تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 22:59
کد خبر : 49273

انتخاب صالح مردم یا انتخاب اصلح حکومت؟

انتخاب صالح مردم یا انتخاب اصلح حکومت؟

بسمه تعالی سلام و ادب و ارادت؛ عزیزانم راستی از خودمان پرسیده ایم چرا قانون اساسی بر آحاد جامعه تکلیف نموده در انتخاباتها، انتخاب اصلح داشته باشیم، در حالیکه سوابق و مستندات و استعلامات و گزارشات نامزدها کاملا در اختیار ارکان و نهادهای مسول و ناظر حکومت اسلامی میباشد و چه بسا بخش قابل توجهی

بسمه تعالی
سلام و ادب و ارادت؛
عزیزانم راستی از خودمان پرسیده ایم چرا قانون اساسی بر آحاد جامعه تکلیف نموده در انتخاباتها، انتخاب اصلح داشته باشیم، در حالیکه سوابق و مستندات و استعلامات و گزارشات نامزدها کاملا در اختیار ارکان و نهادهای مسول و ناظر حکومت اسلامی میباشد و چه بسا بخش قابل توجهی از رای دهندگان از چنین اطلاعات و شاید کفایت لازم برای انتخاب رئیس جمهور اصلح برخوردار نباشند.

پس چرا قانون اساسی این حق و الزام را برای آحاد جامعه قائل شده است ، حتی آنها یک انتخاب صالح داشته باشند نه اصلح!

به بیان دیگر، با عنایت به اینکه انتخاب اصلح از طریق حکومت اسلامی و هر حکومت دیگری، بمراتب سهل الوصولتر از انتخاب صالح از سوی ملت است ، پس چرا بهتر است و باید مردم حتی در فضای ابهام و جهل، مقامات مسول کشور را خودشان انتخاب نمایند؟

مستحضرهستید، قانون اساسی، انتخاب مردم را حتی اگر ضعیف باشد، بر انتخاب اصلح حکومت اسلامی ترجیح داده است.
به نظر میرسد حداقل به چهار دلیل :

نخست؛ همانگونه که مقام معظم رهبری کرارا بر مشارکت حداکثری مردم ( بدون توجه به اینکه کدام نامزد انتخاب خواهدشد) تاکید دارند ، معنای اولش اینست که رای دهندگان پشتیبان و مدافعین پا به رکاب ایران اسلامی هستند.
هرچند دیگرانی که رای نمیدهند( همانگونه که در خیلی از کشورهای دمکراتیک نیز رایج است) دلیل بر مخالفت با نظام تلقی نمیگردد لیکن از آن شدت و حدت دلبستگی گروه نخست و بویژه در روز مبادا برخوردار نیستند.

دومین دلیلی که انتخاب رئیس جمهور مردمی بر انتخاب حکومتی ترجیح دارد؛
تبعیت رای دهندگان و جامعه از مقررات و مصوبات و تصمیمات اجرایی دولت است و برای آحاد مردم لازم الاتباع خواهد بود چون خودشان دولت را تعیین نموده اند.

فلذا اگر مردم نقشی در انتخابات نداشته باشند، از اطاعت پذیری آنها از تصمیمات و مصوبات دولت منتخب حکومتی نیز کاسته خواهدشد.

سوم اینکه نوعا افراد در گیر رتق و فتق زندگی فردی خود هستند و همواره به کسب منافع فردی عادت نموده ایم. شور و نشاط انتخابات و جشنواره انتخابات، جامعه را از خمودگی فردی و به حساس شدن به منافع و حقوق عمومی و زندگی اجتماعی تشویق مینماید.

چهارم. مردم شخصی را انتخاب می کنند که در پیشرفت و آسایش و آرامش نسل حاضر و نسلهای آینده مطابق آرمان و سلایق خود راهکار و برنامه عملیاتی بهتری ارائه نموده باشد.

علی ایحال اگرچه حاکمیت هر کشوری ابزار و اطلاعات و مستندات کافی برای انتخاب اصلح والیان خود را دارد. اما بنا به دلایل اشاره شده حاضر است خود مردم مقامات و مسولین ارشد خود را انتخاب کنند حتی یک منتخب ضعیف!!!

و اما پیشنهاد ویژه :
برای اینکه اجمالا شایسته ترین و صالحترین فرد برای تصدی ریاست جمهوری انتخاب گردد،
بایستی از کانونی که عصاره ملت و منتخب واقعی تر آحاد مردم باشد عبور نماید.

به عبارتی؛ مکانیزمی طراحی گردد تا شورای محلات فعالانه و موثر تر وارد میدان شود و بعد شورای مناطق شهری از طریق شورای محلات تعیین و سپس شورای مناطق نیز اعضای شورای شهر را بر می گزینند و نهایتا شورای شهر هر شهر است که نمایندگان مجلس خود را انتخاب خواهند نمود.

در اینصورت است که امکان انتخاب رئیس جمهور شایسته از سوی مجلس شورای اسلامی (منتخب پارلمانی) هم فراهم خواهد شد.
این شیوه انتخاب ریاست جمهوری نه تنها از
” دیکتاتوری دموکراسی” پرهیز خواهد نمود، بلکه رئیس جمهوری را که عصاره ملت می باشد را انتخاب خواهد نمود .

الخیر فی ماوقع

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....