تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردین 1399 - 17:12
کد خبر : 8025

امکان استفاده بیشتر از ظرفیت فرکانس‌های وزارت ارتباطات در اپراتورها وجود دارد/ اپراتورها زیرساخت‌ لازم برای استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ را ندارند

امکان استفاده بیشتر از ظرفیت فرکانس‌های وزارت ارتباطات در اپراتورها وجود دارد/ اپراتورها زیرساخت‌ لازم برای استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ را ندارند

در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان حوزه ارتباطات در موضوع ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصاحب فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما، این بار باشگاه خبرنگاران جوان به گفت‌وگو با مدیرعامل سابق اپراتور رایتل پرداخته تا جزئیات بیشتری را در این رابطه بررسی کند. مینا مهرنوش مدیرعامل سابق شرکت رایتل درباره میزان استفاده

در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان حوزه ارتباطات در موضوع ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصاحب فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما، این بار باشگاه خبرنگاران جوان به گفت‌وگو با مدیرعامل سابق اپراتور رایتل پرداخته تا جزئیات بیشتری را در این رابطه بررسی کند.

مینا مهرنوش مدیرعامل سابق شرکت رایتل درباره میزان استفاده اپراتور‌ها از ظرفیت فرکانس‌های در دسترس خود گفت: امکان استفاده بیشتر از ظرفیت فرکانس‌های در دسترس وزارت ارتباطات و اپراتور‌ها وجود دارد اما ظرفیت این فرکانس‌ها هنوز به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفته است. به طور دقیق نمی‌توان گفت چقدر از ظرفیت فرکانس‌ها استفاده می‌شود. این موضوعی است که اپراتور‌ها باید به صورت جداگانه اعلام کنند و بگویند به روی هر فرکانس چه میزان استفاده دارند.

مشکلات اینترنتی کشور ربطی به کمبود فرکانس ندارد
مهرنوش مشکلات اینترنت موجود در کشور را مربوط به بحث پهنای باند دانست و افزود: افت سرعت و قطعی در اینترنت خانگی هیچ ربطی به فرکانس‌ها ندارد بلکه مربوط به زیرساخت‌های فرسوده مخابرات در شبکه خانگی است و واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ به وزارت ارتباطات تاثیری در سرعت اینترنت خانگی مشترکان نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر واگذاری فرکانس‌ها نمی‌تواند تاثیر خاصی در مشکلات اینترنتی مردم داشته باشد ادامه داد: از لحاظ فنی افزایش تعداد فرکانس‌های موجود در وزارت ارتباطات برای حل مشکلات اینترنتی کشور موضوع درستی نیست، چون مشکل کمبود فرکانس‌ها در این زمینه اولویت بیستم است و مشکلات مهم تری برای رفع این اختلالات وجود دارد که هیچ کدام حل نشده‌ است.

مدیرعامل سابق اپراتور رایتل بیان کرد: ارتباط میان استفاده اپراتور‌ها از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ و ارائه اینترنت پرسرعت به مردم بسیار ضعیف است. مهم‌ترین مسئله، دغدغه وزیر ارتباطات درباره اینترنت خانگی است در حالی که مشکلات این اینترنت ربطی به کمبود فرکانس‌ها ندارد.

زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ در اپراتورها وجود ندارد
مهرنوش اظهار داشت: در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از اینترنت فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ در اپراتور‌ها وجود ندارد؛ حتی برای ظرفیت فعلی فرکانس‌های در اختیار اپراتور‌ها هم زیرساخت‌های لازم مهیا نیست.

او گفت: اصولا در دنیا نوع فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ برای افزایش سرعت و پهنای باند استفاده نمی‌شود، بلکه فرکانس‌های بالاتر را برای این مورد به کار می‌برند؛ این فرکانس‌ها بیشتر برای حوزه اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌شود.

فرکانس‌ها به عنوان ثروتی ملی باید با برنامه‌ای مدون مورد استفاده قرار گیرند
مدیرعامل سابق رایتل درباره فرکانس‌ها توضیح داد: فرکانس منبعی طبیعی و غیرقابل تولید است و به همین دلیل جزو ثروت ملی محسوب می‌شود و در طبیعت تکرار شدنی نیست. فرکانس‌هایی در طبیعت وجود داشته که شناخته شده و در حال حاضر به کار گرفته شده‌ است.

مهرنوش افزود: فرکانس مانند نفت یک ثروت ملی است و باید این ثروت به افرادی داده شود که بتوانند به طور شایسته از آن‌ها استفاده کنند. استفاده از فرکانس‌ها باید برنامه مدون و مشخص داشته باشد نه اینکه به دلخواه افراد مختلف این استفاده تغییر یابد.

او ادامه داد: اگر برنامه‌ای بر روی کل فرکانس‌ها ارائه و عملکرد گذشته و آینده این فرکانس‌ها به صورت شفاف مشخص نشود، در آینده دچار رانت در این زمینه خواهیم شد.

مدیرعامل سابق رایتل تاکید کرد: باید مطالبه‌ای از وزارت ارتباطات شکل گیرد تا آذری جهرمی درباره اینکه ظرفیت استفاده از فرکانس‌هایی که در حال حاضر در دسترس اپراتور‌ها است و میزان درآمدزایی آن‌ها در گذشته توضیح دهد و سپس به صورت شفاف مشخص شود که آیا ظرفیت این فرکانس‌ها کامل است یا خیر و از میان فرکانس‌های موجود در کشور می‌توان کدام یک را با چه ظرفیتی و برای ایجاد چه میزان درآمدی به دیگران واگذار کرد.

او اظهار داشت: چنانچه فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ به وزارت ارتباطات سپرده شود، از آنجایی که بهترین نوع فرکانس برای استفاده در حوزه اینترنت اشیاء است، اگر در اختیار اپراتور جدید یا اپراتور‌های فعلی قرار گیرد با استفاده از آن برای ارائه اینترنت اشیاء، در ۱۰ سال آینده می‌توان بهترین در آمد زایی را از آن‌ داشت.

مهرنوش بیان کرد: سازمان صدا و سیما در حال حاضر برای ارائه خدمات HD از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ استفاده می‌کند که در صورت در اختیار نداشتن آن‌ها خدمات این سازمان مختل می‌شود. وزارت ارتباطات باید برنامه‌ای جامع درباره هدفش برای استفاده از این فرکانس‌ها ارائه دهد تا تشخیص داده شود که بهترین و بیشترین استفاده از آن‌ها در کدام حوزه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....