تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 21:07
کد خبر : 68789

«امیکرون» فـرزند سـرکش کــرونا

«امیکرون» فـرزند سـرکش کــرونا

«اُمیکرون» را به یاد بسپارید چراکه در هفته‌ها و ماه‌های آینده از این نوع جهش‌یافته ویروس منحوس کرونا بیشتر خواهید شنید. درست در روزهایی که جهان فکر می‌کرد توانسته کووید۱۹ را با تزریق صدها میلیون دوز واکسن در کشورهای مختلف کنترل کند و زندگی عادی به مرور آغاز خواهد شد، حالا آفریقای جنوبی تبدیل به

«اُمیکرون» را به یاد بسپارید چراکه در هفته‌ها و ماه‌های آینده از این نوع جهش‌یافته ویروس منحوس کرونا بیشتر خواهید شنید. درست در روزهایی که جهان فکر می‌کرد توانسته کووید۱۹ را با تزریق صدها میلیون دوز واکسن در کشورهای مختلف کنترل کند و زندگی عادی به مرور آغاز خواهد شد، حالا آفریقای جنوبی تبدیل به کانون توجهات جهانی شده است. نوع جدید ویروس کرونا که در ژوهانسبورگ و برخی شهرهای دیگر مشاهده شده به‌قدری خطرناک است که سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده احتمال دارد دستاوردهای دو سال اخیر در راه مبارزه با کرونا به‌راحتی از دست برود.

برخی کشورهای اتحادیه اروپا از دو روز قبل محدودیت‌های جدیدی را برای مسافران ورودی از ۶کشور آفریقایی ایجاد کرده‌اند. برخی دیگر مانند انگلستان پروازهای ورودی را تعلیق کرده‌اند. نماینده سازمان جهانی بهداشت هم درباره نوع جدید ویروس کرونا گفته است: ما هنوز چیز زیادی درمورد این (سویه جدید) نمی‌دانیم. آنچه ما می‌دانیم این است که این سویه جدید دارای تعداد زیادی جهش است.

یک محقق بریتانیایی نیز اخیرا هشدار داده است که سویه جدید ویروس کرونا موسوم به امیکرون که در بوتسوانا (جنوب آفریقا) یافت شده است، «بدترین سویه‌ای است که تاکنون مشاهده» شده و این ترس وجود دارد که از پتانسیل لازم عبور از مصونیت‌های ایجادشده برخوردار باشد. براساس آمار اعلام‌شده، حدود ۶۰مورد تاییدشده این سویه جدید در آفریقای‌جنوبی، هنگ‌کنگ و بوتسوانا شناسایی شده است.

جوانان مراقب باشند

این روزها تا حدودی آرامش از بابت کنترل وضعیت حاد کرونا در کشور حاکم شده است. خوشبختانه هیچ شهر قرمزرنگ کرونایی نداریم و تعداد جان‌باختگان روزانه هم زیر ۱۰۰نفر در روز است که امید است کمتر از این تعداد هم شود. اما نگرانی از شیوع کرونای امیکرون در کشور وجود دارد و باید مراقب آن بود. دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست درباره نوع جدید کرونای آفریقایی گفته است: موضوعی که واضح است، قدرت بالای بیماری‌زایی این جهش جدید است.

وی در ادامه تاکید کرد: واریانت جدید یکی از پنج واریانت موردتایید سازمان جهانی بهداشت است که جزو واریانت‌ها و جهش‌های مهم کووید۱۹ شناخته شده و عملا حدود ۳۰جهش بر آن صورت گرفته و سبب شده که سرعت انتشار بیماری به‌گونه‌ای افزایش یابد که در آفریقا در عرض یک هفته موارد ابتلا دو برابر شده و همین‌گونه تصاعدی در حال افزایش است و نشان‌دهنده این است که قابلیت بیماری‌زایی آن نسبتا بالاست.

به گفته وی، «آنچه تابه‌حال درمورد واریانت جدید تحت عنوان «امیکرون» می‌دانیم این است که قابلیت بیماری‌زایی بالایی دارد و تابه‌حال مشخص شده است که بیشتر گروه‌های سنی جوان‌تر را هدف قرار می‌دهد.» سوری تاکید کرد: مواردی از طغیان این سویه جدید حداقل در هفت کشور آفریقایی دیده شده و در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و بلژیک هم به‌صورت پراکنده مواردی از این ویروس دیده شده است. برخی کشورها بلافاصله واکنش سریع نشان دادند.

به آفریقای جنوبی نروید

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه سویه جدید ویروس کرونا از سمت آفریقای‌جنوبی می‌تواند قدرت سرایت و بیماری‌زایی بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: هنوز تکلیف این ویروس مشخص نیست؛ بنابراین هموطنان‌مان سفرهای‌شان به کشورهای آفریقای جنوبی را به تعویق بیندازند. دکتر محمدمهدی گویا افزود: اکنون محدودیت‌هایی در سطح دنیا به‌خصوص درمورد مسافرت به آفریقای‌جنوبی و کشورهای همسایه‌اش یعنی کشورهای بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، زیمبابوه، موزامبیک برقرار شده و مسافرت‌ها به این کشورها با محدودیت‌های جدی صورت می‌گیرد.

محدودیت برای مسافران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: ما یکسری محدودیت‌ها ایجاد کردیم و برای افرادی که قصد سفر از مبدأ کشورهای مذکور به مقصد ایران را داشته و اهل ایران نباشند، ممنوعیت ایجاد کرده‌ایم و این افراد فعلا نمی‌توانند به کشور ما سفر کنند. در این زمینه هماهنگی‌های لازم را نیز با وزارت امورخارجه و وزارت کشور انجام می‌دهیم تا با قاطعیت این موضوع را پیگیری کنیم. وی در ادامه درخصوص ایرانیانی که در کشورهای آفریقای‌جنوبی و همسایه‌اش زندگی می‌کنند و قصد بازگشت به کشورمان را دارند، خاطرنشان کرد: تمامی ایرانیانی که از مبدأ این کشورها قصد ورود به ایران را دارند، همگی در مبادی ورودی کنترل شده و باید در شرایط قرنطینه به سر ببرند و دو مرحله تست پی‌سی‌آر را پشت سر گذاشته و در صورت منفی بودن اجازه دارند
به شهر و منزل خود بروند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....