرار بگیرد، “درمان” محور قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از راه‌های علاج پاندمی کرونا واکسن است. ما دو مجموعه باسابقه در کشور داریم که یکی رازی و دیگر انستیتو پاستور است، اما این دو به هر دلیل نتوانستند کار خود را به خوبی انجام بدهند و در موضوع کرونا بنیاد برکت وارد شد و واکسن ساخت. چرا قرارگاه‌هایی که باید وظیفه‌شان را انجام بدهند، کوتاهی کردند. اگر ترک فعلی صورت گرفته باید برخورد صورت بگیرد. در خصوص سرم‌سازی رازی نیز آیا تعارض منافعی وجود داشته که نتوانستند به وظیفه‌شان به خوبی عمل کنند؟

نماینده مردم کرج گفت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ما باید در جایگاه اول علمی در منطقه باشیم. یکی از راه‌های آن بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست. شما برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا دانشجوی خارجی پذیرش خواهید کرد؟ و چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت بیان داشت: شما می‌خواهید مجموعه‌ای را در اختیار بگیرید که حدود ۲۱۰ هزار دانشجو دارد؛ اما در برنامه‌تان هیچ بحثی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نداشتید. یکی از معاونت‌های وزارت بهداشت فرهنگی و اجتماعی است. انتظار داریم برنامه‌های مشخص در این حوزه داشته باشید. در خصوص تعامل‌تان با تشکل‌های دانشجویی نیز بفرمایید که چگونه برخورد خواهید کرد.

گودرزی: طب سنتی در ایران مظلوم است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: من در کیمسیون خدمت آقای عین‌اللهی مطالبی عرض کردم و تصمیم گرفتم به همان میزان هم بسنده کنم، اما احساس کردم از کنار موضوع عبور شد و بر آن شدم در صحن علنی نسبت به آن تاکید شود.

وی خطاب به دکتر عین‌اللهی گفت: اگر قرار است وزیر شوید باید تضمین بدهد. در کمیسون بحث کمبود پزشک را با شما مطرح کردم. بحران کنونی و آینده کشور کمبود پزشک است. شما از سال ۷۲ تا ۸۳ دبیر شورای گسترش وزارت بهداشت بودید، اما میزان جذب دانشجویان پزشکی افزایش پیدا نکرد. امروز عدم دسترسی به پزشک یکی از مشکلات بزرگ مناطق محروم است.

گودرزی خاطرنشان کرد: همچنین با مشکلات افزایش تقاضای خدمت، کاهش کیفیت، عدم تمایل پزشکان به خدمت در مناطق محروم و توزیع نامتوزان خدمات پزشکی روبرو هستیم. شهرستانی‌ها برای درمان آواره تهران شده‌اند و لعنت خدا بر کسی که به علت تعارض منافع اجازه ندهد مشکل مردم و ایران برطرف شود. در ایران به ازای ۱۰ هزار جمعیت ۱۱.۷ پزشک داریم، اما در کشورهای پیشرو بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است.

وی با بیان اینکه در کنکور ۹۹ بیش از ۵۹۰ هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کردند و تنها یک درصد از آنان یعنی تنها ۶ هزار نفر در رشته‌های پزشکی پذیرفته شدند، گفت: پذیرش دانشجوی پزشکی راهکار افزایش پزشک است.

گودرزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طب سنتی گفت: چین که بالاترین آمار کرونا را داشت ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرد و جشن پایان کرونا را گرفت. اما تاکنون در ایران برای مقابله یک دلار هم برای طب سنتی خرج نشده است و پزشکان تهمت دروغ و شیادی زده می‌شود. طب سنتی در ایران مظلوم است. سازمان جهانی بهداشت که طب مدرن قبله‌گاه‌ها آن‌هاست، خودشان سند ده ساله برای طب سنتی ارائه دادند، اما چرا در دانشگاه‌های مدرن طب ایرانی ارائه نمی‌شود. چرا صدا و سیما یک ساعت برنامه به طب سنتی اختصاص نمی‌دهد؟ چرا محصولات سالم تبلیغ نمی‌شود؟ چرا محصولات تراریخته برچسب زده نمی‌شود؟

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: به ما تضمین بدهید. مطالب کلی به درد ما نمی‌خورد. در خصوص مقابله با مافیای دارو، رفع کمبود پزشک و ترویج طب سنتی تضمین بدهید  تا امکان مطالبه‌گری وجود داشته باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....